به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۳۴۹۶۱۷

تلاش کاخ‌سفید برای تبادل زندانی با روسیه

تلاش کاخ‌سفید برای تبادل زندانی با روسیه
گروه بین الملل: وزارت خارجه آمریکا می‌گوید برای آزاد کردن دو شهروند زندانی این کشور در روسیه، به مسکو «پیشنهاد قابل توجهی» ارایه کرده است.
آن طور که گزارش شده روسیه علاقمند است شهروند زندانی خود در آمریکا، که یک تاجر اسلحه به نام ویکتور بوت است را با بریتنی گراینر، بسکتبالیست سرشناس آمریکایی که در مسکو زندانی است مبادله کند.آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا گفت که جزییات این موضوع را در گفتگوی تلفنی هفته آینده خود با سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، مطرح خواهد کرد.
دو وزیرخارجه از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته، با یکدیگر گفتگو نکرده‌اند.
یک هفته قبل از آغاز این حملات، یعنی روز ۱۷ فوریه گذشته، بریتنی گراینر، بسکتبالیست سرشناس آمریکایی که در لیگ بستکبال روسیه بازی می‌کرد به اتهام حمل روغن حشیش در قالب سیگار الکترونیکی بازداشت شد و از آن زمان در روسیه زندانی است.
 هم کاخ‌سفید و هم وزارت خارجه آمریکا از هرگونه اظهارنظر درباره جزییات این طرح تبادل زندانی، امتناع کردند اما شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا می‌گوید کاخ‌سفید امیدوار است که ویکتور بوت را در برابر آزادی بریتنی گراینر و یک شهروند آمریکایی دیگر که در روسیه زندانی است، به مسکو بازگرداند.
روزنامه نیویورک تایمز هم گزارش کرده که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته طرح تبادل ویکتور بوت با بریتنی گراینر و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که در سال ۲۰۱۸ در روسیه بازداشت شده، موافقت کرده و واشنگتن پبشنهاد این تبادل زندانی را ماه گذشته با مسکو طرح کرده است.وکیل ویکتور بوت به شبکه خبری ریا نووستی روسیه گفته که نمی‌تواند درباره گزارش‌ها مرتبط با این تبادل زندانی احتمالی اظهارنظر کند اما این وضعیت ممکن است به زودی عوض شود.آلا، همسر  بوت هم به همین شبکه خبری روسیه گفته نه او و نه همسرش از چنین طرحی برای تبادل زندانی مطلع نیستند.ویکتور بوت که به علت تجارت اسلحه به تاجر مرگ هم شهرت یافته بود هم اکنون مشغول سپری کردن محکومیت ۲۵ سال زندان است که به اتهام فروش اسلحه به شورشیان کلمبیایی دریافت کرده است. آمریکا می‌گوید این گروه شورشی کلمبیایی چند شهروند آمریکایی را کشته است.
 جان کربی، از سخنگویان کاخ‌سفید ضمن تایید پیشنهاد تبادل زندانی با روسیه گفته که این پیشنهاد «چند هفته پیش» مطرح شده اما روسیه «هنوز خیلی از آن استقبال نکرده و به طور جدی وارد عمل» نشده است.
 کربی که پیش‌تر سخنگوی پنتاگون بود گفته مذاکرات با مسکو برای انجام این تبادل علنی نشده بود چرا که «کار ظریفی» است و به زعم این مقام کاخ‌سفید شانس پیشبرد آن در صورتی که جزییات «علنی و همگانی» می‌شد «بسیار کم می‌شد».

 
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها