به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۳۴۸۸۳۳

رقابت‌ترامپ و معاون‌سابقش در‌حزب جمهوری‌خواه

رقابت‌ترامپ و معاون‌سابقش در‌حزب جمهوری‌خواه
گروه بین الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در جریان رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای انتخاب نامزد فرمانداری ایالت آریزونا، مقابل مایک پنس، معاون سابق خود قرار گرفته است.
این دو وزن سیاسی خود را پشت دو نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه گذاشته‌اند که اگر چه هم حزبی هستند اما در رویکرد خود به اصول حزب جمهوری‌خواه، تفاوت‌هایی دارند.
در حالی که  ترامپ در میتینگ انتخاباتی کاری لیک حاضر شد، مایک پنس در تجمع انتخاباتی کارین تایلور رابسون پشت تریبون رفت تا یکی از نخستین رویارویی‌های سیاسی میان ان ترامپ و پنس در آریزونا رقم بخورد.
کاری لیک که  ترامپ حامی اوست، همچون رئیس‌جمهوری سابق، بر ادعای غیرواقعی «تقلب در انتخابات ۲۰۲۰» تاکید دارد.
بسیاری از ناظران معتقدند مایک پنس بنا دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شرکت کند. او برای این کار ابتدا باید نامزدی حزب جمهوری‌خواه را احراز کند و این به آن معنی است که مقابل دونالد ترامپ که همچنان از محبوبیت بسیار بالایی در میان جمهوری‌خواهان برخوردار است، قرار خواهد گرفت.
  ترامپ و کاری لیک در میتینگ آریزونا یک بار دیگر ادعای غیرواقعی «جعلی بودن انتخابات» را طرح کردند و  ترامپ مدعی شد که همین «جعلی بودن انتخابات» منجر به آن شده که به زعم او اکنون آمریکا به سوی «نابودی» گام بردارد. پنس در میتینگ انتخاباتی رابسون حرفی در مخالفت با رئیس سابق خود نگفت اما کمی بعد در توییتر نوشت که اگر جمهوری‌خواهان بخواهند همچنان در حسرت و عصبانیت گذشته باقی بمانند انتخابات آتی را از دست خواهند داد.
این دو که برای چهار سال در کاخ‌سفید به عنوان نفر اول و دوم دولت آمریکا همکاری داشتند، در جریان یورش ۶ ژانویه سال گذشته به کنگره آمریکا از هم فاصله گرفتند.
در آن روزها  ترامپ که همچنان بدون ارایه مدارک و شواهد محکمه‌پسند نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ را نمی‌پذیرفت، از مایک پنس، معاون خود خواست که در مراسم نهایی کردن نتایج در کنگره، پیروزی جو بایدن را باطل بخواند اما  پنس ضمن رد این تقاضا گفت که قانونا اختیار چنین کاری را ندارد.همین اختلاف منجر به آن شد که  ترامپ در روزهای منتهی به ششم ژانویه بارها مایک پنس را در توییتر سرزنش کند و او را ترسو و تلویحا «خائن» بخواند به طوری که در جریان یورش حامیان تندرو  ترامپ به کنگره در روز ششم ژانویه، شورشیان خشمگین بارها نام مایک پنس را فریاد زدند و گفته شد که جان معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در آن روز با تهدید جدی روبرو شده بود.یورش ششم ژانویه و جزییات رفتار  ترامپ در مواجهه با آن، موضوع تحقیقاتی است که در یک سال گذشته کنگره امریکا مشغول آن بوده و هم اکنون کمیته‌ای متشکل از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حال برگزاری جلساتی علنی با حضور شاهدان در این باره است.
در یکی از این جلسات  اسناد و ویدیوهایی مرور شد که در آن دونالد ترامپ در حالی که یورش ششم ژانویه را در کاخ‌سفید و از تلویزیون تماشا می‌کند به «درخواست‌های عاجرانه» فرزندان خود و دستیارانش برای فراخواندن شورشیان از ورود به ساختمان کنگره، بی‌توجه است.


 
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها