به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۵۰۰۵۰

خطای تندروها در مساله حجاب

خطای تندروها در مساله حجاب
گروه سیاسی: صادق زیباکلام استاد دانشگاه در روزنامه آرمان ملی نوشت:داستان حجاب یک تفاوت مهمی با مجموعه قبلی‌ها پیدا کرده است. این نه اولین بار است و نه آخرین بار خواهد بود که برخی مسئولان سعی کرده‌اند حجاب و مساله حجاب را با گشت ارشاد حل کنند.
همه ما به یاد داریم که در گذشته‌ها نیز معمولا در فصل تابستان چنین برخوردهایی صورت گرفته است. بنابراین آنچه اخیرا در جامعه ما اتفاق افتاد خیلی پدیده عجیب و غریبی نیست. اما آنچه برای اولین بار اتفاق افتاد، اعتراض بانوان محجبه به مقوله برخورد گشت ارشاد بود.
کمتر اتفاق افتاده بود که بانوان محجبه به رفتار گشت ارشاد اعتراض کنند. اما این بار نه تنها بانوان محجبه بلکه برخی از چهره‌ها نیز به شیوه برخورد «گشت ارشاد» اعتراض کردند. اینکه چرا این اتفاق این بار افتاد و ما هم شاهد اعتراض برخی از مسئولان بودیم و هم از آن مهم‌تر شاهد اعتراض بانوان بودیم، بازمی گردد به شرایط اجتماعی فعلی جامعه. همان‌طور که می‌دانیم مشکلات اقتصادی، گرانی‌ها، باعث شد که بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌ها هم به این وضعیت اعتراض کنند. اما واقعیت آن است که مساله اقتصادی هم به کنار، از آنجا که دولت‌ها نتوانسته‌اند در برخی از عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی موفق باشند، برعکس گذشته اینبار انتقادها به گشت ارشاد و برخی از برخوردهای صورت گرفته بیشتر شد.
متأسفانه برخی تصور می‌کنند که اگر در برابر حجاب اجباری عقب نشینی کنند، بانوان یک گام دیگر به جلو آمده و تقاضاهای دیگری خواهند کرد. حتی برخی گفتند که به هیچ وجه نباید در خصوص مساله حجاب عقب‌نشینی نماییم. واقعیت امر بر آن است که برخلاف آنچه برخی تصور می‌کنند مساله حجاب در حقیقت اینگونه نیست که اگر اصراری بر حجاب اجباری نداشته باشیم دیگر سنگ بر روی سنگ بند نخواهد شد. همه‌مان یا بسیاری از ما دوران قبل از انقلاب را به یاد می‌آوریم.
آیا در دوران قبل از انقلاب که حجاب اجباری در کار نبود، مادران، خواهران، دختران و همسران ما بی‌حجاب در خیابان‌ها می‌آمدند؟! این چه استدلالی است که برخی به کار می‌برند که اگر حجاب اجباری در کار نباشد سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود؟
مگر قبل از انقلاب که حجاب اجباری نبود، زنان چگونه بیرون می‌آمدند؟ مگر در بسیاری از کشورهای اسلامی در اندونزی، عراق، لبنان، امارات و پاکستان که حجاب اجباری در کار نیست، زنان هیچ چیز را رعایت نمی‌کنند؟ آن چیزی که نحوه پوشش را رقم می‌زند مجموعه‌ای از هنجارهای اجتماعی، سنت‌ها و باورهای عمیق‌تر جامعه است.

 
برچسب ها: حجاب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها