به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۳۴۹۶۲۲

تشدید سرکوب خفه‌کننده علیه زنان افغان

تشدید سرکوب خفه‌کننده علیه زنان افغان
گروه بین الملل: سازمان عفو بین‌الملل  در گزارشی گفت که حدود یک سال پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، زندگی زنان و دختران این سرزمین به خاطر سرکوب «خفه‌کننده» عوامل طالبان ویران شده است.
طالبان تابستان سال گذشته با سرنگونی حکومت به رسمیت شناخته شده افغانستان، کابل را در اختیار گرفت و خود را به نسبت دوره اول تسلط بر کشور در دهه ۱۹۹۰ حکومتی میانه‌رو معرفی کرد که به زنان و دختران اجازه کار در بیرون و ادامه تحصیل آنها را می‌دهد.رهبران طالبان اما در عوض حکومتی یکدست مردانه و متشکل از عوامل تندروی خود تشکیل دادند که مانع حضور دختران در مدرسه از سال هفتم تحصیلی به بعد شدند، محدودیت‌هایی برای دسترسی زنان به شغل ایجاد کردند و به زنان دستور دادند که چهره خود را بپوشانند به‌طوری که تنها چشم‌های آنان پیدا باشد.
عفو بین‌الملل می‌گوید که طالبان همچنین قوانین حفاظتی درباره افرادی را که در معرض خشونت خانگی قرار دارند لغو کرده، زنان و دختران را به خاطر تخلفات جزیی بازداشت کرده و عامل افزایش شمار ازدواج کودکان شده است.
این سازمان در گزارش خود نوشت: «این سیاست‌ها در مجموع نظام سرکوبگری را شکل می‌دهند که علیه زنان و دختران تقریبا در تمام جنبه‌های زندگی آنان قائل به تبعیض است. این سرکوب خفه‌کننده علیه جمعیت زنان افغانستان هر روز شدیدتر می‌شود.»
پژوهشگران عفو بین‌الملل ماه مارس امسال در جریان تحقیق ۹ ماهه‌ای که از سپتامبر ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ به طول انجامیده است، به افغانستان سفر کردند. آنها با ۹۰ زن و ۱۱ دختر ۱۴ ساله تا ۷۴ ساله در سراسر افغانستان مصاحبه کردند.برخی از این مصاحبه‌شوندگان، زنانی بودند که به خاطر اعتراض به طالبان بازداشت شده و مورد ضرب شتم قرار گرفته و تهدید به مرگ شده‌اند.
گزارش عفو بین‌الملل می‌گوید که آمار ازدواج کودکان، ازدواج زودهنگام و اجباری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان در حال افزایش است.عفو بین‌الملل می‌افزاید که بحران اقتصادی و انسانی و فقدان آموزش و چشم‌انداز شغلی برای زنان و دختران به افزایش این ازدواج‌ها دامن می‌زند.این گزارش موارد متعددی از ازدواج‌های اجباری زنان و دختران با اعضای طالبان را که تحت فشار نیروهای طالبان یا خانواده‌های زنان صورت گرفته، مستند کرده است.
سازمان عفو بین‌الملل در نهایت از جامعه جهانی خواسته است که برای حفاظت از زنان و دختران افغان دست به اقدام بزنند.

 
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها