کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هم‌راستایی مریخ و اورانوس در یک مقارنه نادر

9 مرداد 1401 ساعت 17:08


گروه علمی: مریخ و اورانوس در یک "مقارنه سیاره‌ای" نادر اوایل روز دوشنبه در یک راستا قرار می‌گیرند. این فرصتی نادر برای دیدن سیاره سرخ و سیاره سبز در یک میدان دید است.به گزارش ایسنا، اوایل روز دوشنبه سیارات مریخ و اورانوس تنها در فاصله‌ای به اندازه دو برابر عرض یک ماه کامل از هم قرار می‌گیرند. آن‌ها مقارنه سیاره‌ای نادری را در صورت فلکی بره تجربه خواهند کرد. این فرصتی نادر برای رصد سیاره کم نور اورانوس است، که معمولاً یافتن آن در آسمان شب دشوار است و البته که می‌توان به تماشای مریخ درخشان نشست. با استفاده از یک دوربین شکاری می‌توان هر دو سیاره را تماشا کرد.در حقیقت مریخ و اورانوس به هم نزدیک نخواهند شد. در واقع، آنها حدود ۱.۶ میلیارد مایل(۲.۶ میلیارد کیلومتر) از یکدیگر فاصله خواهند داشت، اما در ساعات اولیه روز دوشنبه، اول اوت، آنها در یک میدان دید در آسمان شب ظاهر می‌شوند.

کی مقارنه مریخ و اورانوس را تماشا کنیم؟
نزدیک‌ترین لحظه مقارنه با توجه به مکان دقیق شما متفاوت خواهد بود، اما دوشنبه شب و اوایل روز پس از آن، منظره فوق‌العاده‌ای از مریخ و اورانوس در کنار هم قابل رویت است. آنها همراه با یکدیگر حوالی نیمه شب به وقت محلی از سمت شرق طلوع خواهند کرد و در نیمکره شمالی دیده می‌شوند و تا حدود دو ساعت قبل از طلوع خورشید در ارتفاعات جنوب شرقی قابل مشاهده خواهند بود.حوالی ساعت ۱:۰۰ بامداد به آسمان نگاه کنید. نزدیک‌ترین مقارنه اوایل روز دوشنبه و سه شنبه رخ می‌دهد.

چگونه مقارنه مریخ و اورانوس را تماشا کنیم؟
اگرچه از نظر فنی برای برخی از ستاره‌شناسان این امکان وجود دارد که اورانوس را با چشم غیرمسلح در شرایط کاملاً تاریک ببینند، اما استفاده از دوربین‌های شکاری یا تلسکوپ‌های کوچک شرایط بسیار بهتری فراهم می‌کند. دوربین‌های شکاری هر دو سیاره را در یک میدان دید نشان می‌دهند. مریخ مایل به قرمز و اورانوس به رنگ سبز-آبی به نظر می‌رسد.گزینه دیگر تماشای پخش زنده اینترنتی آن توسط پروژه تلسکوپ مجازی Virtual Telescope Project است که آن را به صورت زنده از طریق تلسکوپ رم در ایتالیا در ساعت ۹ شب به وقت منطقه زمانی شرقی در روز دوشنبه(۰۵:۳۰ روز سه‌شنبه به وقت ایران) پخش می‌کند.

چرا مریخ از اورانوس درخشان تر است؟
روشنایی دو سیاره در زمان مقارنه یکسان نخواهد بود. مریخ با نزدیک‌تر شدن به زمین در حال درخشان شدن است و در روز دوشنبه با قدر ظاهری ۰.۲ می‌درخشد که درست شبیه به یک ستاره روشن است. این سیاره حدود ۱۳۰ میلیون مایل(۲۰۸ میلیون کیلومتر) از زمین فاصله خواهد داشت. این بسیار نزدیک‌تر از غول یخی بزرگ اورانوس است که ۲ میلیارد مایل(۳.۲ میلیارد کیلومتر) از زمین فاصله دارد و با قدر ظاهری ۵.۸ می‌درخشد.
قدر ظاهری مقیاسی عددی از روشنایی ستارگان از دید ناظر در زمین است. هرچه مقدار آن کمتر باشد ستاره پر نورتر دیده می‌شود.


کد مطلب: 350183

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350183/هم-راستایی-مریخ-اورانوس-یک-مقارنه-نادر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir