کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تورم پنهان خطرناک‌تر از تورم آشکار است؟

تجارت نیوز , 9 مرداد 1401 ساعت 18:04


گروه اقتصادی: بدون شک تا کنون وقتی محصولات همیشگی خود را خریداری کرده‌اید متوجه تغییراتی در اندازه و حتی کیفیت آن شده‌اید. تورم مساله‌ای است که نه تنها بر قیمت کالاها اثر می‌گذارد بلکه کمیت و کیفیت آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تورم بر دو نوع است:
تورم آشکار که مستقیماً بر روی قیمت محصول اثر دارد و آن را گران‌تر می‌کند. تورم پنهان که بر کیفیت و اندازه محصول اثرگذار است.ممکن است محصولی نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت نداشته باشد اما وقتی آن را باز می‌کنید متوجه می‌شوید که مقدار کمتری در بسته‌بندی آن وجود دارد. ممکن است وقتی به رستوران می‌روید متوجه شوید که غذا هم کیفیت قبلی را ندارد یا مقدار آن کم شده است اما قیمت آن تغییری نکرده است. این‌ها همگی مثال‌هایی از تورم پنهان هستند.

تورم
اساساً در شرایطی که کمبود منابع وجود دارد و تقاضا بالا است قیمت‌ها بالا می‌روند. تورم بر اساس میزان افزایش قیمت کالاها در یک بازه زمانی معمولا یک ساله محاسبه می‌شود. یکی از شاخص‌های مهم این اندازه‌گیری شاخص قیمت مصرف کننده است که درصد تغییر در قیمت سبد کالا و خدمات مصرفی خانوارها را اندازه گیری می‌کند.هنگامی که در اقتصاد یک کشور تورم وجود دارد اما نهادهای نظارتی به تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهند تورم پنهان شکل می‌گیرد. تولیدکننده ناچار است برای کاهش هزینه‌های خود قیمت محصولات را به شکل نهان افزایش دهد. به این صورت که حجم یا کیفیت آن را کم کند.

انواع تورم
یورونیوز، سه اصطلاح برای انواع تورم معرفی می‌کند:
– shrinkflation‌ یا تورم اتقباضی همان کاهش حجم محصولات و ثابت ماندن قیمت آنهاست. در تورم اتقباضی حجم و اندازه محصولات منقبض می‌شود. برای مثال وزن یک شکلات از ۱۷۰ گرم به ۱۵۰ گرم تغییر می‌کند و چه کسی واقعا وزن هر محصولی را که می‌خرد اندازه می‌گیرد؟ در این فرآیند در واقع شما برای مقدار کمتری از همان محصول پول کمتری پرداخت نمی‌کنید و به طور نامحسوس کالای گران‌تری را خریداری کرده‌اید.
– Skimpflation که همان کاهش کیفیت محصولات یا خدمات با قیمت ثابت است. در نوع دوم تورم پنهان شرکت‌ها برای اینکه همچنان از کار خود سود کسب کنند کیفیت خدمات و محصولات را کاهش می‌دهند تا برای مثال در پرداخت حقوق‌ها و هزینه مواد اولیه صرفه‌جویی کنند.
– stagflation یا رکود تورمی وضعیتی ناشی از رشد اقتصادی پایین‌تر از توان بالقوه اقتصاد و تورمی بالاتر از تورم ناشی از افزایش طبیعی قیمت ها در اقتصاد است. اگر این رشد کم با بیکاری نیز همزمان شود اثر منفی آن تشدید خواهد شد.


کد مطلب: 350214

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350214/تورم-پنهان-خطرناک-تر-آشکار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir