کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تنش میان نوری‌المالکی و مقتدا صدر به کجا می‌انجامد؟

تحصُن هواداران مقتدا صدر در پارلمان عراق همچنان ادامه دارد

9 مرداد 1401 ساعت 19:27


سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای که شامگاه شنبه هشتم مرداد در خبرگزاری دولتی عراق منتشر شد، نوشت: «ما از نزدیک ناآرامی‌های امروز بغداد را زیر نظر داریم و از گزارش‌های خشونت نگرانیم. حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان در قانون اساسی عراق ذکر شده است.»
این بیانیه همچنین تأکید کرده است که آمریکا به فراخوان احزاب سیاسی گوناگون عراق برای «حفظ آرامش، پرهیز از خشونت و حل اختلافات سیاسی خود از طریق یک روند مسالمت‌آمیز تحت قانون اساسی عراق» می‌پیوندد.
همچنین اتحادیه اروپا روز یکشنبه نهم مرداد با انتشار بیانیه‌ای، از احزاب عراقی خواست خویشتن‌داری کنند و به گفت‌وگوی سیاسی متوسل شوند. همزمان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از همه نیروهای سیاسی عراق خواست «گام‌های فوری برای کاهش تنش، اجتناب از خشونت‌های بیشتر و تضمین حفاظت از تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز و نهادهای دولتی» بردارند. در حالی که بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه در اعتراضات روز شنبه دست‌کم صد معترض و ۲۵ نیروی امنیتی زخمی شدند، گوترش نیز در بیانیه خود زخمی شدن تعدادی از افراد در جریان این اعتراضات را تأیید کرده است.
سه روز پس از اشغال پارلمان عراق از سوی هواداران صدر، این معترضان بار دیگر روز شنبه، هشتم مردادماه، وارد پارلمان عراق در منطقه سبز بغداد شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود معترضان به منطقه سبز به ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور متوسل شدند، اما در این هدف ناکام ماندند. حمله‌های پی‌درپی به پارلمان عراق پس از آن صورت گرفت که گروه‌های شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی بدون رعایت قانون اساسی، نامزد مورد نظر خود برای مقام نخست‌وزیری را معرفی کردند که با مخالفت صدر مواجه شد. ۹ ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق هنوز احزاب سیاسی عراق نتوانسته‌اند بر سر یک نامزد برای مقام ریاست جمهوری و همچنین یک نامزد برای نخست‌وزیری توافق کنند.
تنش میان نوری‌المالکی و مقتدا صدر به کجا می‌انجامد؟
نوری‌المالکی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴، دو دوره نخست‌وزیر عراق بود. دوران حاکمیت نوری‌المالکی شاید بدترین مرحله از مراحل تاریخ سیاسی عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ باشد. در همین دوران بود که جنگ‌های فرقه‌ای، کشتارهای طایفه‌ای با حمایت دولت و عملیات‌های تروریستی وحشتناک القاعده و داعش به اوج رسید. داعش پس از آن‌که شهر موصل را با هماهنگی ارتش نوری‌المالکی تصرف کرد، توانست بر یک‌سوم خاک عراق مسلط شود و سیطره‌اش را تا حومه‌های شهرهای بغداد و کربلا بگستراند. اگر ائتلاف نظامی کشورهای عربی و غربی و فشار نیروی هوایی آن‌ها نمی‌بود، داعش عراق را به‌طور کامل اشغال کرده بود.
در این روزها فایلی صوتی از نوری‌المالکی به بیرون درز کرده است که در همه جای عراق دست به‌دست می‌شود. او در این فایل صوتی بی‌پرده و بدون ملاحظه سیاسی، موضع فرقه‌ای و طایفه‌ای می‌گیرد و با صراحت اعلام می‌کند عراق یک کشور شیعی و تنها متعلق به شیعیان است. البته من نکته تازه‌ای در این فایل نیافتم، زیرا نوری‌المالکی نه‌تنها این‌گونه سخنان را همیشه تکرار کرده است، بلکه زمانی که سمت نخست‌وزیری را بر عهده داشت، در عمل نیز آن‌ها را به نمایش گذاشته بود؛ نیروهای او چنان به اقدام‌های فرقه‌ای و پاکسازی‌های مذهبی و طایفه‌ای در عراق پرداخته‌اند که از کارنامه‌ داعش کمتر نبوده است.
البته نوری‌المالکی درستی این فایل را انکار کرد و با صدور اعلامیه‌ای آن را دسیسه دشمنان عراق دانست که با هدف بدنام کردن او به ‌عنوان پشتیبان و نجات‌دهنده اهل تشیع در عراق، ساخته‌ شده است. اما باور من این است که این فایل لو رفته آخرین میخ بر تابوت زندگی سیاسی نوری‌المالکی است. چند روز پیش زمانی که خبر نامزدی سید محمد شیاع‌السودانی، گزینه چهارچوب هماهنگی شیعیان، برای تصدی سمت نخست‌وزیری پخش شد، هواداران جریان صدر که او را از طرفداران نوری‌المالکی می‌دانند در اعتراض به میدان سبز بغداد رفتند و به مجلس نمایندگان یورش بردند. در حالی‌که واکنش معترضان به نامزدی السودانی برای سمت نخست‌وزیری که از طرفداران المالکی به حساب می‌رود تا این اندازه جدی و گسترده است، پس اگر خود المالکی برای این سمت نامزد شود، چگونه خواهد بود؟
اقدام‌های اعتراضی جریان صدر علیه نامزد نخست‌وزیری، عرصه سیاسی آشفته و پیچیده عراق را آشفته‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. جریان صدر در انتخابات اکتبر گذشته اکثریت را به دست آورده بود، اما وقتی نتوانست به دلیل مخالفت اقلیت در پارلمان، حکومت تشکیل دهد، همه نمایندگانش استعفا کردند و از تلاش برای تشکیل حکومت دست برداشت. اعتراض این جریان به نامزدی نخست‌وزیر دلیل موجهی ندارد، اما سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و نیرومند‌ترین سیاستمدار عراق در توییتی نوشت که این اعتراض‌ها به نتیجه رسید.
چند ساعت پیش از نوشتن این مقاله، نزدیک بود میان شیعیان عراق درگیری مسلحانه رخ دهد، حتی دیده شده است که نوری‌المالکی سلاح در دست با گروهی از طرفداران مسلح‌اش در خیابان‌های بغداد مانور می‌دهد و جریان صدر را به نابودی تهدید می‌کند. بر اساس گزارش‌های رسیده، جمهوری اسلامی ایران برای محافظت از وحدت جامعه تشیع، از وقوع این بلوا جلوگیری کرده است. گزارش‌ها می‌افزاید که اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، روز چهارشنبه گذشته (۲۸ ژوئیه) برای چند ساعت در بغداد بوده و برای جلوگیری از وقوع جنگ، فشار آورده است و حتی تهدید کرده که طرف آغازگر جنگ را با مداخله مستقیم نظامی سر جایش می‌نشاند. اکنون امور از محدوده فایل صوتی لو رفته تجاوز کرده است و شاید اختلاف‌ها به‌ نقطه خطرناکی منتهی شود. این در حالی است که راه برای تشکیل حکومت و معادله قدرت در عراق هنوز هموار نشده و حتی درباره قانون اساسی و نحوه نظام حکومتی، اتفاق نظر وجود ندارد. از این جهت برای برون‌رفت از آشفتگی و چندپارگی، تغییر قانون اساسی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، در غیر این صورت عراق از یک بحران رها نشده، در بحران دیگری بدتر از آن فرو خواهد رفت.


کد مطلب: 350227

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350227/تحص-ن-هواداران-مقتدا-صدر-پارلمان-عراق-همچنان-ادامه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir