کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زمینه برای اکران واقعی فراهم می‌شود

9 مرداد 1401 ساعت 11:13


گروه فرهنگی:  تراکم فیلم‌های آماده نمایش طی دوسال‌ونیم اخیر سبب شد تا شورای صنفی نمایش طی یک حرکت عجیب، در هر جلسه یکشنبه‌های خود، حکم به نمایش یک فیلم از چهارشنبه همان هفته دهد. این روند فرسایشی سبب شد تا تعداد فیلم‌های روی پرده طی هفته‌های اخیر، به ۲۰ اثر برسد که با توجه به نبود سالن متناسب با این حجم فیلم، یک فیلم‌سوزی گسترده در سینمای ایران شکل گرفت.

حالا با آغاز ماه محرم، در وهله نخست، ۴ فیلم کمدی، از پرده پایین کشیده شد. ابتکار عمل بسیار خوبی که در این زمان به کار بسته شد، پایان اکران فیلم‌های قدیمی بود. به همین دلیل، نمایش برخی فیلم‌ها مانند روز صفر و موقعیت مهدی که در برخی سینماها، به صورت تک‌نوبت (سانس) به روی پرده می‌رفت، متوقف شد تا زمینه برای نمایش استاندارد مابقی فیلم‌ها باقی بماند.در این میان، حذف فیلمی مانند پدر و دختر که ۱۸ روز به روی پرده رفته و به دلیل نداشتن سالن، نتوانسته بود به فروش مطلوبی دست یابد، جای تعجب دارد. همچنین فیلمی مانند بی‌صدا حلزون نیز هم‌اکنون در دو سینما و در سالن اختصاصی (وی‌آی‌پی) آنها که صندلی محدودی دارد، در حال نمایش است.

این وضعیت، برای یک هفته، در سینماهای کشور جریان دارد. از ابتدا تا اواسط هفته آینده نیز سینماهای سراسر کشور به دلیل تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل است و روند طبیعی سینماها، از چهارشنبه هفته آینده و با نمایش ۲ فیلم کوزوو و دوزیست آغاز می‌شود.بنابر این هفته کنونی، زمان بسیار مناسبی برای مشخص شدن عیار حقیقی فیلم‌ها است. عمده این آثار، فیلم‌هایی هستند که سالن‌های آنها توسط فیلم‌های کمدی تصرف شده بود و حالا با عدم‌نمایش آثار کمدی، مشخص خواهد شد که فیلم‌سوزی، تا چه اندازه بر اقتصاد سینمای کشور تاثیر گذاشته است. البته که در این عملکرد، فضای ماه محرم و کاهش طبیعی میزان مخاطب را نیز باید مورد توجه قرار داد.

بنابراین از چنین زاویه‌ای، زمینه برای اکران واقعی آثار اجتماعی و کودک برای یک هفته فراهم است تا بتوان از این طریق، یک آسیب‌شناسی درست از جریان نمایش به دست آورد؛ ضمن اینکه باید از این فرصت استفاده کرد و با تصفیه نمایش، زمینه را برای یک نمایش مهندسی‌شده در سینماهای کشور فراهم آورد.

خلوتی فعلی نمایش فیلم، به همراه ۲ فیلمی که قرار است از ۱۹ مرداد به روی پرده بیاید، در صورت مهندسی درست، می‌تواند یک چابک‌سازی ماهرانه در حوزه نمایش فیلم قلمداد شود. جایی که اگر با نمایش های فله‌ای همراه شود، قطعا به مانند هفته‌های اخیر، زمینه را برای دیده شدن فقط ۲ یا ۳ فیلم فراهم کرده و مابقی فیلم‌ها با شکست‌هایی سنگین، از پرده پایین کشیده می‌شوند.هم‌اکنون فیلم‌های تی‌تی، علف‌زار، طلاخون، روز ششم، زالاوا، پیتوک، بازیوو، هناس و بدون قرار قبلی روی پرده سینماهای سراسر کشور هستند.


کد مطلب: 350077

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350077/زمینه-اکران-واقعی-فراهم-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir