به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۳۵۰۲۴۵

حراج اسکلت ۷۷میلیون ساله با قیمت فضایی

حراج اسکلت ۷۷میلیون ساله با قیمت فضایی
گروه علمی: اسکلت یک گونه دایناسور به نام گورگوساروس ، که قدمت آن به ۷۷ میلیون سال قبل برمی گردد، به قیمت ۶.۱ میلیون دلار در حراجی شهر نیویورک فروخته شد: خریدار ناشناس حقوق نامگذاری انحصاری را دریافت خواهد کرد.یک پیشنهاددهنده ناشناس اسکلت کامل ۱۰ فوتی دایناسور گورگوساروس را به قیمت ۶.۱ میلیون دلار به همراه حق نام گذاری این موجود فسیل شده در حراج هفته گیک ساتبی (Sotheby’s Geek Week) در شهر نیویورک خریداری کرد.
 
تخمین زده شد که این نمونه ۲۰ فوتی بین ۵ تا ۸ میلیون دلار فروخته شود، اما فروش نهایی آن را به “باارزش‌ترین دایناسور فروخته‌شده در حراج” تبدیل کرده است.گورگوزاروس یا Gorgosaurus چه نوع دایناسوری است؟اولین گورگوزاروس در اوایل دهه ۱۹۰۰ در آلبرتای کانادا پیدا شد و اسکلت اخیراً فروخته شده در سال ۲۰۱۸ در سازند رودخانه جودیت در نزدیکی هاور، مونتانا کشف شد.

گورگوزاروس یا Gorgosaurus یکی از خویشاوندان Tyrannosaurs rex است، اما قدمت آن به ۱۰ میلیون سال می رسد. این تی رکس از اجدادش کوچکتر بود و به طول ۴۰ فوت و ارتفاع ۱۲ فوت می رسید. گورگوساروس دارای یک صفحه استخوانی در بالای چشمان خود است و اعتقاد بر این است که تکه‌هایی از پرهای روی بدنش دیده می‌شود.این اسکلت نقطه برجسته حراج تاریخ طبیعی ساتبی بود که شامل بقایای فسیل شده دیگری مانند جمجمه غول پیکر تری سراتوپس و “پنجه کشنده” حیوان درنده بود.

آغاز مناقصه با خریدار مرموز
مناقصه برای این جانور ماقبل تاریخ به صورت آنلاین از ۲۰ جولای آغاز شد و با یک حراج زنده در روز پنجشنبه به پایان رسید. ساتبی خریدار را فاش نکرد.گورگوساروس که حدود ۷۶ میلیون سال پیش در زمین پرسه می زد، ۱۰ میلیون سال قبل از خویشاوند خود یعنی T-Rex می زیسته است.

نام آن به معنای «مارمولک خشن» است، زیرا یک گوشتخوار بود که در اواخر دوره کرتاسه در مناطق غربی ایالات متحده و کانادا کنونی زندگی می کرد.کاساندرا هاتون، رئیس جهانی علم و فرهنگ عامه ساتبی، در بیانیه‌ای در اوایل این ماه گفت:«این کشف به‌ویژه به دلیل نادر بودن مواد Gorgosaurus در جنوب مرز کانادا استثنایی بود. این یکی از اسکلت های معدودی است که در ایالات متحده پیدا شده است.»

خانه حراج گفت که تمام اسکلت های شناخته شده دیگر گورگوساروس در مجموعه های موزه قرار دارند. این تنها نمونه موجود برای مالکیت خصوصی است.طبق گزارش لایو ساینس، حداقل ۱۲ جمجمه کامل یا تقریباً کامل از گورگزاروس ها برای دانشمندان شناخته شده است.

مقوله تاریخ طبیعی ساتبی شامل سایر بقایای فسیل شده موجودات ماقبل تاریخ است که یکی از آنها پنجه “قاتل” است.این پنجه متعلق به یک داکوتاراپتور بود که ۶۶ میلیون سال پیش هنگام پرسه زدن روی زمین، دایناسورهای گیاهخوار بزرگ را از بین می برد.تخمین زده شد که این نمونه بیش از ۱۶۰۰۰ دلار به فروش نرسد، اما یک جنگ مناقصه قیمت نهایی را به ۲۱۴۲۰ دلار رساند.مناقصه شامل یک جمجمه ۶۶ میلیون ساله تری سراتوپس نیز بود. گمان می رفت این جمجمه تا ۳۵۰,۰۰۰ دلار فروخته شود، اما به قیمت ۶۶۱,۵۰۰ دلار خریداری شد.
برچسب ها: دایناسور‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها