به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۳۵۰۲۰۲

از كدام مردم سخن می‌گویید؟

اقباله هیئتی
در حالی كه مردم هر روز بیش از پیش در تنگنای معیشتی دست و پا می‌زنند و در انتظار برنامه‌ها و وعده‌های دولت ابراهیم رئیسی برای بهبود و تسهیل این وضعیت فاجعه بار اقتصادی هستند، رئیس دولت می‌گوید مردم رسما از دولت خواسته‌اند تا با مقاومت در برابر غرب،‌تحریم‌ها را بی‌اثر كند!
هنگامی كه اتحادیه اروپا از زبان سرانش اعلام كرد: پس از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده در وین با اعضای توافق هسته‌ای برجام و ایالات متحده «فرصت برای مصالحه‌های بیشتر بر سر مسائل مهم، به پایان رسیده است.»رئیس دولت موضوع مقاومت در برابر تحریم‌ها را مطرح کرده و گفت: «مردم رسماً اعلام می‌کنند می‌توان با مقاومت تحریم را بی‌اثر کرد. بنابراین وظیفه خود می‌دانیم به خواست مردم، ایستادگی مقابل زیاده خواهان و مقابل نظام سلطه را در دستور کار قرار دهیم و از مواضع جمهوری اسلامی عقب‌نشینی نکنیم.» کارشناسان براین باورکه باید این گفته‌های ابراهیم رئیسی را به بی‌علاقگی ایران به پذیرش توافق احیای برجام تفسیر کرد. این اظهارات رئیسی بازتاب منفی فراوانی هم در داخل به دنبال داشت. بسیاری از كارشناسان و تئوریسسن‌های سیاسی می‌پرسند:‌واقعا دولت از كدام دسته از مردم پرسیده و این پاسخ را شنیده كه این‌چنین محكم اعلام می‌كند مردم موافق این سیاست هستند؟ چگونه می‌شود مردمی كه كه حالا حتی دیگر توانایی سیر كردن شكمشان را از دست داده‌اند و طبق آمارهای رسمی دولت و در پی گران شدن ارزاق مرسوم سفره ایرانیان از جمله برنج و روغن و گوشت، به خوردن هر چه بیشتر نان روی آورده‌اند، چگونه ممكن است چنین دیدگاه سیاسی داشته باشند؟
آن هم مردمی كه سال‌هاست شعار مقاومت از سوی مسئولان را می‌شنوند و از آن سو تقریبا هر روزه با مواردی همچون «سیسمونی گیت» و رسوایی‌های پیدا و پنهان مسئولان و فرزندانشان،‌ زندگی، ازدواج و تحصل در بهترین و مرفه‌ترین كشورهای غربی و تفاوت وحشتناك زندگی مسئولان با مردم را می‌بینند و می‌شنوند و هیچ كاری از دستشان برنمی‌آید!
خوب است حالا كه دولت سیزدهم برخلاف تمامی وعده‌‌‌‌هایی كه به مردم داده بود، بحران شدید اقتصادی را بر آنان تحمیل كرده از زبان مردم سخن نگویند و بپذیرند كه این بحران در نتیجه‌‌ بی‌كفایتی بسیاری از همین مسئولان دولتی است.
مسئولان دولت سیزدهم اینگونه تصور می‌کردند كه مذاکرات برجام را به راحتی به سرانجام می‌رسانند و اقتصادرا همانگونه که فکر می‌کردند با دستور به راه می‌آورند! اما در عمل دیدند نه باز شدن گره كور برجام به این راحتی‌هاست نه تورم را می‌توان با دستور كاهش داد! و اینگونه شد كه این موضوعات حیاتی را كه سال‌هاست به دغدغه اصلی مردم و بسیاری از فعالان اقتصادی تبدیل شده است،‌ اینگونه وارونه جلوه می‌دهند و آن را خواسته مردم معرفی می‌كنند.

 
برچسب ها: گرانی تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها