به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۴۹۶۰۷

پارلمان عراق در تصرف حامیان مقتدی صدر

پارلمان عراق در تصرف  حامیان مقتدی صدر
 گروه بین الملل: هزاران معترض عراقی در اعتراض به انتخاب نامزد نخست وزیر،  پارلمان بغداد هجوم بردند و شعار سر دادند.
بسیاری از معترضان از هواداران مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه عراقی گزارش شده‌اند که روی میز‌های پارلمان راه می‌رفتند.بسیاری از معترضان در پارلمان عراق روی میزها راه می‌رفتند و پرچم عراق را تکان می‌دادند. در زمان حضور معترضان هیچ نماینده‌ای در پارلمان نبود. تنها نیروهای امنیتی داخل ساختمان بودند که به نظر می‌رسید بدون سختگیری اجازه ورود به معترضان را دادند.
این تظاهرات اعتراضی ، بزرگ‌ترین اعتراض از زمان برگزاری انتخابات عراق در اکتبر سال گذشته میلادی است. معترضان پیش از هجوم به پارلمان، وارد منطقه سبز بغداد شده بودند.
پلیس ضد شورش برای عقب راندن معترضانی که دیوار‌های سیمانی منطقه سبز را به زیر می‌کشیدند، از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند، اما معترضان، بسیاری از دروازه‌های این منطقه که ساختمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌های خارجی را در خود جای داده است، شکستند.از جمله شعار‌های تظاهرکنندگان، «سودانی، بیرون» بود که مخالفت آن‌ها با نامزدی محمد شیاع السودانی برای پست نخست‌وزیری را نشان می‌داد.
مصطفی الکاظمی، نخست وزیر موقت عراق نیز خواستار آرامش و خویشتن‌داری معترضان شده و از آن‌ها خواسته فوراً از منطقه عقب نشینی کنند.
جریان صدر همراه با متحدان خود ۱۷۰ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را در دست داشت، اما اکثریت مطلق برای انتخاب نخست‌وزیر آتی را در اختیار نداشت که همین امر نمایندگان جریان صدر در پارلمان را در خردادماه سال جاری به استعفا واداشت.
در جریان انتخابات ۹ ماه پیش، ائتلاف مقتدی صدر بیشترین کرسی‌های پارلمان را بدست آورد اما هنوز هیچ توافقی برای انتخاب نخست وزیر و رئیس‌جمهوری جدید بدست نیامده است.
ائتلاف به رهبری مقتدی صدر که با شعار استقلال و مخالفت با نفوذ خارجی وارد انتخابات شده بود، با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسیبزرگترین فراکسیون پارلمان این کشور به شمار می‌رود.
دولت مصطفی کاظمی، نخست وزیر این کشور کماکان اداره عراق را در دست دارد؛ اگر توافقی درباره دولت جدید حاصل نشود،  کاظمی ممکن است بعنوان سرپرست تا برگزاری انتخابات جدید در قدرت بماند.در ماه‌های گذشته، مقتدی صدر از طریق گروه طرفداران صدر و متحدان سنی و کرد آن‌ها به دنبال تشکیل «دولت اکثریت ملی» بوده است. اما تلاش‌های او را رقبایش در مجلس، «چارچوب هماهنگی شیعیان»، که «ائتلاف دولت قانون» به رهبری مالکی یک جزء اصلی آن را تشکیل می‌دهد، خنثی کردند.خصومت مستمر بین صدر و مالکی هرگز پنهان نبوده و در ماه‌های گذشته با بروز اختلافات بین این دو در گزارش‌های رسانه‌ها درباره درگیری‌ها بر سر تشکیل دولت بعدی، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. گزارش‌های رسانه‌های مختلف گفته‌اند که صدر به دفعات از شرکت در هر دولتی که مالکی هم در آن حضور داشته باشد، خودداری کرده است.
اخیرا صدها هزار نفر از نمازگزاران وفادار به مقتدی صدر به دعوت او در مراسم نماز جمعه بغداد شرکت کردند؛ که به گفته تحلیلگران این نگرانی دامن زد که که تجمعات انبوه ممکن است در میان بن‌بست سیاسی چند ماهه به ناآرامی منجر شود.


 
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها