به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۳۴۹۰۸۷

تشریح دلایل صف‌های طولانی فروش دلار

تشریح دلایل صف‌های طولانی فروش دلار
گروه اقتصادی: دبیر کل کانون صرافان کشور اظهار داشت: نرخ توافقی خرید و فروش ارز در بازار متشکل اتفاقا در بازار آزاد باعث کاهش قیمت دلار شد به طوریکه شاهد آن بودیم که پس از ابلاغ این تصمیم بانک مرکزی، قیمت ارز از 33 هزار تومان به 31 هزار تومان رسید. چراکه نرخ توافقی باعث افزایش عرضه ارز در بازار شد و به صورت بالقوه این امکان را ایجاد کرد که مردم امکان خرید 2000 دلار را در بازار متشکل ارزی را داشته باشند و همین منجر به ایجاد امنیت ذهنی بین مردم شد.

به گزارش ایلنا، کامران سلطانی‌زاده درباره دلایل افزایش صف فروش ارز (دلار) در بازار اظهار داشت: عامل موثر در افزایش صف فروش، نرخ توافقی برای خرید و فروش در بازار متشکل ارزی است و اغلب فروشندگان ارز هم صادرکنندگان هستند چراکه در سازو کار تعیین نرخ توافقی، قیمت‌ها برای صادرکنندگان جذاب شده‌ است.

وی افزود: صادرکنندگان اگر در گذشته ارزهای حاصل صادرات خود را باید با یک قیمت دستوری در سامانه نیما می‌فروختند امروز با بخشنامه بانک مرکزی، می‌توانند ارزهای حاصل از صادرات را با قیمت توافقی در بازار متشکل ارزی به فروش برسانند.

دبیر کل کانون صرافان کشور با بیان اینکه با این تصمیم بانک مرکزی، ماهیت درست بازار و کشف قیمت‌ها در حال اجرا است، گفت: در گذشته در حالی که قیمت دلار در بازار نزدیک 30 هزار تومان  و در صرافی رسمی 27 هزار تومان بود، صادرکنندگان مجبور بود ارز صادراتی را در سامانه نیما حدود 25 هزار تومان به فروش برساند اما در حال حاضر با توافق، قیمت‌ها تعیین می‌شود.

سلطانی‌زاده در پاسخ به اینکه روند کشف قیمت در توافقات بین خریداران و فروشندگان در بازار متشکل ارزی چگونه است، ادامه داد: روند به این گونه است فروشنده در یک چارچوب مشخص و معقول قیمت فروش را اعلام می‌کند و هر صرافی که قیمت مورد نظر آن نزدیک به قیمت اعلام شده باشد، وارد معامله با فروشنده می‌شود.

وی درباره اثرگذاری نرخ توافقی خرید و فروش بر قیمت‌های سامانه نیما و بازار آزاد گفت: عرضه کننده ارز در سامانه نیما چند شرکت مشخص هستند. شرکت‌هایی ارز خود را باید وارد سامانه نیما کنند که تحت نظارت بانک مرکزی و دولت با قیمت مشخصی باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند چراکه این شرکت‌ها با نرخ مناسبی برای تهیه مواد اولیه و کالای مورد نیاز ارز دریافت می‌کنند و باید با قیمت مشخصی هم ارز حاصل از صادرات خود را با اظهارنامه گمرکی وارد سامانه نیما کنند. معمولا هم پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و ایمیدرو ارز خود را در سامانه نیما وارد می‌کنند بنابراین نرخ توافقی در بازار متشکل ارزی نمی‌تواند اثری در قیمت ارز در سامانه نیما بگذارد.

دبیر کل کانون صرافان کشور افزود: نرخ توافقی خرید و فروش ارز در بازار متشکل اتفاقا در بازار آزاد باعث کاهش قیمت دلار شد به طوریکه شاهد آن بودیم که پس از ابلاغ این تصمیم بانک مرکزی، قیمت ارز از 33 هزار تومان به 31 هزار تومان رسید. چراکه نرخ توافقی باعث افزایش عرضه ارز در بازار شد و به صورت بالقوه این امکان را ایجاد کرد که مردم امکان خرید 2000 دلار را در بازار متشکل ارزی را داشته باشند و همین منجر به ایجاد امنیت ذهنی بین مردم شد.

سلطانی‌زاده با بیان اینکه افزایش عرضه ارز با قیمت توافقی مشهود است، اظهار داشت: بخشنامه بانک مرکزی راهکارهایی را برای افزایش ورود صرافی‌های رسمی به خرید و فروش ارز با نرخ توافقی پیش‌بینی کرده و پس از این بخشنامه افزایش عرضه ارز و افزایش عمق بازار قابل پیش‌بینی بود.وی با اشاره به ورود صرافی‌های رسمی به خرید و فروش ارزهایی مانند لیر، درهم و دینار پس از روبل که از هفته گذشته آغاز شد، گفت: این روند باعث می‌شود تقاضا برای دلار کاهش پیدا کند.

دبیر کل کانون صرافان کشور در پاسخ به این سوال که آیا برای نیاز سرمایه‌ای خود به سمت لیر و درهم یا روبل خواهند رفت، تاکید کرد: به طور قطع عرضه این ارز‌ها از طریق صرافی‌های رسمی باعث می‌شود مردم برای نیاز مصرفی (مانند سفر به ترکیه) به سمت دلار نروند و لیر را می‌توانند از صرافی‌های رسمی با قیمت کمتر از بازار آزاد تهیه کنند چراکه صرافی‌ها قیمت لیر را نزدیک به قیمت توافقی به متقاضی به فروش می‌رسانند که قیمت مناسب‌تری نسبت به بازار آزاد است.

سلطانی‌زاده در پاسخ این سوال که آیا برای صرافی‌ها فروش ارز کمتر از بازار آزاد می‌صرفد، گفت: صرافی‌ها واسطه معاملاتی هستند و می‌توانند تا سقف یک درصد از فروش سود داشته باشند و سود صرافی‌ها از محل حجم معاملات است و از این رو قیمت نمی‌تواند در سود انها اثر گذار باشد چراکه حاشیه شود صرافی‌هاف میزان معاملات است.     
برچسب ها: دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها