به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۳۵۰۱۱۸

پنج ماده غذایی برای درمان آفتاب‌سوختگی

پنج ماده غذایی برای درمان آفتاب‌سوختگی
گروه علمی: آفتاب‌سوختگی در کوتاه‌مدت می‌تواند فقط ناراحت‌کننده باشد اما در طول زمان خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. خوردن برخی خوراکی‌ها پس از آفتاب‌سوختگی ممکن است علائم شما را تسکین دهد، به بهبود سریع‌تر پوست کمک کند و خطر سرطان را کاهش دهد. به گزارش فرارو، خوراکی‌هایی مانند هویج، انار و غذاهایی با ترکیب گوجه‌فرنگی دارای فواید سلامتی منحصربه‌فردی هستند که ممکن است به پوست آسیب‌دیده در برابر نور خورشید کمک کنند.
 
با خود می‌گویید ای‌کاش می‌توانستید آفتاب‌سوختگی‌تان را در تابستان امسال سریع‌تر از بین ببرید؟ بهتر است بدانید راه‌حل‌های موضعی مانند آلوئه ورا و کرم هیدروکورتیزون تنها گزینه‌های شما نیستند.خوردن و نوشیدن برخی مواد غذایی ممکن است به روند بهبودی کمک کند، اما رژیم غذایی به‌تنهایی باعث بهبود یا از بین رفتن آفتاب‌سوختگی نمی‌شود.در این مقاله پنج ماده غذایی معرفی می‌کنیم که فواید بی‌نظیری برای پوست آفتاب‌سوخته دارد.

 هویج
هویج به لطف بتاکاروتن موجود در آن یکی از بهترین خوراکی‌ها برای مصرف در هنگام آفتاب‌سوختگی است. بتاکاروتن یک کاروتنوئید است که به‌طور طبیعی در بسیاری از خوراکی‌های نارنجی و زرد (رنگ طبیعی) یافت می‌شود. علاوه بر هویج، سیب‌زمینی شیرین و طالبی نیز حاوی این کاروتنوئید کلیدی هستند. خوراکی‌های غیر نارنجی‌رنگ مانند سبزی‌های برگ سبز (مثل اسفناج) نیز منابع خوبی از بتاکاروتن هستند.کاروتنوئیدها در لایه بیرونی پوست ساخته می‌شوند تا یک سد محافظ در برابر تأثیرات محیطی ازجمله اشعه ماوراءبنفش (UV) ایجاد کنند. این امر با افزایش خاصیت ارتجاعی و آب‌رسانی پوست و درعین‌حال کاهش ایجاد چین‌وچروک و لکه‌های پیری به محافظت از پوست در برابر پیری کمک می‌کند.تحقیقات نشان داده است که دریافت مقادیر کافی بتاکاروتن در رژیم غذایی می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور UV کمک کند.

شیر تخمیر شده
محصولات شیر ​​تخمیر شده مانند کفیر با افزودن باکتری‌های مفید و/یا مخمر به شیر لبنی ساخته می‌شوند. نتیجه حاصل یک نوشیدنی است که در فرهنگ‌های غذایی بسیاری وجود داشته و فواید فراوانی برای سلامتی به همراه دارد.نشان داده‌شده است که شیر تخمیر شده با باکتری‌های اسیدلاکتیک باعث تقویت ترمیم DNA و بهبود ایمنی پوست پس از آفتاب‌سوختگی می‌شود. اگر نوشیدنی شیر تخمیر شده شما حاوی کلاژن هیدرولیزات نیز باشد، می‌تواند سلامت پوست را تا چند برابر افزایش دهد.مصرف یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) نیز می‌تواند به بهبود التهاب و درد ناشی از آفتاب‌سوختگی کمک کند.

آب‌پرتقال صد در صد غنی‌شده با ویتامین D
آب‌پرتقال صد درصد غنی‌شده می‌تواند ۱۵ درصد از مقدار روزانه توصیه‌شده ویتامین D شما را تأمین کند. این نوشیدنی همچنین شما را هیدراته نگه‌داشته، آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی فنول ها را به بدن می‌رساند.
تحقیقات نشان داده است که پلی فنول ها می‌توانند اثرات مخرب پرتوهای فرابنفش A (UVA) و ماوراءبنفش B (UVB) را بر روی پوست کاهش دهند.وجود ویتامین D در رژیم غذایی به‌سرعت التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را تسکین می‌دهد. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که دریافت مقدار زیادی مرکبات در رژیم غذایی (ازجمله آب‌پرتقال) با کاهش خطر ابتلا به کارسینوما (نوعی سرطان پوست) مرتبط است.

غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی
مصرف یک غذای تهیه‌شده با رب گوجه‌فرنگی یک‌راه خوشمزه و رضایت‌بخش برای سلامت پوست در هر زمان است، اما به‌ویژه پس از آفتاب‌سوختگی می‌تواند مفید باشد. رب گوجه‌فرنگی حاوی لیکوپن است، یک کاروتنوئید که می‌تواند از پوست محافظت کند.در یک مطالعه مشاهده‌شده افرادی که روزانه ۵۵ گرم رب گوجه‌فرنگی با ۱۰ گرم روغن‌زیتون طی ۱۲ هفته خورده‌اند، نسبت به افرادی که رب گوجه‌فرنگی را در رژیم غذایی خود قرار نداده بودند، قرمزی پوست ناشی از اشعه ماوراءبنفش (اریتمی) کمتری داشتند.مطالعات دیگر همچنین نشان داده‌اند که مصرف گوجه‌فرنگی ممکن است به کاهش خطر برخی سرطان‌ها کمک کند.

انار
انار منبع غنی پلی فنولیک ها است که می‌تواند دارای فواید ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی باشد.
این میوه همچنین ممکن است در درمان آفتاب‌سوختگی کمک‌کننده کند. طی یک مطالعه صورت گرفته، هم آب انار و هم عصاره انار در افزایش حداقل دوز UVB موردنیاز برای القای اریتمی مؤثرتر از دارونما بودند و اثرات محافظتی انار در برابر آسیب سلولی ناشی از UVB را برجسته کردند.

خطرات آفتاب‌سوختگی برای سلامتی
عوارض کوتاه‌مدت آفتاب‌سوختگی شامل التهاب، خارش و پوست‌اندازی است.در درازمدت آفتاب‌سوختگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب همچنین می‌تواند منجر به ایجاد چین‌وچروک و لکه‌های قهوه‌ای در برخی از رنگ‌های پوست شود.

جلوگیری از آفتاب‌سوختگی
خوب غذا خوردن می‌تواند به شما کمک کند بعد از آفتاب‌سوختگی احساس بهتری داشته باشید، اما در وهله اول بهتر است سعی کنید از قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید خودداری کنید.
می‌توانید از آفتاب‌سوختگی با رعایت موارد زیر جلوگیری کنید:
در مواقعی از روز که نور خورشید شدید است بیرون نروید.
ماندن در سایه زیر چتر، درخت یا پناهگاه دیگری
پوشیدن کلاه لبه‌دار که دورتادور صورت، گوش‌ها و پشت گردن شما سایه می‌اندازد.
استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع که هم محافظت از UVA و هم UVB را پوشش می‌دهد.گنجاندن برخی غذاها و نوشیدنی‌ها در رژیم غذایی پس از آفتاب‌سوختگی ممکن است در کوتاه‌مدت به بهبود پوست کمک کند و حتی به کاهش خطر عواقب طولانی‌مدت مانند سرطان پوست مفید باشد. همان‌طور که گفته شد، بهترین کاری که می‌توانید برای پوست و سلامت کلی خود انجام دهید جلوگیری از آفتاب‌سوختگی است.
برچسب ها: آفتاب سوختگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها