به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۳۴۸۸۴۸
مرغ ایران در میان همسایگان خریداری ندارد

مرغ به کیلویی ۷۵ هزار تومان رسید

مرغ به کیلویی ۷۵ هزار تومان رسید
گروه اقتصادی:مشاهدات  از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت مرغ در هفته گذشته با شیب ملایمی افزایش یافته و قیمت کنونی هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها ۶۰ تا ۷۵ هزار تومان، ران مرغ ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان، سینه ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و فیله ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.
 
بازی دو سر باخت قیمت‌ها در بازار مرغ
رئیس هیئت مدیره کانون مرغداران گوشتی کشور  گفت: قیمت مصوب مرغ در حالی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده که هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان از مرغدار خریداری می‌شود.یعقوب یاوری با بیان اینکه تولیدکنندگان مرغ هنوز هم با ضرر محصولشان را می‌فروشند، ادامه داد: در بحث مرغ، یک طرف تولیدکننده است که مرغ زنده را به چه قیمتی می‌فروشد و بخشی مصرف کننده است که مرغ با چه قیمتی به دست او می‌رسد. با قیمت کنونی مرغ در بازار م مصرف کننده ضرر می‌کند و هم تولید کننده، زیرا مرغدار مرغ خود را زیر قیمت تمام شده می‌فروشد و از آن طرف مردم گران می‌خرند.

مرغ گران است، اما باز مرغداران در زیان هستند
رئیس هیئت مدیره کانون مرغداران گوشتی کشور گفت: مرغ زنده بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان از مرغداران خریداری می‌شود؛ در صورتی که قیمت تمام شده هر کیلو مرغ برای مرغدار حدود ۵۰ هزار تومان است؛ یعنی مرغدار به ازای تولید هر کیلو مرغ ۱۰ هزار تومان ضرر می‌دهد.یاوری با بیان اینکه مرغ در سطح خرده فروشی‌ها هم گران به دست مردم می‌رسد، گفت: سرانه مصرف کشور قبل از آزادسازی ۲۷ کیلو مرغ به ازای هر فرد بود که در حال حاضر به طور قطع کاهش چشمگیری داشته است.

نظارتی بر مرغ فروشی‌ها نیست
رئیس کانون مرغداران گوشتی کشور گفت: حضور واسطه‌ها بیشتر به گرانی مرغ دامن می‌زند و همین مساله باعث شده قیمت مرغ از کشتارگاه تا خرده فروشی اختلاف چشمگیر داشته باشد.یاوری با بیان اینکه نظارتی هم بر قیمت مرغ در مرغ فروشی‌ها نیست، ادامه داد: از طرف دیگر قیمت مرغ برای مرغداران هم گران تمام شود و همه تصور می‌کنند تولیدکننده گرانفروشی می‌کند؛ در صورتی که قیمت نهاده‌های دامی به طور مثال سویا و ذرت به طور چشمگیری افزایش یافته است. به طور مثال سویا که ۳۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر حلبی یک میلیون و ۵۰ هزار تومان شده است یعنی بیش از سه برابر افزایش قیمت داشته است. شرایط در بازار مرغ به شکلی است که هم تولید آن به ضرر تولیدکننده است و هم خرید آن به ضرر مصرف کننده.

تقاضای مرغ کاهش بسیاری داشته است
رئیس کانون مرغداران گوشتی کشور با اشاره به اینکه در هر بازاری واسطه‌ها یک تلورانسی را ایجاد می‌کنند، گفت: بعد از آزادسازی قیمت‌ها واحد‌های تولیدی جوجه یک روزه نیز در زیان سنگین اند، زیرا در حالی که قیمت تمام شده جوجه ۱۴ هزار تومان است آن را ۷ تا ۸ هزار تومان می‌فروشند.یاوری ادامه داد: البته به دلیل گرمای هوا تولید مرغ و جوجه یک روزه نیز کاهش داشته، ولی باز هم از آنجا که مردم قدرت خرید ندارند عرضه مرغ بیش از تقاضاست.

مرغ ایران در میان همسایگان خریداری ندارد
رئیس کانون مرغداران گوشتی کشور گفت: از طرفی نمی‌توانیم مرغ مازاد را صادر کنیم، زیرا صادرات مرغ اسما آزاد است، ولی طبیعتا موانع صادرات بسیار بوده و نمی‌توانیم صادرات آنچنانی داشته باشیم.یاوری ادامه داد: قیمت تمام شده مرغ در کشور ما بالاست، زیرا قیمت نهاد‌ها در ایران گران‌تر از کشور‌های دیگر است. همچنین به دلیل تغییر ناگهانی سیاست‌ها در کشور ما کشور‌های دیگر تمایلی به واردات از ایران ندارند. در مواردی شده که مرغدار صادرات را شروع کرده و به محض اینکه کوچک‌ترین کمبودی در داخل اتفاق افتاده صادرات را متوقف کرده اند. صادرات مرغی که هم اکنون انجام می‌شود مقطعی و موردی است و عملا صادراتی انجام نمی‌شود.
 
 
 
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: قیمت مرغ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها