به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۳۴۹۱۵۲

گرانترین سریال‌های تلویزیون که تاریخ‌‌ساز شدند

گرانترین سریال‌های تلویزیون که تاریخ‌‌ساز شدند
گروه فرهنگی: هنگام ساخت یک سریال عوامل زیادی باید دست به دست هم بدهند تا در نهایت به اندازه‌ای موفق باشد که مخاطبان را راضی کند؛ مهم‌تر از همه باید طرحی وجود داشته باشد که بینندگان را به خودش جلب کند، همچنین بازیگرانی که بتوانند به شخصیت‌های داستان جان ببخشند و نقششان را به کمال برسانند. اما این دو مورد کافی نیست زیرا به لطف پلتفرم‌های استریم، مخاطبان هر روز با تعداد زیادی پیشنهاد روبه‌رو می‌شوند که از قضا بسیاری از آن‌ها کیفیت خوبی دارند. با این اوصاف یک سریال با کیفیت باید به جزئیات هم توجه ویژه‌ای داشته باشد تا بتواند گوی قهرمانی را از سایر رقبایش برباید. از جمله‌ی این موارد می‌توان به طراحی صحنه و لباس حساب شده، گریم خوب، جلوه‌های ویژه‌ی مناسب، موسیقی متن جذاب و صد البته کارگردانی درستی که بتواند میان همه‌ی این عوامل تعادل برقرار کند، اشاره کرد.

برای برآورده کردن همه‌ی این الزامات فقط و فقط یک چیز لازم است؛ پول. تولیدات تلویزیونی به خودی خود هزینه‌ی بسیاری روی دست سازندگان می‌گذارند چون هرچقدر کیفیت اثر بالاتر باشد تعداد افرادی که حاضرند برای تماشای آن‌ها پول بپردازند و آن‌ها را به بقیه هم پیشنهاد کنند بیش‌تر می‌شود. با این حال در تاریخ تلویزیون سریال‌هایی وجود دارند که بودجه ساخت یک قسمت از آن‌ها حتی از فیلم‌های سینمایی معروف دنیا هم بیش‌تر است و به همین دلیل هم به سطح کیفی رسیدند که مخاطبان زیادی از سراسر دنیا را به خودشان جلب کردند.
«ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» (The Lord of the Rings: The Rings of Power) که قرار است سپتامبر ۲۰۲۲ از آمازون پرایم پخش شود تا این جای کار به عنوان گران‌ترین سریال تاریخ لقب گرفته است. طبق گزارش هالیوود ریپورتر این پلتفرم حق پخش فرانچایز را سال ۲۰۱۷ به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار خرید و تنها برای فصل اول ۴۶۵ میلیون دلار هزینه کرده است. با توجه به این ارقام سرسام‌آور مخاطبان بسیاری در انتظار این سریال هستند و پیش‌بینی می‌شود قسمت‌های مختلف آن از کیفیت بالایی برخوردار باشند اما تا قبل از پخش شدن «ارباب حلقه‌ها» ۹ مورد از پرهزینه‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون که تا امروز منتشر شده را بررسی می‌کنیم؛ از «مندلورین» تا «بازی تاج و تخت».

۹- وست ورلد (Westworld)
میانگین هزینه‌ی هر قسمت: ۹ میلیون دلار
سال‌های انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون
تعداد فصول: ۴
سازنده: جاناتان نولان، لیزا جوی
بازیگران: ایوان ریچل وود، آنتونی هاپکینز، تدی نیوتون، آرون پال، جفری رایت
 امتیاز IMDb فیلم: ۸.۶ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۱ از ۱۰۰
جهان خیال‌انگیز، چشم اندازهای فریبنده از آینده، معماری خیره کننده و مناظر زیبا همه و همه از جمله عواملی هستند که «وست ورلد» را به یکی از چشم‌نوازترین سریال‌های علمی- تخیلی چند سال اخیر تبدیل کرده‌اند. این سریال از درام کلاسیک دهه‌ی هفتادی جیمز برولین اقتباس شده است و با کمک فناوری‌های مدرن، طراحی صحنه زیبا، جلوه‌های بصری قدرتمند و فیلم‌برداری شیک و درجه یک از فرضیه‌ی علمی- تخیلی که بر پایه‌ی آن بنا شده است به صورت همه‌جانبه‌ای پشتیبانی می‌کند.

شگفتی «وست ورلد» زمانی کامل شد که کنار ماجرای شهربازی عجیب و غریب غرب آمریکا، داستان انقلاب روبات‌هایی که به دنیای واقعی سرازیر می‌شوند را هم دستمایه قرار داد. از لحظات خیره‌کننده‌ی سریال می‌توان به نسخه‌ی خیالی لس‌آنجلس سال ۲۰۵۸ میلادی اشاره کرد که بسیار پیشرفته‌تر از امروز است و البته انحرافات اخلاقی در آن بیداد می‌کند.بنابراین با وجود همه‌ی این موارد اصلا عجیب نیست که HBO برای ساخت این سریال عجیب و چشم‌نواز بودجه‌ی هنگفتی را اختصاص داده باشد؛ طبق گزارش هالیوود ریپورتر میانگین هزینه‌ی ساخت هر قسمت «وست ورلد» برابر با ۹ میلیون دلار است.

۸- فرندز (Friends)
 میانگین هزینه‌ی هر قسمت: ۱۰ میلیون دلار
  سال‌های انتشار: ۱۹۹۴- ۲۰۰۴
 تعداد فصول: ۱۰
 سازنده: دیوید کرین، مارتا کافمن
بازیگران: جنیفر آنیستون، کورتنی کاکس، لیسا کودرو، مت له بلانک، متیو پری
امتیاز IMDb فیلم: ۸.۹ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۷۹ از ۱۰۰
سال ۱۹۹۴ اولین فصل سریال کمدی «فرندز» از تلویزیون منتشر شد که خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین سیتکام کمدی‌های دنیا تبدیل شد. این سریال به مدت ۱۰ سال تمام، ماجراجویی‌های شخصیت‌هایی مثل مونیکا، ریچل، فیبی، چندلر، جوی و راس را به تصویر کشید. «فرندز» به اندازه‌ای محبوب شد که هنوز هم که هنوز است بسیاری در خوشی و سختی سراغ قسمت‌های مختلف آن می‌روند و همراه شخصیت‌های اصلی از ته دل قهقهه می‌زنند.
نمایش تلویزیونی که دیوید کرین و مارتا کافمن خلق کردند در طول سال‌ها به یکی از نمادهای فرهنگ عامه تبدیل شد. در حالی که مکان‌ها و دکور «فرندز» در طول پخش این سریال تقریبا بدون تغییر باقی ماند، در عوض دستمزد بازیگران فصل به فصل نجومی‌تر شد؛ به ویژه در فصل پایانی دستمزد هر کدام از آن‌ها به بیش از ۱ میلیون دلار رسید که همین موضوع میانگین هزینه‌ی هر قسمت را به ۱۰ میلیون دلار رساند.

۷- بخش فوریت‌های پزشکی (ER)
 میانگین هزینه‌ی هر قسمت: ۱۳ میلیون دلار
 سال‌های انتشار: ۱۹۹۴- ۲۰۰۹
تعداد فصول: ۱۵
سازنده: مایکل کرایتون
 بازیگران: آنتونی ادواردز، جرج کلونی، ماریا بیلو، مورا تیرنی، لیندا کاردلیانی، آنجلا باست
 امتیاز IMDb فیلم: ۷.۸ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز فیلم: اطلاعاتی در دسترس نیست
«بخش فوریت‌های پزشکی» توسط مایکل کرایتون نویسنده‌ی «پارک ژوراسیک» (Jurassic Park) ساخته و توسط کمپانی برادران وارنر تهیه شده است. این سریال یکی از تاثیرگذارترین پدیده‌های تلویزیون در دهه‌ی ۹۰ میلادی بود و بعضی از بازیگران آن مثل جرج کلونی بعدها به مطرح‌ترین چهره‌های هالیوود تبدیل شدند.ماجرای «بخش فوریت‌های پزشکی» درباره‌ی گروهی از پزشکان بود که در بیمارستان عمومی شیکاگو مشغول به کار بودند. اولین فصل سال ۱۹۹۴ منتشر شد و فصل پانزدهم و پایانی آن سال ۲۰۰۹ روی آنتن رفت. NBC سال ۱۹۹۸ و زمانی که سریال در اوج محبوبیت خودش قرار داشت برای افزایش بودجه‌ی آن با برادران وارنر وارد مذاکره شد و موفق شد یکی از بی‌سابقه‌ترین بودجه‌های دنیا برای ساخت یک برنامه‌ی تلویزیونی را از آن خود کند؛ طبق این قرار داد که از فصل چهارم تا نهم هم اعتبار داشت میانگین بودجه‌ی هر قسمت از ۲ میلیون دلار به ۱۳ میلیون دلار رسید. البته با پایان فصل نهم این مبلغ دوباره مورد مذاکره قرار گرفت و در نهایت فصل‌های باقی مانده با میانگین ۸ میلیون دلار برای هر قسمت فیلم‌برداری شدند.

۶- تاج (The Crown)
میانگین هزینه‌ی هر قسمت: ۱۳ میلیون دلار
سال‌های انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون
تعداد فصول: ۴
سازنده: پیتر مورگان
بازیگران: کلر فوی، مت اسمیت، ونسا کربی، آیلین اتکینز، الکس جنینگز، لیا ویلیامز
 امتیاز IMDb فیلم: ۸.۷ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۰ از ۱۰۰
«تاج» سریال پرسروصدای نتفلیکس توسط پیتر مورگان ساخته شده است و حول زندگی ملکه الیزابت دوم، تاریخ و رویدادهایی که در طول سلطنت گسترده‌ی او به وقوع پیوست، می‌چرخد. سازندگان این سریال اخیرا اعلام کردند که ایملدا استنتون برای ایفای نقش ملکه الیزابت دوم انتخاب شده است؛ نقشی که در فصل اول و دوم توسط کلر فوی و در دو فصل بعد توسط اولیویا کلمن ایفا شد.سریال «تاج» که داستان و رویدادهای واقعی را درهم می‌آمیزد با توجه به طراحی صحنه و لباس و اجرای دقیق و واقع‌گرایانه‌ی رویدادها به طوری که از نظر زیبایی‌شناسی هم برای مخاطب چشم‌نواز باشد، به بودجه‌ی بسیار زیادی نیاز دارد. هزینه‌ی ساخت هر قسمت «تاج» به طور میانگین ۱۳ میلیون دلار است که این بودجه با زحمت زیادی هم تامین شد. از قضا همین پرزرق‌وبرق بودن باعث شده این سریال در جهان به شهرت باورنکردنی برسد.

۵- برنامه‌ی صبحگاهی (The Morning Show)
میانگین هزینه‌ی هر قسمت: ۱۵ میلیون دلار
سال‌های انتشار: ۲۰۱۹ تاکنون
 تعداد فصول: ۲
سازنده: جی کارسون
 بازیگران: جنیفر آنیستون، ریس ویترسپون، استیو کرل، بیلی کروداپ، مارک دوپلاس
 امتیاز IMDb فیلم: ۸.۳ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۶۴ از ۱۰۰
«برنامه‌ی صبحگاهی» سریالی است که پیچیدگی‌های رسانه‌های جریان اصلی امروزی را نشان می‌دهد؛ جایی که شبکه‌های بزرگ و تولیداتشان تمام تلاششان را می‌کنند تا مخاطبان بیش‌تری را جذب و بالاترین امتیاز را از آن خود کنند.این سریال با بازی جنیفر آنیستون، ریس ویترسپون و استیون کارل سقوط آزاد یک برنامه‌ی خبری صبحگاهی به دلیل رسوایی یکی از مجریان و تلاش‌های بی‌وقفه‌ی همکارانش برای حفظ برنامه را دنبال می‌کند. «برنامه‌ی صبحگاهی» اپل تی وی پلاس که پیش از این دو فصل آن منتشر شده بود، ژانویه‌ی ۲۰۲۲ برای فصل سوم تمدید شد. این سریال بودجه‌ی زیادی برای هر قسمت دارد که به صورت میانگین ۱۵ میلیون دلار برآورد شده. بخش اعظمی از این بودجه برای تامین دستمزد ابرستاره‌های آن هزینه شده است.

۴- بازی تاج و تخت (Game of Thrones)
میانگین هزینه‌ی هر قسمت: ۱۵ میلیون دلار
سال‌های انتشار: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹
تعداد فصول: ۸
سازنده: دیوید بنیاف، دی. بی. وایس
بازیگران: شان بین، مارک ادی، پیتر دینکلیج، نیکلای کاستر- والدو، لینا هید، کیت هرینگتون، امیلیا کلارک
 امتیاز IMDb فیلم: ۹.۲ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۹ از ۱۰۰
بازی تاج و تخت که فصل نخستش سال ۲۰۱۱ از HBO منتشر شد بی‌بروبرگرد یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی دنیا است و اگر فصل هشتم آن به شکل مفتضحانه‌ای به پایان نمی‌رسید بدون شک به جایگاهی می‌رسید که بعید بود هیچ سریالی حالا حالاها بتواند به پایش برسد.این سریال از مجموعه کتاب «ترانه‌ی یخ و آتش» (A Song of Ice and Fire) اثر جاودان جرج آر. آر. مارتین اقتباس شده  و داستان‌های متفاوتی را پوشش می‌دهد که همه‌ی آن‌ها حول هفت خاندان اشرافی می‌گذارد که هر کدام از آن‌ها قصد دارند از هر راه خون باری که شده تخت پادشاهی هفت اقلیم را تصرف کنند و بقیه را زیر سلطه‌ی خودشان بکشانند. میانگین بودجه‌ی ساخت هر قسمت از این سریال در فصل اول ۶ میلیون دلار بود که با توجه به افزایش سرسام‌آور مخاطبان در فصول بعدی، به صورت محسوسی افزایش یافت.

به طوری که میانگین بودجه‌ی هر قسمت فصل آخر برابر با ۱۵ میلیون دلار بود که نه تنها دستمزد بازیگران اصلی که تا حد زیادی در دیده شدن سریال تاثیر داشتند را تامین کرد بلکه هزینه‌های طراحی صحنه و لباس فاخر، گروه فیلم‌برداری خوب، جلوه‌های ویژه‌ی بصری و کامپیوتری، بدلکاری و هزینه‌های جانبی دیگری که را هم پوشش داد. همه‌ی این عوامل«بازی تاج و تخت» را با همه‌ی عیب و ایرادهایش به یکی از مهم‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون تبدیل کرد.

۳- مندلورین/ کتاب بوبا فت (The Mandalorian / The Book of Boba Fett)
میانگین هزینه‌ی هر قسمت: ۱۵ میلیون دلار
سال‌های انتشار: ۲۰۱۹ تاکنون/ ۲۰۲۲
تعداد فصول: ۲/ ۱
سازنده: جان فاورو
بازیگران: پدرو پاسکال، تمورا موریسون، مینگ- نا ون
امتیاز IMDb فیلم: ۸.۷ از ۱۰ و ۷.۳ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۳ از ۱۰۰ و۶۳ از ۱۰۰
«مندلورین» توسط جان فاورو کارگردانی شده است که به خاطر سهم مهم و بزرگش در دنیای سینمایی مارول شناخته می‌شود. این سریال همان طور که پیش‌بینی می‌شد خیلی زود به موفقیت جهانی رسید. سریال ماجرای یک جنگجوی تنهای مندلورینی پس از سقوط امپراتوری را دنبال می‌کند و به گسترش بیش‌تر دنیای «جنگ ستارگان» کمک بسزایی کرد.«مندلورین» از دیزنی پلاس منتشر شد و طرفداران آثار علمی- تخیلی به اندازه‌ای از آن استقبال کردند که برای فصل سوم هم تمدید شد که در دست ساخت قرار دارد و به زودی منتشر خواهد شد. بخش مهمی از موفقیت «مندلورین» مدیون جلوه‌های ویژه و اجراهای بی‌نقصش است که بودجه‌ی ساخت هر قسمت از این سریال را به ۱۵ میلیون دلار رساندند.

«کتاب بوبا فت» به عنوان اسپین آف «مندلورین» هم بودجه‌ای مشابه با سریال اصلی داشت و هر چند به پای آن نمی‌رسد اما به طور کلی از موفق‌ترین تولیدات علمی- تخیلی امسال به حساب می‌آید که منتقدان و طرفداران پروپاقرص «جنگ ستارگان» را توامان راضی کرد و احتمالا در آینده از آن بیش‌تر خواهیم شنید.

۲- اقیانوس آرام (The Pacific)
میانگین هزینه‌ی هر قسمت: ۲۰ میلیون دلار
 سال‌های انتشار: ۲۰۱۰
 تعداد فصول: ۱
 سازنده: استیون اسپیلبرگ، تام هنکس
بازیگران: رامی ملک، جیمز بج دیل، جاون سدا، جوزف مازلو، آشتون هولمز
امتیاز IMDb فیلم: ۸.۳ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
«اقیانوس آرام» مینی سریال تلویزیونی بود که توسط HBO تولید شد و حول محور حوادث جنگ جهانی دوم جریان داشت. داستان این مینی سریال از خاطرات واقعی دو سرباز آمریکایی در طول نبرد علیه امپراتوری ژاپن اقتباس شده است. استیون اسپیلبرگ و تام هنکس به عنوان تهیه‌کننده‌های اجرایی با این پروژه همکاری داشتند و از صرف بودجه برای ساخت صحنه‌های جنگی با جلوه‌های بصری درجه یک، دریغ نکردند.پرونده‌ی «اقیانوس آرام» در نهایت با صرف بودجه‌ی میانگین ۲۰ میلیون دلار برای هر قسمت و صد البته کسب امتیاز عالی ۹۱ از ۱۰۰ در پایگاه راتن تومیتوز، بسته شد.

۱- برنامه‌های تلویزیونی مارول و دیزنی (Marvel/Disney Shows)
میانگین هزینه‌ی هر قسمت: ۲۵ میلیون دلار
موفقیت غیرقابل‌انکار آثار دنیای سینمایی مارول همچنان در حال افزایش است و روزبه‌روز طرفداران بیش‌تری را به خودش جلب می‌کند. مارول با اکران «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) همه‌ی رکوردها را شکست و در بحبوحه‌ی همه‌گیری کرونا به نخستین فیلم سینمایی تبدیل شد که بیش از ۱ میلیارد در سراسر جهان فروخت. با این اوصاف عجیب نیست که مارول تصمیم گرفت برای توسعه‌ی بیش‌تر شخصیت‌های موفقش به برنامه‌های تلویزیونی روی آورد.آن‌ها برای تحقق هدف بزرگشان از صرف هزینه دریغ نکردند؛ به طوری که برای هر قسمت از سریال‌هایی مثل «لوکی» (Loki)، «وانداویژن» (WandaVision)، «فالکون و سرباز زمستان» (The Falcon and the Winter Soldier) و «هاکای» (Hawkeye) در هر قسمت بیش از ۲۵ میلیون دلار هزینه کردند که تقریبا معادل یک فیلم کامل در دنیای سینمایی مارول است. همه‌ی این آثار فارغ از محتوایشان از کیفیت بصری فوق‌العاده خوبی برخوردار هستند.
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها