به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : ۳۴۹۱۷۷

تلسکوپ جمینی تصویری شگفت‌‌انگیز از یک ستاره جدید را ثبت کرد

تلسکوپ جمینی تصویری شگفت‌‌انگیز از یک ستاره جدید را ثبت کرد
گروه علمی: جدیدترین ابزار تلسکوپ جنوبی جمینی یا GHOST، اولین تصویر اپتیکی از ستاره‌ای به نام HD ۲۲۲۹۲۵ را با وضوح خیره کننده ثبت کرده است. تلسکوپ جنوبی جمینی در رصدخانه سرو پاچون در شیلی قرار دارد که جزو بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌های نوری و فروسرخ در جهان است.جنیفر لوتز، مدیر رصدخانه تلسکوپ جمینی، می‌گوید: این تلسکوپ یک نقطه عطف مهم برای ستاره شناسان در سراسر جهان به شمار می‌رود تا از طریق آن به کاوش‌های خود بپردازند. هنگامی که این ابزار نسل بعدی عملیاتی شود، انتظار می‌رود جمینی جزء ضروری جعبه ابزار ستاره شناسان باشد.نوری که ما مشاهده می‌کنیم از سوی ستارگان ساطع می‌شود و پر از جزئیات پنهانی است که خورشید را توصیف می‌کند. بر اساس این نور می‌توان دریافت که یک ستاره بر اساس نحوه تابش نور چگونه در یک طیف نوری حرکت می‌کند.

طیف کامل یک ستاره نشان می‌دهد که آن از چه چیزی ساخته شده است و به نوبه خود می‌تواند برای کشف چیزهایی مانند سن ستاره و محل شکل گیری آن استفاده شود. وقتی ستاره شناسان به طیف ستاره نگاه می‌کنند، می‌توانند به دنبال طول موج‌های روشن‌تر و کم نورتر باشند و از این اطلاعات برای تعیین عناصر موجود در جو ستاره استفاده کنند.

از این رو طیف سنجی بیشتر عناصری که تا کنون در جو یک ستاره دیده شده است، نشان داده ۶۵ عنصر سنگین می‌توانند فقط در رویداد‌های پر انرژی، مانند برخورد ستاره نوترونی یا ابرنواختر شکل بگیرند. این بدان معناست که ستاره HD ۲۲۲۹۲۵، احتمالاً از ابری سرشار از این عناصر همراه بوده و  با مرگ ستارگان قبل از خود طبقه بندی می‌شود.انتظار می‌رود GHOST بتواند بینش‌های شگفت‌انگیزی در مورد ستارگانی که توسط تلسکوپ‌ها و سایر بررسی‌ها به عنوان اهداف جالب شناسایی شده‌اند، ارائه دهد و ستارگان زیادی را به ما معرفی کند که به طول موج‌های اجزای آن‌ها تقسیم شده‌اند.
برچسب ها: تلسکوپ جیمز وب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها