به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۵ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۳۴۹۴۶۸

گسترش همکاری‌ سایبری آمریکا و عربستان

گسترش همکاری‌ سایبری آمریکا و عربستان
 گروه بین الملل: رسانه‌های آمریکایی می‌گویند قرار است در نتیجه سفر اخیر جو بایدن، ريس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه، همکاری‌های سایبری آمریکا با اسرائیل و عربستان سعودی گسترش پیدا کند.
کارشناسان این تحول را پاسخی مستقیم به تهدیدهای فزاینده سایبری از ناحیه جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.
بنابر این گزارش، در سفر بایدن، آمریکا و اسرائیل متعهد شدند که همکاری در مبارزه با جرایم سایبری را افزایش دهند و هم‌زمان، آمریکا و عربستان توافقی برای تقویت مشارکت امنیت سایبری، امضا کردند.
توافق آمریکا با دولت سعودی اشتراک اطلاعات در خصوص تهدیدات سایبری و «عوامل مخرب» را در برمی‌گیرد. جو بایدن دو هفته پیش به اسرائیل و عربستان سفر کرده بود.
جیسون بلسینگ، پژوهشگر اندیشکده آمریکن اینترپرایز،  گفت که هم توافق آمریکا با اسرائیل، و هم توافق دو جانبه آمریکایی- سعودی در این زمینه امضا شده که ایران محرک اصلی بسیاری از رخدادهای جاری است و این امر، به فضای سایبری نیز سرایت می‌کند.به گفته بلسینگ، «دشمنی مشترک با ایران» پنجره‌ای را به روی آمریکا گشوده تا اتحادهای قدرتمندتری بین دو کشوری ایجاد کند که مذاکرات پشت پرده برای برقراری روابط رسمی با یکدیگر دارند.
جیمز لوئیس، یکی از مسئولان ارشد در یک مرکز مطالعات راهبردی بین‌المللی، نیز  گفت که آمریکا ایجاد اتحاد میان شریکان در جهان را ترویج می‌کند و بخش سایبری نیز بخش مهمی از این اتحادها است.توان سایبری ایران هنوز به پای اسرائیل نمی‌رسد اما با این حال، نشان داده که قادر به انجام طیفی از حملات، مانند از کارانداختن وبسایت‌ها، فعال کردن باج‌افزارها و جاسوسی سایبری است.
رئیس سازمان امنیت داخلی آمریکا، اف‌بی‌آی، ماه گذشته گفت که ایران در پشت یک تلاش برای حمله سایبری به بیمارستان کودکان بوستون بوده و یکی از «منفورترین حملات سایبری» را مرتکب شده است.ایران همچنین در مظان اتهام انجام عملیات جاسوسی سایبری علیه برخی از رسانه‌های غربی است.
بر اساس گزارش هفته گذشته شرکت امنیت سایبری پروف‌پوینت، هکرهای مورد حمایت دولت‌هایی معین، شامل ایران، از خبرنگاران ساکن آمریکا، با هدف دسترسی به اطلاعات حساس، جاسوسی می‌کنند.شرکت پروف‌پوینت سال گذشته نیز تحرکات هکرهای منتسب به ایران را رصد کرد که ۲۲ کارشناس ارشد پزشکی در آمریکا و اسرائیل را از طریق ای‌میل‌های فیشینگ هدف قرار دادند تا به حساب‌های کاربری آنها دسترسی یابند.گابی پورتنوی، رئیس نهاد ملی سایبری اسرائیل، ماه گذشته در یک همایش سایبری در تل‌آویو با گفتن این‌که ایران به رقیب مسلط اسرائیل در عرصه سایبری تبدیل شده، افزود که اسرائیل «گنبد سایبری» خواهد ساخت تا با حملات سایبری مقابله کند.
با این حال، مقام ارشد اسرائیلی تأکید کرده بود که دولت کشورش نخواهد توانست به تنهایی با تهاجم سایبری روبه‌رو شود و شریکان داخلی و خارجی، شامل بخش خصوصی و دانشگاه‌ها، باید بخشی از این همکاری باشند.
کارشناسان در همین حال یادآور شدند که اسرائیل دارای توان سایبری تهاجمی است و در حالی که عربستان به پای اسرائیل نمی‌رسد، نرم‌افزار تولیدی شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او، پگاسوس، به عربستان سعودی در جاسوسی از مخالفان سیاسی سعودی کمک کرد. ایجاد همکاری‌های سایبری در منطقه، از جمله بین اسرائیل و سعودی، بخشی از راهبرد گسترده‌تر آمریکا برای تقابل با ایران است.

 
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها