به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۳۵۰۰۶۹

دعوا بر سر غلات اوکراینی در لبنان

دعوا بر سر غلات اوکراینی در لبنان
گروه بین الملل: با دستور دادستانی لبنان، یک کشتی باری با پرچم سوریه که حامل غلات اوکراین است، توقیف شد.
یکی از دادستان‌های لبنانی از پلیس خواسته است تا زمان پایان تحقیقات درباره این محموله گندم، این کشتی توقیف شود.کشتی باری «لائودیکیه» چهارشنبه هفته گذشته در بندر طرابلس لبنان پهلو گرفت و از همان روز با کارزار رسانه‌ای دولت اوکراین به مرکز توجه رسانه‌های جهان تبدیل شد.به گفته وزارت خارجه لبنان، این کشتی حامل محموله جو و آرد است و بر اساس اسناد گمرکی، قرار بوده بخشی از محموله در لبنان تخلیه شود و بخش دیگری از آن در سوریه.
بر اساس تحقیقات اولیه دستگاه قضایی لبنان، صاحب شرکتی که این کشتی را اداره می‌کند، شهروند ترکیه است، اما محموله‌ای که این کشتی حمل می‌کند به یک تاجر سوری تعلق دارد.به محض رسیدن این کشتی به لبنان، مقام‌های اوکراینی گفتند که محموله این کشتی «دزدی» است.اوکراین می‌گوید که از زمان اشغال مناطقی در جنوب این کشور توسط روسیه، روس‌ها هرازگاهی از انبارهای غلات اوکراین برداشت می‌کنند.به گفته سفارت اوکراین در لبنان، این کشتی در زمانی که حمل و نقل دریایی در دریای سیاه ممکن نبود، از کریمه بارگیری کرده و به لبنان رفته است.
اوکراین و روسیه بر سر ازسرگیری صادرات غلات – به ویژه گندم و جو – از دریای سیاه به توافق دست پیدا کردند. اما این کشتی قبل از توافق به لبنان رسیده بود.
دادستانی لبنان از پلیس این کشور خواسته تا در جریان تحقیقات درباره این کشتی با سفارت اوکراین نیز تماس بگیرد.روز پنج‌شنبه، ایهور اوستاش، سفیر اوکراین در لبنان به میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان گفت که محموله این کشتی «جوی غیرقانونی از مناطق اشغالی اوکراین» است.
یکی از مقام‌های گمرک لبنان گفت که اسناد گمرکی این محموله کامل است و «سندی وجود ندارد که نشان دهد این محموله دزدی است».بر اساس برخی گزارش‌ها، کشتی «لائودیکیه» سال‌ها پیش و در چارچوب اقدامات آمریکا علیه حکومت بشار اسد، تحریم شده است.
ماجرای کشتی «لائودیکیه» در حالی خبرساز شده است که در روزهای پایانی هفته گذشته، با میانجیگری سازمان ملل، مسکو و کی‌یف در شهر استانبول به توافقی مهم برای صادرات غلات دست یافتند.اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات (به ویژه گندم) در جهان است و حمله نظامی روسیه به این کشور موجب شد تا بحرانی بزرگ بازار گندم جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
در همین حال به رغم شدت گرفتن درگیری‌های نظامی در جنوب اوکراین، ۱۶ کشتی باری حامل غلات آماده حرکت از بندر اوکراینی اودسا در دریای سیاه هستند.دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که به زودی این کشتی‌ها حرکت می‌کنند.
این کشتی‌ها حامل ۲۵ میلیون تن غلات هستند و قرار است به سوی مقاصدی در خاورمیانه، آفریقا و باقی نقاط جهان حرکت کنند.


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها