کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مردم چقدر از سبد غذایی خود را حذف کرده‌اند؟

انفجار تورم در مواد غذایی قشر متوسط را جا گذاشت

اقتصاد 24 , 10 مرداد 1401 ساعت 11:45


گروه اقتصادی: هر روز بر نگرانی افزایش قیمت کالا‌های ضروری و مصرفی خانوار‌ها بیشتر می‌شود تا جایی که امروز طیف بزرگی از اقشار متوسط به زیر خط فقر رسیدند و امکان خرید کالای اساسی برای این خانوار‌ها بسیار سخت شده است.هر چند مسولین مدعی هستند که کالای اساسی در بازار به وفور یافت می‌شود، اما به نظر می رسد که این یافت به وفور تنها مخصوص عده‌ای خاص است که دارای درآمد‌های غیر متعارف هستند و مردم عادی جامعه باید هم چنان دربه در  ارزان‌ترین مکان ها برای خرید کالای مصرفی روزانه خود باشند که این مراکز نیز از ابتدای سال جاری با اصلاح نظام یارانه‌ای دیگر درسطح شهر وجود ندارد.

علاوه بر این با وجود همه تأکیدات بسیار از سوی متولیان دولتی هنوز قیمت هیچ یک از کالا‌های اساسی به قبل بازنگشته، و هر روز بر قیمت اقلام ضروری و مورد مصرف خانوار‌ها افزوده می‌شود.تورم تمام بخش‌های مواد غذایی را دربرگرفته و توقف روند افزایش قیمت خوراکی‌ها از دست دولت خارج شده تا جایی که پس از وعده‌های مکرر کاهش نرخ این کالا‌ها از سوی دولت، باز هم مواد غذایی روند گران شدن خود را در فاصله زمانی‌های کوتاه پیش می‌گیرد.

بر اساس آمار در تیرماه امسال وضعیت تورم نشان می‌دهد که بالاترین افزایش هزینه در خوارکی‌ها، آشامیدنی‌ها در برخی استان‌ها نزدیک به ۱۰۰ درصد شده است.عدم حمایت از تولید، اصلاح نظام یارانه‌ای، نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید دلیلی برای گران شدن مواد غذایی تنها در این ۵ ماه اخیر سال است.

گزارش‌های میدانی نیز نشان می‌دهد بازار کالا‌های اساسی در رکود عجیبی به‌سر می‌برند؛ به طوری که قدرت خرید مردم در خیلی از کالا‌ها از جمله برنج، گوشت، مرغ و میوه کاهش یافته است.به طوری که بررسی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد بازار برنج ایرانی دیگر جایی برای اقشار ضعیف و بخش بزرگی از قشر متوسط جامعه را ندارد. افزایش قیمت این محصول به حدی با سرعت انجام گرفت که کمتر بوی برنج ایرانی در خانه‌های مردم پیچیده می‌شود. این در حالی است که در بازاربه طورمتوسط هر کیلوگرم برنج حدود ۸۵ تا ۱۹۰ هزار تومان قیمت دارد.
برنج هاشمی درجه یک در بازار از ۹۲ تا ۹۹ هزار تومان و برنج دم‌سیاه درجه یک ۱۴۵ و برنج طارم هاشمی ۱۷۸ هزار تومان هزار تومان به فروش می‌رود.البته یکی از فروشندگان برنج در گیلان به اقتصاد ۲۴ گفت: قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک کشت اول در شمال نسبت به ماه‌های گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش قیمت داشته، اما به دلیل جهش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی برنج، مردم هنوز توان خرید این محصول را ندارند.

روغن ارزان نشد
روغن یکی از کالای ضروری است که طی سال گذشته تا کنون باتغییر نرخ ارز و کمبود‌ها در بازار جهانی دچار تنش کاهش عرضه و گرانی در بازار داخل شده است.روغن سرخ کردنی یک لیتری ۶۹ هزار تومان، روغن پخت و پز یک لیتری ۶۶ هزار تومان، روغن ۵ کیلویی حلب نیمه جامد به ۴۰۹ هزار تومان رسیده است.

هرچند دولت سعی کرده تا این محصول را به ثبات قیمت برساند، اما پس از اصلاح نظام یارانه‌ای و تغییر قیمت این محصول، توان خرید روغن از سوی مصرف‌کنندگان تقلیل پیدا کرد و خرید روغن ۳۰ تا ۴۰ درصد از سوی خریداران کاهش پیدا کرد.به گفته علی‌رضا شرفی مدیر عامل شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانه‌های روغنی علاوه بر کاهش تقاضا در بازار داخلی، قیمت روغن در بازار‌های جهانی نیز افت کرد از این‌رو فعالان این حوزه از دولت انتظار دارند که باتوجه به کاهش نرخ جهانی روغن خام، این محصول با نرخ پایین‌تری در اختیار فعالان این صنعت قرار داده شود، اما تا به امروز این اتفاق رخ نداده است.

افزایش قیمت گوشت متوقف نشد
در این‌میان، گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرعت حذف تدریجی مصرف گوشت قرمز از سبد معیشتی مردم مانند سیاست دولت در حذف ارز تدریجی به طور یکباره و بسیار بحرانی‌تر از پیش بینی‌ها سرعت گرفته است. در بازار هر کیلو شقه گوسفندی ۱۶۲ هزار تومان قیمت دارد.گزارش‌ها نشان می‌دهد که هر کیلوگرم راسته گوسفندی با استخوان به قیمت ۱۸۲ هزار تومان، ران گوسفندی ۱۸۸ هزار تومان و خورشتی گوسفندی ۲۸۵ هزار تومان به فروش می‌رود.در این میان، در بازار هر کیلوگرم ران گوساله ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، خورشتی گوساله ۲۳۲ هزار و ماهیچه گوساله ۲۲۷ هزار تومان است.

قیمت مرغ همچنان روند صعودی دارد
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت مرغ همچنان روند صعودی دارد و تقاضای این محصول طی چند ماه اخیر به طور چشمگیری کاهش داشته است. قیمت کنونی هر کیلو مرغ ۵۷ هزار تومان، سینه ۱۱۵ هزار تومان، فیله ۱۱۷ هزار تومان و ران مرغ ۵۳ هزار تومان است.حبیب اسداله‌نژاد، نایب رییس انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت قیمت مرغ به اقتصاد ۲۴ گفته بود؛ مرغداری‌ها هر کیلو مرغ زنده را ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسانند و این نرخ در خرده‌فروشی‌ها نیز نباید بالاتر از ۵۵ هزار تومان باشد.

وی می‌افزاید: نرخ مرغ گرم بالاتر از کیلویی ۵۵ هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر به منزله تخلف در واحد‌های صنفی است. تولیدکنندگان این صنعت به‌شدت در حال زیان‌دهی هستند، اما دلالان و خرده فروشان این بخش بیشترین سود را نصیب خود کرده اند.صنعت مرغ به دلیل نبود برنامه از سوی دولت همچنان درگیر تأمین خوراک طیور و هزینه هیا تحمیلی است.

مردم میوه خوردن را کنار گذاشتند
از سوی دیگر بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت انواع مختلف میوه در بازار با توجه به تعدد و تنوع زیاد همچنان گران و هر روز بر قیمت آن افزوده می‌شود.کاهش سهم میوه در سبد خانوار‌ها در این فصل حتی به ارزان‌ترین میوه هم رسیده است.حداقل قیمت در انواع میوه‌های تابستانه ازکیلویی ۳۲ هزار تومان آلو زرد تا ۲۰۰ هزار تومان انبه در بازار نشان می‌دهد که امسال خوردن میوه‌های خوش رنگ و خوش طعم تانبستان برای همه خانوار‌ها شدنی نبوده و اکثر مردم از مصرف آن بی نصیب بودند.اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران هم  گفته بود؛ با توجه به فراوانی و تنوع انتظار قیمت‌های بالای میوه در این فصل نبود، اما باید پذیرفت که گرانی سایر کالا‌ها بر قیمت نهایی میوه تأثیر گذار است و این محصولات هم درگیر افزایش قیمت شده است.


کد مطلب: 350296

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350296/انفجار-تورم-مواد-غذایی-قشر-متوسط-جا-گذاشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir