به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۳۴۹۹۹۵

مرگبارترین سیل تابستانی سال ۱۴۰۱چگونه رخ داد؟

مرگبارترین سیل تابستانی سال ۱۴۰۱چگونه رخ داد؟
گروه جامعه: روز‌های ابتدایی مرداد ماه امسال وقوع سیل در استان سیستان‌وبلوچستان بار دیگر خبر از حوادث جوی ناگوار می‌داد. براثر سیل در این استان پنج نفر جان خود را از دست دادند. بسیاری فکر می‌کردند پدیده مانسون در  استان سیستان‌وبلوچستان مانند همیشه رخ داده و بعد از یکی دو روز سیل مرگ‌بار، این پدیده به پایان می‌رسد.

سیل مرگبار امامزاده داوود
این‌بار، اما آسمان برای ایران روز‌های سیاهی را در نظر گرفته بود. بامداد پنجشنبه ششم مرداد سال ۱۴۰۱ سیل ویرانگری امامزاده داوود در شمال غرب تهران را درنوردید. این سیل که در ساعت دو بامداد رخ داد باعث شد حجم زیادی از آب وارد صحن و داخل امامزاده شود و بسیاری را با خود ببرد.سیل که به قهوه‌خانه نزدیک رودخانه، بازار و خود امامزاده خسارت وارد کرده بود باعث شد تا تعدادی در زیر گل‌ولای مدفون شوند.

پس‌ از انتشار یک فیلم لایو اینستاگرامی از لحظه ورود سیل به داخل امامزاده نیرو‌های امدادی بلافاصله در اولین ساعات روشن‌ شدن هوا به آن‌جا رسیدند.همه مسئولان نیز به آن‌جا رفته و حتی کار به‌جایی رسید که نمایندگان تهران در مجلس نیز برای گرفتن عکس یادگاری با گل‌ولای باقی‌مانده از سیل عصر روز پنجشنبه خود را به محل حادثه رساندند!

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که با شروع بارش‌ها مقداری آب وارد بازارچه شد، اما کسی متوجه این‌که سیلی مرگبار در حال رخ دادن است، نشده بود.با وقوع این سیل بیش از ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند که تا لحظه ارسال گزارش ۱۵ جسد کشف شده است. البته به‌نظر می‌رسد تعداد مفقودین بیش از این باشد و هنوز خانواده‌هایی که از اتباع خارجی هستند برای اعلام گزارش مفقودی به پلیس یا هلال‌احمر مراجعه نکرده باشند.
بیشترین کشته‌های این حادثه مسافران و گردشگران بوده‌اند که در داخل صحن، قهوه‌خانه و بازار امامزاده حضور داشتند.

مزداران با ۲۶ کشته پرتلفات‌ترین روستای سیل تابستانی
درحالی‌که همه توجهات در روز پنجشنبه به سیل امامزاده داوود بود ساعت ۱۵ روز عصر پنجشنبه سیل مهیبی در روستای مزداران فیروزکوه رخ داد.این سیل ویرانگر که با حرکت کوه‌ها همراه بود موجی از آب، گل‌ولای و سنگ را به سمت روستا روانه کرد و روزی خونین و سیاه را ثبت کرد. براثر سیل در این روستا ۱۰ نفر در لحظات اولیه کشته و ۱۶ نفر مفقود شدند که ساعتی بعد پیکر تعدادی از آن‌ها پیدا شد تا این روستا با ۲۶ کشته پرتلفات‌ترین روستا و شهر سیل مرگ‌بار تابستان ۱۴۰۱ لقب بگیرد.

این در حالی است که حدود ۱۵ ساعت اهالی این روستا در محاصره سیل بودند و کسی به آن‌ها دسترسی نداشت و نیرو‌های امدادی تازه بامداد روز جمعه به این روستا رسیدند.این در حالی است که در رودهن روستا‌های اطراف فیروزکوه و بومهن نیز سه نفر در سیل جان خود را از دست دادند تا استان تهران مرگ‌بارترین سیل خود را بعد از سیل سال ۶۶ تجریش تجربه کند.

۲۷ استان در سیل تابستانی ۱۴۰۱ گرفتار آب‌گرفتگی و سیل شدند. بعد از تهران که بیشترین مرگ را به خود اختصاص داده بود، در چالوس مازندران سه نفر جان خود را از دست‌داده و هفت نفر نیز مفقود شدند که  هیچ اطلاعی از آن‌ها تا زمان تنظیم گزارش به دست نیامده‌ است.در استان مرکزی یک نفر و  در یزد نیز یک نفر جان خود را از دست دادند. سیل در بخش‌هایی از اردستان به‌قدری زیاد بود که در فیلم‌های منتشرشده یک باغ را در کسری از ثانیه تبدیل به بیابان کرد و صد‌ها درخت سر راه خود را کنده و به پایین‌دست انتقال داد.

تنها در برخی از شهر‌های استان سیستان‌وبلوچستان در سیل تابستانی امسال به‌اندازه‌ ۲۷ سال گذشته باران بارید، اما موضوع مهم در این سیلاب این بود که مدیریت بحران و هلال‌احمر در امدادرسانی موفق عمل نکرده‌اند و همیشه بعد از وقوع سیل مرگ‌بار تنها برای جستجوی اجساد وارد عمل شدند.

آقایان دوربینی تا زانو در گل
سیل تابستانی تهران، اما به محلی برای شو آف مسئولان تبدیل‌شده و آن‌ها همگی برای گرفتن عکس در گل به امامزاده داوود و روستای مرزداران رفته و عکس‌های یادگاری گرفتند. علاوه‌بر مسئولان به رئیس هلال‌احمر  انتقاداتی وارد است که هرکجا می‌رود با بالگرد و چندین عکاس و فیلم‌بردار است و دقایقی بعد از حضورش ده‌ها دقیقه فیلم و عکس با عنوان رئیس هلال احمر در حال امدادرسانی منتشر می‌شود که همین موضوع باعث شده به آقای دوربینی مشهور شود.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: سیل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها