کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لزوم دسترسی‌ آسان به تست آبله میمون

جام جم آنلاین , 5 مرداد 1401 ساعت 10:28


گروه جامعه: با شناسایی  مبتلایان به آبله میمون در کشور‌هایی مانند ترکیه و امارات می‌توان گفت این بیماری بیش از گذشته به کشورمان نزدیک شده است و چنانچه مدیران حوزه بهداشت و درمان مراقبت‌های لازم را انجام ندهند، شاهد شیوع این بیماری نیز در کشور خواهیم بود.

 پس از بالاگرفتن اختلاف نظرها درباره اعلام شرایط اضطراری در خصوص بیماری آبله میمون   سرانجام شنبه گذشته رئیس سازمان جهانی بهداشت آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت و شیوع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری بهداشتی در سراسر جهان اعلام و تاکید کرد خطر فراگیری این بیماری همه کشورهای  جهان را تهدید می‌کند به همین دلیل باید برای مقابله با آن اقدام کرد. در این بین آنچه‌ سبب نگرانی رئیس سازمان جهانی بهداشت شده سرعت بالای انتشار این بیماری و افزایش موارد ابتلاست.

دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید:‌ در ‌چند ماه گذشته‌ بیش از 16هزار مورد ابتلا به این بیماری در 75  کشور گزارش شده است.به گفته او تاکنون پنج بیمار نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.‌ آن طور که رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت توضیح می‌دهد تغییراتی که در راه‌های انتقال و همچنین در نشانه‌های بالینی بیماری ایجاد شده کارشناسان را نگران کرده است.

کمرنگ‌شدن نشانه‌های بیماری
آنچه در این بین نگرانی‌ها را نسبت به شیوع این بیماری افزایش داده این است که افرادی که به آبله میمون مبتلا می‌شوند با کشورهای‌ خاستگاه این بیماری ارتباطی نداشته‌اند‌. در واقع این روزها افرادی به آبله میمون مبتلا می‌شوند که به افریقا سفر نکرده و تماسی نیز با مسافران و حیواناتی که از این مناطق آمده‌‌اند، نداشته‌اند.
‌البته در این بین مسائل دیگری نیز به نگرانی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان دامن می‌زند و آن کاهش نشانه‌های بالینی ابتلا به این بیماری است. مثلا در نمونه‌های کلاسیک این بیماری شخص مبتلا دچار بثورات پوستی‌ می‌شد و این بثورات روی صورت، دست و پای بیمار قابل مشاهده بود. علاوه بر‌ این غدد لنفاوی نیز در بیماران بزرگ می‌شد. اما در موارد جدید ابتلا پزشکان کمتر شاهد چنین نشانه‌هایی هستند.

پیشگیری، واکسن و دارو
هرچند تاکنون در کشورمان ابتلا به آبله میمون گزارش نشده است و برخی کارشناسان معتقدند برای مقابله با این بیماری داروی خاصی وجود ندارد. اما دست کم می‌توان برای تهیه واکسن و داروهایی که اندکی در کنترل این بیماری نقش دارند، اقدام کرد.علاوه براین آنچه دراین بین باید به آن پرداخته شود مساله پیشگیری از بیماری است. به همین دلیل وزارت بهداشت باید با بررسی سلامت مسافران در مبادی مرزی کشور احتمال شیوع این بیماری را به حداقل برساند.

 ‌رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت معتقد است، شیوع این بیماری مانند کرونا فراگیر نمی‌شود. به همین دلیل آنها درخواست تهیه تعداد محدودی واکسن را داده‌اند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.آن طور که او می‌گوید این تعداد واکسن نیز در صورت نیاز برای کادر درمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 این درحالی است که در اروپا برای استفاده از واکسن تصمیم گیری‌های لازم انجام شده است. گزارش ها از این حکایت دارد که کمیسیون اروپا مجوزهای لازم را برای استفاده از واکسن صادر کرده است. به گزارش رویترز شرکت دانمارکی باوارین نوردیک دیروز دوشنبه‌اعلام کرد: کمیسیون اروپا مجوز عرضه واکسن ایموانکس را برای مصونیت در برابر بیماری آبله میمون صادر کرده است.‌دکتر امیری درباره تدابیر وزارت بهداشت برای پیشگیری و مقابله با این بیماری نیز عنوان می‌کند: یک‌شنبه گذشته در وزارت بهداشت ‌جلسه‌ای اضطراری با همکاران اداره مراقبت برگزار کردیم تا‌ بتوان در مبادی مرزی نظارت‌های بیشتری انجام داد. به این ترتیب مبادی ورودی مرزی و به ویژه فرودگاه بین المللی امام را به طور کامل ‌پوشش خواهیم داد.سازمان جهانی بهداشت نیز  در این خصوص به کشورهایی که تاکنون این بیماری در آنها شیوع پیدا نکرده توصیه کرده است که‌ برای پیشگیری و مقابله با این بیماری هماهنگی های بین بخشی  خود را تقویت کرده و آمادگی  لازم را برای  مقابله با بیماری ایجاد کنند.

پرهیز از برچسب‌زنی
نکته دیگری که سازمان جهانی بهداشت روی آن تاکید کرده است، پرهیز از برچسب زنی به افرادی است که به این بیماری مبتلا می‌شوند. رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دراین باره توضیح می‌دهد:‌ درست است که در کشورهای اروپایی ‌ بیشتر ابتلا به بیماری در بین مردان همجنس‌گرا گزارش شده است.  اما نباید فراموش کرد که راه‌های انتقال بیماری به این مورد محدود نمی‌شود.

به گفته او در بین این افراد نیز علت انتقال بیماری آمیزش جنسی نیست. در واقع بیماری از طریق تماس نزدیک پوستی منتقل می شود.لازم به یادآوری است که ‌ تماس با اشیایی که توسط بیمار آلوده شده، مانند ملحفه و ظروف نیز می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود. علاوه بر این تماس با حیوان آلوده و خوردن گوشت آن نیز سبب انتقال بیماری به انسان می‌شود‌.

لزوم دسترسی‌ آسان به تست آبله میمون
سازمان جهانی بهداشت به مدیران حوزه بهداشت و درمان کشورها توصیه کرده است تا شرایط  لازم را برای دسترسی مناسب و به هنگام شهروندان ‌به مراقبت‌های بهداشتی فراهم کنند. برای نمونه شهروندان باید به آسانی به تست‌های آبله میمون دسترسی پیدا کنند. رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: برای بهبود شرایط انجام آزمایش آبله میمون در 12 قطب دانشگاهی کشور این امکان فراهم شده است.‌‌علاوه بر این کارشناسان توصیه می‌کنند برای پیشگیری و مقابله با بیماری آبله میمون مراقبت‌های بهداشتی باید در‌ کلینیک‌های  سلامت جنسی نیز ‌ افزایش پیدا کند.‌

انگلستان رکورددار بیماری
براساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت تاکنون بیش از ۱۶هزار مورد ابتلا به ویروس آبله میمون در ۷۵ کشور جهان گزارش شده ‌ و در این بین شیوع بیماری در انگلستان نگران کننده‌تر است، چراکه 1735 مبتلا به آبله میمون در این کشور شناسایی شده‌اند.این درحالی است که این بیماری در کشورهای اطراف ایران‌ نیز گزارش شده ‌ برای نمونه پس از ترکیه این بیماری درامارات نیز شیوع پیدا کرده است. ‌ به همین دلیل لازم به یادآوری است که شیوع بیماری آبله میمون تنها محدود به اروپا نمی‌شود.  


کد مطلب: 349436

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/349436/لزوم-دسترسی-آسان-تست-آبله-میمون

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir