به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۳۴۸۹۱۸

آزمایشگاه تحقیقاتی چین به فضا پرتاب شد

آزمایشگاه تحقیقاتی چین به فضا پرتاب شد
گروه علمی: آژانس فضایی سرنشین دار چین، دقایقی پیش آزمایشگاه فضایی ونتیان خود را به فضا پرتاب کرد.
به گزارش ایسنا، این آزمایشگاه توسط یک موشک لانگ مارچ ۵ بی و از یک برج خدمات ساحلی(coastal service tower) در مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان پرتاب شد.این آژانس همچنین روز دوشنبه هفته گذشته از لوگوی این ماموریت رونمایی کرد. "ونتیان" یا "در جستجوی بهشت"(اولین بخش آزمایشگاهی ایستگاه فضایی تیانگونگ) وزنی معادل بیش از ۲۰ متریک تن و ارتفاعی معادل یک ساختمان ۶ طبقه دارد.

ونتیان از سه قسمت اصلی اعم از یک محفظه کار خدمه، یک ماژول باری بدون فشار و یک ماژول کنترل تشکیل شده است. "لین ژیکیانگ"(Lin Xiqiang) معاون آژانس فضایی سرنشین دار چین گفت: کابین‌های علمی داخل آزمایشگاه ونتیان عمدتا برای انجام وظایف بیولوژیکی و علوم زیستی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و از تحقیقات در مورد رشد، پیری و صفات ژنتیکی گیاهان، حیوانات و میکروب‌ها در فضا حمایت خواهند کرد.

ونتیان برای انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌های علمی در مدار طراحی شده است. این ماژول همچنین دارای چند اتاق خواب برای فضانوردان است تا به چین امکان ارسال چندین خدمه را بدهد و این به آن معناست که شش خدمه می‌توانند به طور موقت در تیانگونگ بمانند.

ونتیان یکی از دو ماژولی است که امسال به مدار فرستاده شده است. چین قرار است در ماه اکتبر ماژول آزمایش دیگری به نام منگتیان(Mengtian) را نیز پرتاب کند. این دو به ماژول اصلی در مدار تیانه متصل خواهند شد تا یک ایستگاه فضایی T شکل را تشکیل دهند و چین قصد دارد حداقل برای یک دهه آن را اداره کند.

در حال حاضر تیانگونگ از ماژول اصلی تیانه، فضاپیمای باری تیانژو ۴ و فضاپیما شنژو ۱۴ تشکیل شده است. چندی پیش سه خدمه این ماموریت به نام‌های "چن دونگ"(Chen Dong) فرمانده ماموریت و سرهنگ ارشد، لیو یانگ(Liu Yang) سرهنگ ارشد و کای شوژ(Cai Xuzhe) سرهنگ ارشد به ایستگاه فضایی تیانگونگ فرستاده شدند. قرار است این فضانوردان شش ماه در آنجا بمانند تا فرایند مونتاژ این ایستگاه فضایی عظیم را تکمیل کنند. این دومین باری است که چن و لیو به فضا می‌روند.

دومین آزمایشگاه به نام منگتیان یا رویای بهشت(dreams of heaven) در ماه اکتبر پرتاب خواهد شد. پس از اتصال هر دو آزمایشگاه به تیانگونگ، ایستگاه یک ساختار T شکل خواهد داشت و فضانوردان یک فضای قابل استفاده‌ای به مساحت ۱۱۰ متر مکعب خواهند داشت. در نیمه دوم دوره ماموریت، فضاپیمای باری تیانژو ۵ و خدمه ماموریت شنژو ۱۵ قرار است اواخر سال جاری میلادی به این ایستگاه عظیم برسند. به گفته مسئولان، خدمه ماموریت شنژو ۱۴ و شنژو ۱۵ با یکدیگر در ایستگاه فضایی چین ملاقات خواهند کرد.
برچسب ها: چین ونتیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها