به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۳۴۸۷۴۵

با مزایا و معایب سرکه سیب آشنا شوید

با مزایا و معایب سرکه سیب آشنا شوید
گروه علمی: سرکه سیب یک محصول طبیعی تخمیر سیب است. هزاران سال است که از سرکه برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. هنوز علم بسیاری از ادعا‌ها را ثابت نکرده است، با این حال از آن در زمینه‌های استفاده می‌شود.سرکه ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری دارد، اما حاوی مقدار بسیار کمی پتاسیم است. کیفیت سرکه سیب به خاطر برخی از اسید‌های آمینه و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن خواص درمانی دارد.سرکه سیب همچنین در مصارف خانگی مانند ترشی خانگی و سس سالاد استفاده می‌شود. درمان‌های سنتی باستان، مدعی هستند که سرکه سیب به انواع و اقسام مشکلات سلامتی کمک می‌کند.

در مصرف سرکه سیب به این نکات دقت کنید
سرکه سیب مانند دیگر سرکه‌ها از خاصیت اسیدی برخوردار است. پس بهتر است قبل از نوشیدن آن را رقیق کنید. برای مصرف سرکه سیب بهتر است یک (یا حداکثر دو) قاشق از آن را به یک لیوان آب اضافه کنید.در صورت نوشیدن مستقیم سرکه سیب برای مری بیش از حد حالت اسیدی خواهد داشت و باعث بروز مشکل می‌شود. حتی بو کردن سرکه سیب غلیظ هم به دلیل خاصیت اسیدی آن می‌تواند حالتی مانند سوختگی در ریه‌ها به وجود آورد.همچنین به یاد داشته باشید که ممکن است برخی از غذا‌ها اثر سرکه را کمتر یا بیشتر کنند. پس برای امنیت بیشتر بهتر است سرکه سیب رقیق شده را با معده‌ی خالی بنوشید. این روش در صبح و برای شروع روز مناسب است، ولی برای پیش از خواب بهتر است از آن اجتناب کنید.

سرکه سیب چه خواصی دارد؟
افزایش اسید اسِتیک بدن
اسید استیک یکی از ترکیبات اصلی موجود در سرکه سیب است. اسیدی که کاربرد‌های پزشکی زیادی نیز دارد. نوع دارویی استیک اسید برای درمان مشکلاتی از جمله مشکلات مربوط به مجرای گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد این اسید می‌تواند به کنترل فشار خون و پاکسازی شریان‌ها کمک کند.
ژاپنی‌ها تحقیقاتی را در مورد تأثیرات اسید استیک و سرکه خوراکی بر موش‌های دارای فشار خون بالا انجام داده‌اند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که هر دوی این مواد به میزان چشمگیری فشار خون را کاهش می‌دهند. محققان به این نتیجه رسیدند که اسید استیک دلیل تأثیر سرکه سیب بر فشار خون است.از طرف دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد اسید استیک جریان خون در روده‌ی بزرگ را افزایش می‌دهد. در صورتی که اسید‌های دیگر مانند اسید بوتیریک و اسید پروپیونیک در جریان خون تغییری ایجاد نمی‌کنند و حتی از جذب اکسیژن نیز جلوگیری می‌کنند.

فواید سرکه سیب برای بیماران دیابتی
مطالعات نشان می‌دهد سرکه سیب حساسیت به انسولین را در بدن افرادی که نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهند، افزایش می‌دهد. افرادی که در این تحقیقات شرکت کرده بودند، حتی بعد از مصرف وعده‌ی غذایی پر کربوهیدرات هم کاهش قند خون چشم‌گیری را تجربه کردند.برای کاهش قند خون می‌توانید سرکه سیب را به عنوان سس سالاد مصرف کنید. مصرف تنها ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب می‌تواند قند خون ناشتا را ۴ درصد کاهش دهد. به همین دلیل است که مصرف سرکه سیب در رژیم غذایی بیماران دیابتی مفید است.در صورتی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید حتماً قبل از شروع مصرف سرکه سیب با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف سرکه سیب تداخلی با دارو‌های شما ایجاد نمی‌کند.

تاثیر سرکه سیب بر کاهش وزن
اسید استیک موجود در سرکه سیب عملکرد آنزیم‌هایی را که نشاسته را تجزیه و هضم می‌کنند، محدود می‌کند. این موضوع ممکن است جذب کالری از کربوهیدرات را نیز متوقف و به کاهش وزن کمک کند. البته باید بدانید که به دلیل نبود تحقیقات و مطالعات کافی هنوز کسی به درستی نمی‌داند میزان سرکه سیب در لاغری تا چه حد است. با این وجود شواهد حاکی از این است که سرکه سیب احساس سیری را افزایش می‌دهد و ممکن است مقدار کمتری غذا بخورید.در تحقیقاتی نان سفید همراه با سه نوع سرکه سیب مختلف بین افراد سرو شد. افرادی که سرکه سیب آن‌ها اسید استیک بیشتری داشت، احساس سیری بیشتری کردند. همچنین میزان گلوکز و سطح انسولین خون نیز در این افراد کمتر شده است؛ بنابراین مصرف سرکه سیب می‌تواند به شما کمک کند ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری در روز کمتر مصرف کنید.این مطالعات نشان می‌دهد که سرکه سیب برای لاغری مفید است و هیچ اشکالی ندارد قبل از هر وعده اندکی سرکه سیب بنوشید؛ البته به شرط این که از حد مناسب تجاوز نکنید. البته باید بدانید که سرکه سیب به تنهایی در زمینه‌ی کاهش وزن معجزه نمی‌کند!

تاثیر سرکه سیب بر کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی
سرکه سیب علاوه بر اسید استیک، اسید کلروژنیک هم دارد. این اسید یک آنتی‌اکسیدان است که تأثیری مشابه کافئین دارد و بر اساس نتایج تحقیقات مختلف، جلوی اکسید شدن ذرات کلسترول LDL را می‌گیرد.اکسید شدن ذرات کلسترول LDL یکی از عوامل مهم پیشرفت بیماری قلبی است. البته که اسید استیک می‌تواند فشار خون را هم کم کند. آزمایش‌های انجام شده در این زمینه روی موش‌های آزمایشگاهی بوده است.تنها شواهد انسانی درباره تاثیر سرکه سیب در پیشگیری از بیماری‌های قلبی مربوط به تحقیقی است که در دانشگاه هاروارد انجام شد. نتایج این تحقیقات نشان دادن زن‌هایی که سالاد را با روغن و سرکه می‌خوردند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

مضرات سرکه سیب و عوارض جانبی
مصرف مقادیر کوچک سرکه سیب، عموما مشکلی ندارد، اما مقادیر زیاد و یا مصرف طولانی مدت آن می‌تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد. مصرف سرکه سیب خالص و مخلوط نشده با آب نیز می‌تواند باعث ساییده شدن مینای دندان و سوختن دهان و گلو شود.

خطرات مصرف سرکه سیب:
افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف کنند. مصرف مرتب سرکه سیب می‌تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. از آنجاکه سرکه سیب می‌تواند باعث تغییر سطح انسولین شود، افراد دیابتی باید سرکه سیب را با مشورت پزشکشان مصرف کنند.

تداخلات:
افرادیکه ملین، دیورتیک و داروی بیماری‌های قلبی و دیابت مصرف می‌کنند، حتما لازم است قبل از مصرف سرکه سیب با پزشک مشورت کنند.
برچسب ها: سرکه سیب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها