به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ساعت ۱۴:۱۷

"جیمز وب" رکورد خودش را شکست

گروه علمی: یک رصد جدید کهکشانی از جانب "جیمز وب" یک کهکشان را نشان داده است که تنها ۲۳۵ میلیون سال پس از مه‌بانگ وجود داشته است و در فاصله ۳۵ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.به گزارش ایسنا، مدت کوتاهی است که از عملیات علمی تلسکوپ فضایی "جیمز وب" می‌گذرد و این رصدخانه غول پیکر که چشمانی با قدرت دید فروسرخ دارد، در حال حاضر رکورد خود را در رصد دورترین کهکشان مشاهده شده شکسته است.

این تلسکوپ هفته گذشته کهکشانی را کشف کرد که ۳۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ(Big Bang) وجود داشته است و اکنون یک تحلیل جدید از جانب تیم عملیات، یک کهکشان به نام "CEERS-۹۳۳۱۶" را هویدا کرده است که تنها ۲۳۵ میلیون سال پس از مه‌بانگ وجود داشته است و در فاصله ۳۵ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.
گفتنی است که به گفته کارشناسان، این تازه آغاز راه برای "جیمز وب" است و این تلسکوپ احتمالاً چندین بار دیگر رکورد خود را خواهد شکست.

"جیمز وب" عمیق‌تر از هر زمان دیگری به جهان نگاه می‌کند
محققانی که این کشف جدید را محقق کرده‌اند، از دانشگاه "ادینبرو"(Edinburgh) هستند. آنها فهرستی از کهکشان‌های اولیه مشاهده شده توسط "جیمز وب" را برای بررسی عملکرد درخشندگی کهکشان‌هایی که اندکی پس از مه‌بانگ شکل گرفتند، گردآوری کردند. آنها در واقع برای رصد دورترین کهکشان شناخته شده توسط انسان برنامه‌ریزی نکرده بودند، بنابراین این یافته جدید یک اتفاق مسرت‌بخش بود.

این دانشمندان برای فهرست خود، ۵۵ کهکشان دوردست را شناسایی کردند که ۴۴تای آنها قبلا هرگز مشاهده نشده بود. محققان در یک مقاله پیش‌چاپ، این کهکشان جدید را با نام "CEERS-۹۳۳۱۶" توصیف کردند. آنها می‌گویند این کهکشان همچنین رکورد انتقال سرخ ۱۶.۷ را دارد. "انتقال سرخ"، اندازه‌گیری کشش نور با انبساط کیهان در طول موج‌های سرخ‌تر است. هر چه انتقال سرخ بالاتر باشد، کهکشان در کیهان، دورتر و اولیه‌تر است.
"کالوم دانان" دانشجوی دکترای اخترفیزیک در مؤسسه نجوم دانشگاه ادینبرو می‌گوید: ما از تلسکوپی استفاده می‌کنیم که دقیقاً برای انجام این نوع کارها طراحی شده است و این شگفت‌انگیز است.

"جیمز وب" احتمالاً در ماه‌های آینده رکورد خود را باز هم خواهد شکست
شایان ذکر است که کشف کهکشان "CEERS-۹۳۳۱۶" یک نتیجه اولیه است و برای تایید، نیاز به بررسی بیشتر دارد. به عبارت دیگر، باید تحت بررسی کامل طیف‌سنجی قرار گیرد. این موضوع در مورد کشف هفته گذشته کهکشان "GLASS-z۱۳" نیز صادق است. قدمت این کهکشان که رکورددار قبلی بود، به ۳۰۰ میلیون سال پس از پیدایش جهان(مه‌بانگ) بازمی‌گردد.

رکورددار اسبق نیز یک کهکشان شناسایی‌شده توسط تلسکوپ فضایی "هابل" موسوم به "GN-z۱۱" بود که قدمت آن به ۴۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ بازمی‌گردد.این مشاهدات رکوردشکن، قدرت عظیم "جیمز وب" را برجسته می‌کند که برای تشخیص چنین اجرام دوردست و کم‌نوری با استفاده از دوربین فروسرخ نزدیک خود موسوم به "NIRCam" طراحی شده است.

همانطور که گفته شد، ما و "جیمز وب" هنوز در ابتدای مسیر هستیم، چرا که این رصدخانه فضایی عملیات علمی خود را از ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲ آغاز کرده است.این تلسکوپ به گونه‌ای طراحی شده است که در نهایت اجرامی را از ۱۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ رصد کند. این بدان معناست که احتمالاً در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد شکستن چندین باره این رکورد خواهیم بود.
برچسب ها: تلسکوپ جیمز وب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.