به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۳۵۰۱۷۱

حمله پهپادی به کریمه جشن روس‌هارا به هم زد

حمله پهپادی به کریمه جشن روس‌هارا به هم زد
گروه بین الملل: یک حمله پهپادی به ناوگان دریایی روسیه در بندر سواستوپل، منجر به زخمی شدن ۶ نظامی روس شد.
 میخائیل رازوُژایف، شهردار سواستوپل واقع در کریمه که روسیه آن را ضمیمه خاک خود کرده است، ضمن اعلام این خبر اعلام کرد که این حمله در «روز ملی ناوگان روسیه» انجام شده و اکنون در پی این حمله، «تمامی جشن‌ها به دلایل امنیتی لغو شده‌ است.»شهردار سواستوپل هم‌چنین از ساکنان این شهر خواست که «تا حد امکان در خانه بمانند.»
در این روز قرار بود جشن‌های بزرگی در روسیه برگزار شود که از آن جمله می‌توان به رژه نیروی دریایی در سن پترزبورگ با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اشاره کرد.
در همین حال، در واکنش به خبر حمله پهپادی به ناوگان دریایی روسیه، سرگئی براتچوک، سخنگوی منطقه نظامی ساحلی اودسای اوکراین دست داشتن نیروهای اوکراینی در این حمله را رد کرده و آن را «تحریک محض» خوانده است.
او در سرویس پیام‌رسان تلگرام نوشته است که «آزادسازی کریمه از دست اشغالگران به روشی دیگر و بسیار موثرتر انجام خواهد شد.»
با وجود اعلام زخمی شدن شش نفر در حمله پهپادی اوکراین به ناوگان دریایی روسیه، بخش مطبوعاتی ناوگان دریای سیاه پهپادهای گفته‌شده را «دست‌ساز» خوانده و توان انفجاری آن‌ها را «کم» توصیف کرده است.
بندر سواستوپل در حدود ۱۷۰ کیلومتری جنوب اوکراین قرار دارد و نیروهای روسیه کنترل بسیاری از مناطق اصلی آن را در امتداد دریای سیاه به دست گرفته‌اند.

زلنسکی به شهروندان: دونستک را ترک کنید
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از غیر نظامیان ساکن در دونتسک خواست تا این منطقه را تخلیه کنند.
دونتسک خط مقدم ارتش اوکراین به شمار می‌رود و مناطق شرقی آن از زمان تهاجم روسیه به اوکراین بارها مورد حمله ارتش روسیه قرار گرفته است.بر اساس برآوردهای رسمی دولت اوکراین، بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار غیرنظامی هم‌چنان در مناطق اشغال‌نشده دونتسک زندگی می‌کنند.
در اطلاعیه تخلیه دونتسک آمده است که با توجه به سکونت بیش از ۵۰ هزار کودک در دونتسک، تخلیه فوری این منطقه پیش از آغاز زمستان ضروری است.دستور تخلیه دونتسک از سوی رئیس جمهور اوکراین دو روز پس از آن صادر می‌شود که انفجار در زندان اسرای اوکراینی در مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان شرق اوکراین، ده‌ها کشته بر جای گذاشت. روسیه و اوکراین یکدیگر را در این حمله متهم کرده‌‌اند.روسیه مدعی است که این انفجار با موشک‌هایی که آمریکا تحویل ارتش اوکراین داده، انجام شده است.
روسیه و مقامات جمهوری خودخوانده دونتسک هم‌چنین اعلام کرده‌ بودند که در این حمله ۵۳ اسیر اوکراینی کشته و ۷۵ نفر زخمی شده‌اند.
در پی این حمله، رئیس جمهوری اوکراین در یک سخنرانی بار دیگر از جامعه بین‌الملل به‌ویژه ایالات متحده آمریکا خواست تا به طور رسمی روسیه را «دولت حامی تروریسم» اعلام کند.
در مقابل روسیه نیز از کارشناسان سازمان ملل و صلیب سرخ دعوت کرد تا درباره مرگ ده‌ها زندانی اوکراینی که توسط جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو نگهداری می‌شدند، تحقیق کند.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها