کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از خواص باورنکردنی آرد گندم چه می‌دانید؟

9 مرداد 1401 ساعت 12:34


گروه سلامت: یکی از رایج‌ترین و پرکابردترین غلات در دنیا، گندم است که پس از ذرت بیش‌ترین زمین‌های زیرکشت دنیا را به خود اختصاص داده است.تمامی بخش‌های گندم مانند لایه بیرونی یا همان سبوس و دانه آن خواص و انرژی زیادی دارند که آن را به یکی از پرکاربردترین محصولات بدل کرده است. ریشه این ماده شگفت‌انگیز جنوب غرب آسیاست، اما امروزه در تمام دنیا کشت می‌شود و مورد استفاده عموم مردم است.از گندم برای تهیه انواع نان و کیک و شیرینی استفاده می‌شود و فرایند هضم در بدن را بهبود می‌بخشد.

انواع آرد گندم:
آرد کامل
آرد کامل از جوانه و سبوس و نشاسته گندم به‌دست می‌آید. این آرد از پودر شدن دانه کامل گندم بدون هیچ گونه فراوری تولید می‌شود و فیبر بالایی دارد.
آرد جوانه گندم
این آرد از بخش نشاسته‌ای و جوانه گیاه گندم حاصل می‌شود.
آرد سفید
آرد سفید آردیست که تنها از بخش درونی یا نشاسته‌ گیاه گندم، برای تهیه آن استفاده شده است. این آرد فیبر ندارد.
آرد سمولینا
آرد سمولینا آردیست که از آن برای تهیه ماکارونی استفاده می‌کنند و از نوع خاصی از گندم به نام دروم به دست می‌آید. ذرات این آرد درشت‌تر از سایر آرد‌ها است و پروتئین بیش‌تری دارد، اما بدون سبوس است.


در ادامه با ما همراه باشید تا درباره خواص گندم بیش‌تر بدانید.
باید بدانید که تمام خواص گندم در آرد آن هم وجود دارد و این‌گونه نیست که کم و کاستی در آن وجود داشته باشد و تغییری در این فرایند روی آن به‌وجود آید.گندم رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع غله در خانواده‌ غلات است. تمام قسمت‌های گندم از جمله سبوس (لایه بیرونی)، جنین گندم و درون‌دانه (قسمت داخلی) منبع انرژی زیادی هستند. گندم در جنوب غربی آسیا ریشه دارد، اما امروزه یکی از غلات محبوب در کشور‌های مختلف برای مصرف انسان است.

به طور معمول، کشت گندم در عرض‌های جغرافیایی بالاتر انجام می‌شود. این غله بیش‌تر برای تهیه‌ نان، شیرینی‌ها، کیک و کلوچه استفاده می‌شود. خواص گندم برای سلامتی عبارتند از: توانایی کنترل چاقی، افزایش انرژی، مهار دیابت نوع ۲، بهبود متابولیسم و جلوگیری از آسم و سنگ‌های صفراوی. گندم همچنین فرایند هضم را بهبود می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره خواص گندم بیشتر بدانید.

خواص گندم کامل و آرد آن
گندم کامل و تصفیه‌نشده دارای کربوهیدرات، فیبر و کمی پروتئین و ویتامین‌های این و بی و کلسیم، منیزیم، پتاسیم، گوگرد، کلر، آرسنیک، سیلیکون، منگنز، روی، ید و مس است. آن‌گونه‌که پژوهش‌ها نشان می‌دهند روغن جنین گندم سبب افزایش قدرت و طول عمر می‌شود.

۱- مصرف گندم چاقی را کنترل می‌کند
گندم دانه‌ای کامل است بنابراین می‌تواند به کنترل وزن کمک کند. جالب این‌جاست که گندم در بدن زنان بیش‌تر خودی نشان می‌دهد و سبب لاغری آن‌ها می‌شود. براساس پژوهش‌ها زنانی که در درازای دوره‌های طولانی فراورده‌های گندم کامل را مصرف کردند، وزن‌شان را به میزان بیش‌تری از دست دادند. همچنین، مجله آمریکایی تغذیه‌ بالینی از طریق تحقیقات خود نشان داده‌ است که گندم کامل، به جای فرم تصفیه شده‌ آن، انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به چاقی است.

۲- مصرف گندم انرژی را زیاد می‌کند
گزارش مرکز تحقیقات مغز در دانشگاه نورث‌آمبریا انگلستان نشان می‌دهد با توجه به مقادیر شایان‌ توجه ویتامین بی در گندم سطح انرژی بدن بسیار بالا می‌رود. ازسوی دیگر کل دانه حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده است، که باعث می‌شود به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و انرژی بیش‌تری را در مدت زمان طولانی داشته باشید.

۳-با مصرف گندم دچار اختلالات متابولیک نمی‌شوید
پژوهش‌ها و مطالعات نشان می‌دهد بیماران مبتلا به اختلالات متابولیکی با مصرف گندم کامل به طرز شگفت‌انگیزی بهبود پیدا کرده‌اند. مصرف گندم کامل از بدن در برابر این اختلالات محافظت می‌کند.

۴- از دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند
گندم غنی از منیزیم است که برای بیش از ۳۰۰ آنزیم به عنوان یک کوفاکتور عمل می‌کند. این آنزیم‌ها در استفاده‌ کاربردی بدن از انسولین و ترشح گلوکز دخیل هستند. علاوه بر این، مطابق با مطالعه‌ منتشرشده در مجله‌ آمریکایی تغذیه‌ بالینی، مصرف منظم غلات کامل باعث کنترل قند خون در سطح سالم می‌شود. افرادی که از دیابت رنج می‌برند، می‌توانند سطح قند خود را با جایگزینی برنج با گندم در رژیم غذایی خود کنترل کنند.

۵-کاهش التهاب مزمن با مصرف گندم
یکی از درد‌هایی که معمولا افراد به‌ویژه در سنین بالا از آن شکایت دارند درد‌های روماتیسمیست. بتایین موجود در گندم این درد‌ها را کم می‌کند ضمن این‌که خطر بیماری‌های دیگر مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، زوال شناختی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

۶-با مصرف گندم سنگ صفراوی در بدن تشکیل نمی‌شود
به‌گزارش جامعه ۲۴، همان‌گونه‌که اشاره کردیم گندم کامل دارای فیبر بسیار زیاد و نامحول است به همین دلیل سبب نرم و راحت بودن حرکات روده می‌شود و در عین حال ترشح اسید‌های صفراوی را کاهش می‌دهد و حتما می‌دانید یکی از دلایل اصلی تشکیل سنگ کیسه صفرا اسید‌های صفراوی‌اند که نان و غلات کامل می‌تواند مانع از به‌وجودآمدن سنگ‌های صفراوی شود.

۷-گندم کامل فیبر بسیار زیادی دارد
هنگامی که مدام یک رژیم غذایی سرشار از فیبر دارید که از نان گندم کامل و غلات سبوس‌دار تشکیل شده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مشکلاتی مانند نفخ، حالت تهوع، یبوست و ورم در زمان بسیار کوتاهی پایان خواهند یافت. یک مطالعه‌ منتشرشده در مجله علم مواد غذایی و فناوری می‌گوید که فیبر، مانند فیبر موجود در گندم، به حفظ نظم و سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کند. گندم کامل محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین ملین است.

۸-سبب بهبود متابولیسم بدن می‌شود
فیبر نقش زیادی در بهبود متابولیسم بدن بازی می‌کند و از آن‌جایی‌که گندم کامل فیبر بسیار بالایی دارد در نتیجه در این فرایند بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد. فیبر موجود در محصولات تهیه‌شده از گندم کامل باعث تقویت فرایند گوارش در بدن و بهبود متابولیسم کلی می‌شود.

۹-گندم کامل برای زنان بسیار مفید است
مطالعات نشان می‌دهد خواص گندم در بدن زنان بسیار بهتر از مردان عمل می‌کند بنابراین سطح انرژی آن‌ها را بسیار بالا می‌برد و به کنترل وزنشان کمک و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آن‌ها را بسیار کم می‌کند. مصرف زیاد محصولات گندم تصفیه‌نشده می‌تواند باعث افزایش مقدار فیبر و پروتئین در رژیم غذایی زنان یائسه شود. این امر به مدیریت وزن، تعادل هورمونی و تسکین علائم پس از یائسگی کمک می‌کند.

۱۰-جلوگیری از آسم در کودکان با مصرف گندم کامل
آلرژی یکی از مشکلات به‌شدت شایعیست که در تمام دنیا وجود دارد و برای آن و به‌دست‌آوردن راه‌هایی برای درمان آن تلاش‌های بسیاری انجام شده و می‌شود. پژوهش‌های گوناگون در سرتاسر دنیا روی آلرژی و آسم در دوران کودکی نشان داد که رژیم غذایی مبتنی بر گندم توانایی کاهش احتمال ابتلا به آسم را به میزان تقریبا ۵۰ درصد دارد.

۱۱-جلوگیری از حمله قلبی با مصرف گندم کامل
گندم کامل به میزان فراوانی نوعی لیگنان به نام آنترولاکتون دارد، که از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. یک ژورنال دانمارکی یک مطالعه را منتشر کرد که نشان می‌داد زنانی که غلات کامل مصرف می‌کردند سطوح بالاتری از این لیگنان دفاعی دارند.ازسوی دیگر مصرف گندم کامل کبد را سم‌زدایی می‌کند و به بهبود سلامت روده کمک می‌کند و سلامت پوست و مو را تضمین و به داشتن اخلاق و خلق‌وخوی بهتر کمک می‌کند.


کد مطلب: 350116

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350116/خواص-باورنکردنی-آرد-گندم-می-دانید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir