به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۴:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۳۵۰۲۰۹

۵ انیمیشن‌ برتر که هنوز بی‌رقیب مانده‌اند

۵ انیمیشن‌ برتر که هنوز بی‌رقیب مانده‌اند
گروه فرهنگی: صنعت انیمیشن‌سازی در برهه‌ا‌ی از زمان در طول تاریخ سینما نادیده گرفته شد. با این حال فرم خلاقانه، مبتکرانه و نوآورانه‌ای از هنر، از دل همین صنعت نشئت گرفته و تا امروز با قدرت توسط پویانماهای خلاق دنبال می‌شود. انیمیشن‌های دو بعدی، در حقیقت ریشه‌های فرم هنری این سبک به شمار می‌روند و از طرفی، الهام‌بخش سایر انیمیشن‌ها هم به حساب می‌آیند. از یک نقطه‌ی تاریخ به بعد، شکل و شمایل دنیای انیمیشن‌ها به‌طور کلی متحول شد.


امروزه انیمیشن‌ به شکل گسترده در مدیوم سرگرمی جای خود را پیدا کرده و به عضو ثابتی از فرهنگ عامه یا پاپ کالچر تبدیل شده است. از طرفی بازی‌های ویدیویی، فیلم‌ها، سریال‌ها و سایر رسانه‌ها از انیمیشن‌ها به بهترین شکل ممکن بهره می‌برند.

جدا از موارد گفته شده، ماجراهای ابرقهرمانی و دنیای جذاب ابرقهرمان‌ها یکی از موردپسندترین مضامین در فرهنگ جوامع کنونی است. صنعت کمیک بوک هم توانسته از زمان گذشته تا به اکنون پیشرفت قابل توجهی از خود نشان دهد. به نظر می‌رسد هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، کمیک بوک‌ها بیشتر از پیش می‌درخشند و مخاطب به خود جذب می‌کنند. کما این‌که گسترش کمیک بوک‌ها به دنیای سینمایی باعث شده تا دو انتشارات دی‌سی (DC) و مارول (Marvel)، هر کدام دنیای سینمایی منحصر به خود را خلق کنند. یکی از زیرشاخه‌های هر یک از این دنیاها، انیمیشن‌های ابرقهرمانی است که در واقع در حد یک محصول مکمل برای عناوین مهم‌تر به حساب می‌آیند. هر چند، هیچ جا نوشته نشده که داستان انیمیشن‌های ابرقهرمانی باید الزاما برگرفته از کمیک بوک‌های منتشر شده باشد.

انیمیشن‌های ابرقهرمانی به سرعت شکل و ماهیت خاصی به خود گرفته و استودیوها برای ساخت چنین محصولاتی بیشتر علاقه از خود نشان می‌دهند. شرکت‌ها با استفاده از قوه‌ی تخیل و هنر، دست به خلق دنیایی می‌زنند که یک قهرمان می‌تواند جنبه‌ی متفاوتی از خود را نشان دهد.در حالی‌که به دفعات زیاد از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی در رسانه‌ها یاد شده، پنج انیمیشن ابرقهرمانی کمتر دیده شده توسط مخاطبین به قرار زیر است:

۵- شگفت‌انگیزان (The Incredibles)
کارگردان: بِرَد بِرد
بازیگران: کرگ نلسون، ساموئل ال جکسون، هالی هانتر
 محصول: ۲۰۰۴، آمریکا
امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
 امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۷٪
پیش از زمانی که استودیوهای مارول در زمینه‌ی انیمیشن‌سازی ظهور کنند، شرکت پیکسار با همکاری شرکت والت دیزنی انیمیشن «شگفت‌انگیزان» را ساخته و به مرحله‌ی اکران رساند. انیمیشن «شگفت‌انگیزان» در حقیقت تمامی عناصر یک داستان ابرقهرمانی را در خود دارد. صحنه‌های اکشن این انیمیشن به نظر می‌رسد شبیه به طرح گرافیکی کمیک بوکی است. هر چند، «شگفت‌انگیزان» حس اصیل و منحصر به خود را دارد که از ابتدا تا انتهای داستان کاملا قابل احساس است.

اکشن‌های هیجان‌انگیز این انیمیشن در ترکیب با دعواهای خانوادگی روزمره‌ی خانواده‌ی عجیب و غریب داستان، حس خوشایندی برای بیننده به دنبال دارد تا او با انیمیشن «شگفت‌انگیزان» به‌راحتی ارتباط برقرار کند. شاید این کارِ هر خانواده‌ی معمولی نباشد که بین نجات دنیا و برنامه‌ریزی آینده‌ی فرزندانشان یک تعادل و توازنی ایجاد کنند، اما بخشی از داستان «شگفت‌انگیزان» بر همین مبنا پر و بال می‌گیرد. مخاطب با چنین داستانی به آسانی ارتباط برقرار می‌کند. موفقیت و دستاوردهای «شگفت‌انگیزان» دقیقا زمانی به دست می‌آید که ژانر ابرقهرمانی توسط کمیک بوک‌ها در حال پیدایش بود. بِرَد بِرد، دقیقا هم‌راستا با خواسته‌های پیکسار این انیمیشن را می‌سازد. قصه‌ی پر زرق و برقی به‌واسطه‌ی تماشای «شگفت‌انگیزان» روایت می‌شود، اما این انیمیشن حرف‌های مهمتری هم در لایه‌ی زیرین داستان خود دارد. «شگفت‌انگیزان» می‌خواهد روی این مقوله پافشاری کند که هر کسی این قدرت را دارد تا شگفت‌انگیز باشد!

۴- بتمن: شوالیه‌ی تاریکی برمی‌گردد بخش ۱ و ۲ (Batman: The Dark Knight Returns Part ۱ & ۲)
کارگردان: جِی اولیویا
بازیگران: پیتر ولر، اریل وینتر، دیوید سلبی
محصول: ۲۰۱۲، آمریکا
امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
 امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۱۰۰٪
شهرت و آوازه‌ی شخصیت بتمن نه تنها با گذر زمان تحلیل نرفته، بلکه با قدرت بیشتری در مدیوم سرگرمی اوج می‌گیرد. انیمیشن «بتمن: شوالیه‌ی تاریکی برمی‌گردد» در دو بخش، بر اساس کمیک بوک‌های بتمنِ فرنک میلر ساخته شد تا پرونده‌ی بروس وین به یک سرانجام برسد.

این انیمیشن شاید برای مخاطبین کم سن و سال بتمن چندان جذاب نباشد: چراکه انیمیشن تداعی‌کننده‌ی شخصیت بتمن با حال و هوای گذشته است که بتمن شکل و شمایل و همچنین شنل خاص قدیمی خود را دارد. تم نوآر و مفاهیم بزرگسالانه‌ی کمیک بوک «بتمن: شوالیه‌ی تاریکی برمی‌گردد» در انیمیشن هم به خوبی پیاده‌سازی شده است. هر دو بخش از این انیمیشنِ هیجان‌انگیز، به اصل خود یعنی کمیک بوک وفاداری قابل قبولی را نشان می‌دهند.

این دو انیمیشن، بتمن را در مقوله‌ی اخلاقیات به شکل و شمایلی متفاوت از دنیای سینمایی نشان می‌دهد. بتمن در این انیمیشن به اخلاقیاتی پایبند است که تنها خودش آنها را باور دارد و منحصر به خود اوست. این انیمیشن نشان می‌دهد که اگر کمیک‌های نوآر به درستی در صنعت انیمیشن اجرا شوند، نتیجه‌ی نهایی تا چه اندازه می‌تواند بی‌نظیر به چشم رسیده و مورد استقبال قرار گیرد.انیمیشن دو بخشی «بتمن: شوالیه‌ی تاریکی برمی‌گردد» از لحاظ فنی هم توانسته حائز اهمیت باشد. قطعات موسیقی معرکه‌ی انیمیشن از یک سمت و نمایش تقلای اخلاقی بتمن لایو اکشن از سمتی دیگر باعث شده تا از جنبه‌ی فنی هم بتوان این انیمیشن را یک اثر استاندارد و قابل قبول دانست.

۳- بتمن: زیر نقاب قرمز (Batman: Under the Red Hood)
کارگردان: برندون ویتی
بازیگران: بروس گرین‌وود، جنسن اکلز، جان دی‌مگیو
محصول: ۲۰۱۰، آمریکا
 امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۱۰۰٪
انیمیشن «بتمن: زیر نقاب قرمز» منبع الهام آثار مختلفی مثل «بتمن: مرگ در خانواده» (Batman: Death in the Family)، محصول سال ۲۰۲۰ میلادی است. انیمیشن «بتمن: زیر نقاب قرمز» یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار سینمایی دنیای کمیک بوکی دی‌سی است که باب پسند بسیاری از علاقه‌مندان هم به شمار می‌رود.

با این‌که این انیمیشن از ابتدا به قصد و نیت مهمی ساخته نشد، طراحی لباس بتمن در این اقتباس کمیک بوکی، به یک المان ماندگار تبدیل شد. طراحی‌های لباس در صنعت انیمیشن اغلب مهم‌ترین مورد نبوده و بخش کلیدی مهم در این حوزه محسوب نمی‌شود. با این حال در انیمیشن «بتمن: زیر نقاب قرمز» مقوله‌ی طراحی لباس به شدت به چشم می‌آید. این انیمیشن همچنین در معرفی تبهکار و افراد شرور مختلف موفق عمل می‌کند. سناریوی قوی و صداگذاری‌های بسیار عالی موجب شده تا بالاخره بتمن در نقش اصلی خود یعنی یک کارآگاه ظاهر شود. انیمیشن «بتمن: زیر نقاب قرمز»، شهر گاتهام را به شدت تیره و تار و بی‌رحم به تصویر می‌کشد. تماشای این انیمیشن ابرقهرمانی به احتمال بسیار زیاد یک تجربه‌ی فراموش‌نشدنی برای بیننده خواهد بود.

۲- ۶ ابر قهرمان (Big Hero ۶)
کارگردان: دان هال، کریس ویلیامز
بازیگران: رایان پاتر، اسکات ادسیت، جیمی چانگ
محصول: ۲۰۱۴، آمریکا
امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۰٪
انیمیشن «۶ ابر قهرمان» با الهام از کمیک‌های مارول ساخته شد. هر چند پویانمایی‌های این انیمیشن دل‌پذیرتر و گرم‌تر از دنیای خشن کمیک بوک‌های مارول است. به‌گونه‌ای که مخاطبین می‌توانند عواطف زیادی از خود هنگام تماشا بروز دهند. جالب است بدانید که ساخت انیمیشن «۶ ابر قهرمان» توسط شرکت دیزنی در حقیقت یک ریسک بود؛ چراکه استانداردهای رایج و مرسوم دیزنی در این اثر رعایت نشد. اگر مضامینی مثل غم، فراق و صد البته سلامت روان در این انیمیشن درست اجرا نمی‌شد، دیزنی شاید با پیامد فاجعه‌باری روبه‌رو می‌شد.

انیمیشن «۶ ابر قهرمان» از هر دو فرهنگ شرق و غرب جهان تاثیر گرفته و این موضوع را در داستان به زیبایی نشان می‌دهد. شهر خیالی سان فرانسوکیو در واقع تلفیقی از روحیات اجتماعی و فرهنگی دو شهر توکیو و سان فرانسیسکو است. این انیمیشن ابرقهرمانی بامزه، از کلیشه‌های ژانر خود سرپیچی کرده و چالش‌های ژانرهای سرگرمی را به بازی می‌گیرد. خوشبختانه انیمیشن «۶ ابر قهرمان» با قدرت می‌تواند تمامی حدس‌های اشتباه پیرامونش را زیر پا له کرده و با قدرت هر چه بیشتر، حس اعجاب‌آوری به بیننده تقدیم کند. انیمیشن «۶ ابر قهرمان» شبیه به آثار اکثرا یک‌بار مصرف دیزنی نیست، بلکه محصولی است به شدت مفرح، روحیه‌بخش و صد البته یک انیمیشن ابرقهرمانی عالی که تا ابد در ذهن بیننده ماندگار باقی می‌ماند.

۱- مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse)
کارگردان: باب پرسیکتی، پیتر رمسی، رادنی راثمن
بازیگران: شامیک مور، جیک جانسون، هیلی استینفلد
محصول: ۲۰۱۸، آمریکا
 امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰
 امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۷٪
انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» گوهر کمیاب و متاع نابی است که از شخصیت اسپایدرمن در صنعت انیمیشن وجود دارد. بر اساس گزارش‌های متعدد، بخش انیمیشن‌سازی شرکت سونی پیکچرز اعلام کرده که این انیمیشن توانسته به یکی از قوی‌ترین و موفق‌ترین محصولاتشان تبدیل شود.جلوه‌های بصری و گرافیکی به انضمام سبک روایت جذاب و دوست‌داشتنی این انیمیشن موجب می‌شود تا از تماشای این محصول لذت ببرید. با این‌که انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» از لحاظ زیبایی‌شناسی یکه‌تاز شرکت سونی است، از طرفی این محصول از لحاظ کیفیت فنی علنا به سبک انیمیشن‌سازی عامه دهن‌کجی می‌کند!

انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» داستان مایلز مورالز را به سبک خاص خود برای مخاطب تعریف می‌کند؛ سبکی که احتمالا به جز لایو اکشن، در سبک‌های دیگر شاید چندان درست پیاده‌سازی نمی‌شد. داستان این انیمیشن که توسط فیل لرد و رادنی راثمن نوشته شد، لحظه به لحظه‌اش دیدنی است و نباید ثانیه‌ای از این انیمیشن محشر را از دست داد. انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» از همه مهم‌تر قدرت امید و از طرفی دیگر، قدرت جست‌وجوی خوبی در باطن دیگران را به زیبایی به تصویر می‌کشد. با این حال، مضامین متعدد دیگری مثل افزایش حس اعتماد به نفس هم در بطن داستان نهفته است. انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی»، شاهکار سونیِ سونی پیکچرز، تجربه‌ی لذت‌بخشی برای بیننده به دنبال خواهد داشت.
برچسب ها: انیمیشن‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها