به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۳۴۹۶۹۸

اعتراض‌‌ به پذیرایی از بن سلمان در فرانسه

اعتراض‌‌ به پذیرایی از بن سلمان در فرانسه
گروه بین الملل: سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به فرانسه با اعتراض گروه‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده که می‌گویند او در تلاش است با چنین اقداماتی، اعتبار از دست رفته به دلیل قتل جمال خاشقجی را به دوباره به دست آورد.
همزمان سه گروه مدنی نیز با ثبت شکایتی در دادگاه‌های فرانسه خواستار محاکمه محمد بن سلمان، به اتهام «شکنجه و قتل» جمال خاشقجی شدند.شاهزاده محمد، همراه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، شام کاری صرف کرد.او دست داشتن در قتل جمال خاشقجی را تکذیب می‌کند.
اما برآورد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی این است که محمد بن سلمان شخصا نقشه قتل و تکه‌تکه کردن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه را تایید کرده است.همچنین سازمان ملل اعلام کرد که بر اساس نتایج تحقیقاتش، حکومت عربستان سعودی مسئول قتل جمال خاشقجی است.ضمن اینکه سازمان ملل، قتل  خاشقجی را یک «جرم بین‌المللی» طبقه‌بندی کرده است.
به گفته خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی، این روزنامه‌نگار به این دلیل در کنسولگری عربستان تکه‌تکه شد که مطالبی در انتقاد از محمد بن سلمان نوشته بود.خانم چنگیز، در واکنش به این سفر گفت که بسیار عصبانی است.او همچنین رئیس‌جمهور فرانسه را متهم کرد که از «جلاد» شریک زندگی‌اش «با افتخار کامل» استقبال کرده است.محمد بن سلمان روز چهارشنبه وارد فرودگاه اورلی در جنوب پاریس شد و شب را در کاخی در غرب پایتخت گذراند که آن را در سال ۲۰۱۵ خریده است.
این ساختمان که «گران‌ترین خانه جهان» لقب گرفته، یک عمارت نوساز است که شبیه به کاخ‌های قدیمی فرانسوی که در زبان این کشور به «شاتو» معروف هستند، ساخته شده است.
به نوشته رسانه‌های فرانسوی، این عمارت به تقلید از کاخ ورسای ساخته شده که زمانی اقامتگاه خاندان سلطنتی فرانسه بود.عماد خاشقجی، پسرعموی جمال خاشقجی این ساختمان را طراحی کرده و به افتخار یکی از شاهان فرانسه به نام لوئی چهاردهم، این عمارت را «شاتوی لوئی چهاردهم» نامگذاری کرد.محمد بن سلمان این خانه را در سال ۲۰۱۵ میلادی به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار خرید.
تنها چند ساعت قبل از ملاقات محمد بن سلمان و امانوئل مکرون در کاخ الیزه، سه گروه از فعالان مدنی فرانسه، شکایتی را علیه او در دادگاه مطرح کردند.یکی از گروه‌هایی که شکایت را ثبت کرده، «دموکراسی برای جهان عرب، هم‌اکنون» نام دارد.
این گروه استدلال کرده است که محمد بن سلمان از مصونیت قضایی برخوردار نیست، چرا که او هنوز ریاست حکومت را در کشورش بر عهده ندارد.این گروه می‌گوید، فرانسه از معدود کشورهای جهان است که می‌توان محمد بن سلمان را در آنجا محاکمه کرد.بندیکت جینه‌راد از سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» در واکنش به این سفر گفت که  مکرون، بدون «تعهد قوی و مستحکم» به حقوق بشر، خطر «سفیدنمایی» چهره مخدوش محمد بن سلمان را به جان خریده است.در پی فشارهایی از این دست، امانوئل مکرون پیش از ملاقات با محمد بن سلمان، قول داد که حتما به مساله حقوق بشر نیز اشاره کند.
اما او فورا اضافه کرد که حل مشکلاتی که فرانسه و شرکای اروپایی‌اش با آن روبه‌رو هستند، بسیار مهمند.بحران قیمت انرژی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که این روزها جامعه و اقتصاد اروپا را با خود درگیر کرده است.از زمان ترور جمال خاشقجی در استانبول، امانوئل مکرون چندین بار با محمد بن سلمان دیدار کرده است.او همچنین نخستین رهبر یک کشور مهم و قدرتمند اروپایی بود که حاضر شد به عربستان سفر کند.الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه گفت که با توجه به شرایط فعلی، برای مردم این کشور قابل درک نبود که رئیس‌جمهورشان با تولیدکنندگان انرژی در جهان گفت‌وگو نکند.او در تشریح این شرایط به افزایش قیمت انرژی و «قطع شدن گاز از سوی روسیه» اشاره کرد.
در پی حمله روسیه به اوکراین، قیمت انرژی به شکل قابل ملاحظه‌ای بالا رفت و در همان زمان، امانوئل مکرون از عربستان درخواست کرد که تولید نفت را افزایش دهد.عربستان همراه با امارات با درخواست مشابهی از سوی آمریکا نیز روبه‌رو شد.اما هر دو کشور اعلام کردند که به تعهداتشان با روسیه درباره سطح تولید وفادار می‌مانند.
در نهایت علاوه بر اقداماتی شبیه به پذیرایی از محمد بن سلمان در پاریس، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز حاضر شد برای نخستین بار به عربستان سفر کند.
عربستان در کنار باقی کشورهای عضو اوپک، هفته آینده با روسیه جلسه دارد.
برچسب ها: فرانسه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها