به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۳۴۹۹۷۷

اشغال دوباره پارلمان عراق توسط حامیان صدر

اشغال دوباره پارلمان عراق توسط حامیان صدر
گروه بین الملل: سه روز پس از اشغال پارلمان عراق از سوی هواداران مقتدی صدر، این معترضان بار دیگر  وارد پارلمان عراق در منطقه سبز بغداد شدند.
منطقه سبز یک منطقه فوق امنیتی است که پارلمان عراق و دیگر اداره‌های دولتی و همچنین سفارتخانه‌های خارجی در آن مستقر هستند.مصطفی الکاظمی، نخست‌ وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، به نیروهای امنیتی دستور داده تا از تظاهرکنندگان محافظت کنند و از تظاهرکنندگان نیز خواست به صلح‌آمیز بودن اقدام خود پایبند باشند.
بر اساس بیانیه‌ای که از سوی دفتر الکاظمی منتشر شد، او تاکید کرد: «ادامه تشدید تنش‌های سیاسی باعث افزایش تنش در خیابان‌ها می‌شود و منافع عمومی را تامین نمی‌کند.» تظاهرکنندگان با تکان دادن پرچم عراق و در دست داشتن تصاویری از مقتدی صدر، سر پل جمهوریه، یکی از پل‌های بغداد منتهی به منطقه سبز تجمع کرده‌اند. نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود معترضان به منطقه سبز به ماشین آبپاش و گاز اشک‌آور متوسل شدند، اما در این هدف ناکام ماندند.معترضان  بار دیگر مخالفت خود را با نامزدی محمد الشیاع السودانی از سوی چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی برای مقام نخست وزیری عراق نشان دادند.
چارچوب هماهنگی شامل نیروها و گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله نوری المالکی نخست ‌وزیر پیشین عراق است که مهم‌ترین تشکل مخالف مقتدی صدر به شمار می‌رود.
حیدر اللامی، یکی از تظاهرکنندگان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما برای یک انقلاب اصلاحی و پیروزی رهبرمان سید مقتدی صدر بیرون آمده‌ایم.»
این معترض عراقی اضافه کرد: «ما فاسدان را نمی‌خواهیم و نمی‌خواهیم کسانی را که قبلا آزموده‌ایم دوباره بیازماییم. آنان برای ما چیزی ندارند، از سال ۲۰۰۳ تا الان همین افراد هستند، آنان به ما آسیب رسانده‌اند.»در حالی که هواداران صدر پیشتر از قصد خود برای تظاهرات در روز شنبه خبر داده بودند، نیروهای امنیتی عراق از قبل، چندین خیابان منتهی به منطقه سبز بغداد را با موانع بتونی بزرگ بستند.
 هدف این تظاهرات، جلوگیری از برگزاری جلسه احتمالی پارلمان عراق برای انتخاب رئیس ‌جمهور و نخست ‌وزیر بوده است. حامیان صدر همچنین دفاتر جنبش ملی حکمت به رهبری عمار الحکیم را بستند. حکیم روز جمعه،‌در یک سخنرانی در جمع هوادارانش، اعتراضات هواداران مقتدی صدر را بلند شدن «صدای فتنه» توصیف کرده بود.
روز چهارشنبه هفته گذشته، صدها هوادار مقتدی صدر، روحانی شیعی پرنفوذ عراقی، در اعتراض به انتخاب محمد شیاع السودانی به عنوان نامزد نخست وزیری از سوی احزاب مورد حمایت جمهوری اسلامی، به پارلمان عراق هجوم بردند و علیه ایران شعار دادند.
طبق قانون اساسی عراق، نمایندگان پارلمان این کشور پیش از انتخاب نخست ‌وزیر، ابتدا باید رئیس ‌جمهور جدید عراق را انتخاب کنند.پس از فروپاشی حکومت صدام حسین در عراق و استقرار حکومت کنونی این کشور، بر اساس یک سنت سیاسی، ریاست جمهوری در اختیار کردهاست، نخست‌ وزیری در دستان شیعیان قرار می‌گیرد و مقام ریاست پارلمان نیز به سنی‌های عراق واگذار می‌شود.
اما ۹ ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق هنوز احزاب سیاسی عراق به ویژه دو حزب عمده کردهای شمال این کشور نتوانسته‌اند بر سر یک نامزد برای مقام‌ ریاست جمهوری توافق کنند.
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها