به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۳۵۰۲۸۱

چگونه از روان خود مراقبت کنیم؟

چگونه از روان خود مراقبت کنیم؟
گروه سلامت: از ابتدای همه‌گیری کرونا هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد این بیماری با قرنطینه‌ها و مراعات‌هایش این‌قدر طولانی شود. طولانی‌شدن تغییر شرایط زندگی بر سلامت روان افراد جامعه آثار مختلفی گذاشت.در کودکان و نوجوانان استفاده از تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های کامپیوتری افزایش پیدا کرد که باعث بالارفتن اضطراب و افسردگی در این گروه شد. مشکلات آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان هم اعتمادبه‌نفس این گروه را کاهش داد که آثار طولانی‌مدت آسیب‌زایی بر زندگی‌شان خواهد داشت. 
 
در گروه سنی سالمندان هم دورماندن از فضای خانوادگی و نگرانی از بیماری و مرگ، با هشدارهای شبانه‌روزی افزایش پیدا کرد. همین استرس باعث شد کارکرد سیستم ایمنی بدن افت پیدا کند که به بالاتررفتن میزان ابتلا به بیماری منجر شد. احساس ناتوانی از انجام فعالیت‌های گذشته نیز سلامت روان سالمندان را به خطر انداخت. 
با همه این اوصاف، دوران کرونا برای ما یک درس سخت و ارزشمند داشت؛ مراجعه به متخصص و دوری‌کردن از توصیه‌های اشتباه افرادی که ادعای تخصص داشتند. 

همان‌طور که برای مقابله با کرونا به پزشک و واکسن متکی بودیم، برای رفع مشکلاتی که روان ما را درگیر می‌کنند هم باید به متخصص سلامت روان مثل روان‌شناس یا روان‌پزشک مراجعه کنیم. هر مشکل و ناراحتی که به روان ما مربوط می‌شود، در هر سنی، ممکن است برای ما جدید و غیرقابل حل باشد؛ ولی در مطب یک روان‌شناس یا در یک کتاب خودیاری علمی و غیر زرد، به‌درستی به آن پرداخته شده باشد.
برچسب ها: سلامت روان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها