به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۳۴۸۶۴۷

میوه‌ای که سلامت قلب زنان را تضمین می‌کند

میوه‌ای که سلامت قلب زنان را تضمین می‌کند
گروه علمی:نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف میوه‌ای غنی از پتاسیم مانند موز می‌تواند سلامت قلب زنان را بهبود بخشد. به گفته محققان غذاهای غنی از پتاسیم شامل انواع سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، لوبیا، محصولات لبنی و ماهی است که در این میان آووکادو و ماهی قزل‌آلا سرشار از پتاسیم است و به مقابله با اثرات منفی نمک در رژیم غذایی و کاهش فشار خون کمک می‌کند.
 
محقق این تحقیق، لیفرت وگت، استاد نفرولوژی بالینی و فیزیولوژی کلیه در مراکز پزشکی دانشگاه آمستردام هلند، گفت: به خوبی روشن شده که مصرف زیاد نمک با افزایش فشار خون و افزایش خطر حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط است.وی می‌گوید: توصیه‌های بهداشتی مبنی بر محدود کردن مصرف نمک متمرکز شده اما زمانی که رژیم غذایی ما شامل غذاهای فرآوری شده باشد، دستیابی به این هدف دشوار است. پتاسیم به بدن کمک می‌کند سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع شود. در مطالعه ما پتاسیم رژیم غذایی با بیشترین دستاوردهای سلامتی در زنان مرتبط بود.
 
این مطالعه شامل نزدیک به ۲۵هزار مرد و زن بریتانیایی بین ۴۰ تا ۷۹ سال بود که بخشی از یک مطالعه تحقیقاتی بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۷ را تشکیل داد. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌هایی را درباره عادات سبک زندگی خود تکمیل کردند و فشار خون و نمونه‌های ادرار آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از میزان سدیم و پتاسیم ادرار برای اندازه‌گیری دریافت رژیم غذایی استفاده شد.

محققان دریافتند با افزایش مصرف پتاسیم در زنان فشار خون کاهش می‌یابد و با افزایش. مصرف آن چنین عارضه‌ای در زنان مشاهده نمی‌شود.هر یک گرم افزایش روزانه پتاسیم با کاهش ۲.۴ میلیمتر جیوه فشار خون سیستولیک در این زنان همراه بود اما هیچ ارتباطی بین پتاسیم و فشار خون در مردان یافت نشد.

شرکت‌کنندگان این پژوهش به‌ طور متوسط ‌۱۹.۵ سال(به این معنا که نیمی از آنان طولانی‌تر و نیمی برای مدت زمان کوتاه‌تری) دنبال شدند. در طول این مدت ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان در بیمارستان بستری شدند یا به دلیل بیماری قلبی فوت کردند.محققان پس از تعدیل عواملی مانند سن، جنس، شاخص توده بدن، مصرف دخانیات، الکل و داروهای کاهنده چربی، دیابت و حمله قلبی یا سکته قبلی دریافتند کسانی که بالاترین میزان پتاسیم مصرفی را دریافت می‌کنند، ۱۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلب نسبت به افراد با کمترین میزان مصرف پتاسیم قرار دارند.

این مطالعه نشان داد مردان هفت درصد کمتر و زنان ۱۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی هستند. به گفته محققان میزان نمک در رژیم غذایی بر رابطه بین پتاسیم و حوادث قلبی در هر ۲ جنس تاثیری ندارد.وگت بیان کرد: نتایج نشان می‌دهد پتاسیم به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند اما زنان بیشتر از مردان سود می‌برند. ارتباط بین پتاسیم و حوادث قلبی عروقی بدون توجه به مصرف نمک یکسان بود و نشان می‌دهد پتاسیم علاوه بر افزایش دفع سدیم راه‌های دیگری برای محافظت از قلب دارد.

سازمان بهداشت جهانی به بزرگسالان توصیه می کند روزانه حداقل ۳.۵ گرم پتاسیم و کمتر از ۲ گرم سدیم(پنج گرم نمک) مصرف کنند.یک موز چهار اونسی ۳۷۵ میلیگرم پتاسیم دارد. ماهی سالمون ۵.۵ اونسی پخته شده ۷۸۰، یک سیب‌ زمینی تقریبا پنج اونسی ۵۰۰ و یک فنجان شیر ۳۷۵ میلی‌گرم پتاسیم دارد.

وگت خاطرنشان کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهد رژیم غذایی سالم برای قلب فراتر از محدود کردن نمک و افزایش محتوای پتاسیم است. شرکت‌های مواد غذایی می‌توانند با تعویض نمک مبتنی بر سدیم استاندارد با نمک پتاسیم در غذاهای فرآوری شده به این مورد کمک کنند. علاوه بر این همه ما باید غذاهای تازه و فرآوری نشده را در اولویت قرار دهیم زیرا هم غنی از پتاسیم است و هم نمک کمی دارد.این یافته‌ها در ۲۲ ژوئن در مجله قلب اروپا منتشر شده است.
برچسب ها: سلامت قلب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها