به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۳۴۹۱۷۴

خوراکی‌ های ممنوعه در دوران بارداری

خوراکی‌ های ممنوعه در دوران بارداری
گروه علمی: غذا‌هایی که در دوردان بارداری می‌توان در برنامه غذایی جای داد از آن‌هایی که نباید خورد و مننوع‌اند بیشتر است. آنچه در بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوران بارداری است. لازم است برنامه غذایی مناسبی در دوران بارداری و حاملگی داشته باشید و برای سلامت خود در رژیم بارداری برنامه ریزی کنید.

خوراکی‌های ممنوع در بارداری
در دوران بارداری نیاز‌های غذایی مادر با جذب جنین درحال رشد از بدن مادر افزایش پیدا می‌کند. از این رو در دوران بارداری مادر باید از غذا‌های غنی از ویتامین ها، موادمعدنی استفاده کند، اما به اندازه‌ای که برای سلامت جنین و تامین کالری مورد نیاز او کافی باشد. برخی از غذا‌ها در دوران بارداری باید به میزان کمی مصرف شوند، و برخی غذا‌ها نیز ممنوع هستند. در ادامه با برخی غذا‌های ممنوعه آشنا خواهیم شد:

ماهی با جیوه بالا
جیوه به عنوان یک عنصر بسیار سمی شناخته می‌شود. هیچ سطح ایمنی ندارد و بیشتر در آب‌های آلوده یافت می‌شود و برای رژیم بارداری در دوران بارداری ممنوع است. جیوه در مقادیر بالا می‌تواند برای سیستم عصبی، سیستم ایمنی و کلیه‌ها سمی باشد. همچنین ممکن است در کودکان مشکلات جدی رشد ایجاد کند و حتی با مقادیر کم نیز اثرات سو دارد.از آن جا که جیوه در دریا‌های آلوده یافت می‌شود، ماهی‌های بزرگ دریایی می‌توانند حاوی مقدار زیادی جیوه باشند. بنابراین، بهتر است از مصرف ماهی با جیوه زیاد در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید.ماهی‌هایی با میزان جیوه بالا که بهتر است از مصرف آن‌ها در رژیم بارداری اجتناب کنید عبارتند ا: کوسه، اره ماهی، شاه خال مخالی، ماهی تن، مارلین.مصرف ماهی کم جیوه در دوران بارداری بسیار سالم است و طبق اعلام سازمان غذا و دارو (FDA) این ماهی‌ها می‌توانند تا سه بار در هفته مصرف شوند.
صدف خام

برای دور ماندن از مسمومیت‌های غذایی از خوردن صدف خام پرهیز کنید. صدف‌های خام حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها و سموم مضری هستند که می‌توانند باعث ابتلا شما به انواع بیماری‌ها شوند. به جای صدف خام می‌توانید صدف پخته شده را بخورید. هنگام پختن صدف دقت کنید که پوسته آن باز باشد.

تخم مرغ خام یا نیمه پز
تخم مرغ‌های خام، نیمه پز یا عسلی حاوی باکتری‌های مضر سالمونلا بوده و باعث مسمومیت غذایی می‌شوند. در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است دچار اسهال، استفراغ شدید، سردرد، شکم درد و تب شدید شوید. بعید به نظر می‌رسد که این بیماری به جنین شما آسیب برساند، اما با این حال سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و رشد کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مصرف تخم مرغ پاستوریزه بخرید. پیش از مصرف تخم مرغ آن را کامل بپزید.

کنجد
از کنجد به عنوان داروی خانگی برای القای سقط استفاده می‌شود. مصرف بیش از حد کنجد در دوران بارداری خطرناک است، زیرا ممکن است باعث انقباض رحم و سقط جنین شود. دانه‌های کنجد به ویژه در سه ماهه اول بارداری که بارداری بسیار نوپا و تازه است مضر تلقی می‌شود.

گوشت و مرغ خام
گوشت و مرغ نیم پز یا خام می‌توانند حاوی انگل توکسوپلاسما و باکتری‌های مضر سالمونلا باشند. سالمونلا خطر مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهد. انگل توکسوپلاسما باعث بیماری توکسوپلاسموز می‌شود که علائمی شبیه آنفلوانزا دارد و چند هفته پس از مصرف غذا خود را نشان می‌دهد. ابتلا به این بیماری انگلی می‌تواند منجر به مرگ جنین در هنگام زایمان شود. گوشت و مرغ را پیش از مصرف با دمای بالا کاملاً بپزید.

کافئین
احتمالا شما هم عاشق قهوه، چای، نوشابه یا کاکائو هستند. طبق گفته کالج متخصین زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، به طور کلی به افراد باردار توصیه می‌شود که مصرف کافئین را به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهند. کافئین خیلی سریع جذب شده و به راحتی به جفت منتقل می‌شود. از آنجا که نوزادان و جفت آنزیم اصلی مورد نیاز برای متابولیسم کافئین را ندارند، بر اثر تجمع سطح کافئین بالا می‌رود.ثابت شده مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری رشد جنین را محدود و خطر وزن کم هنگام تولد را افزایش می‌دهد. وزن کم هنگام تولد، وزن کمتر از ۵ پوند، ۸ اونس تعریف می‌شود (یا ۲.۵ کیلوگرم) که با افزایش خطر مرگ نوزاد و خطر بیشتر بیماری‌های مزمن در بزرگسالی همراه است؛ بنابراین مراقب نوشیدنی روزانه خود در رژیم بارداری باشید تا مطمئن شوید کودک در معرض کافئین زیادی قرار ندارد.

گوشت‌های فرآوری شده
خانم‌های باردار باید در دوران بارداری از مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند انواع ساندویچ‌های سرد، هات داگ سوسیس و کالباس پرهیز کنند. گوشت‌های فراوری شده حاوی باکتری‌های لیستریا هستند که می‌توانند به راحتی از مادر به جفت منتقل شده و باعث عوارض جدی از جمله مرگ جنین شوند. پاستوریزاسیون و پخت و پز در دمای بالا باعث از بین رفتن لیستریا می‌شود. بنابراین، گوشت‌های فرآوری شده را فقط پس از گرم شدن بخورید.

شیر غیرپاستوریزه
شیر و فرآورده‌های لبنی خام نقش زیادی در ابتلا به بیماری‌های منتقله از طریق غذا دارند. شیر غیر پاستوریزه دارای باکتری‌های مضری مانند سالمونلا، لیستریا، E.coli و کریپتوسپوریدیوم است که می‌توانند برای مادر و جنین در حال رشد او خطرناک باشد.فقط از محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنید. شیر در فرایند پاستوریزاسیون، تحت دمای بالایی قرار گرفته و میکروب‌های بیماری زای آن از بین می‌روند. اگر از فروشنده محلی شیر می‌خرید، شیر را قبل از مصرف بجوشانید. جوشاندن شیر در دمای بالا باعث از بین رفتن میکروب‌های آن می‌شود. همچنین می‌توانید شیر‌های غیر لبنی مانند شیر سویا، شیر برنج، شیر بادام و شیر جو دوسر را برای مصرف در دوران بارداری انتخاب کنید. این شیر‌ها حاوی مواد مغذی مشابه با شیر گاو هستند.
برچسب ها: تغذیه بارداری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها