به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۳۵۰۳۰۸
سهم خواهی مجلس از دولت، نمایندگان در سودای وزارتخانه جدید!

ماه عسل گروه های انقلابی تمام شد

ماه عسل گروه های انقلابی تمام شد
گروه اقتصادی: نزدیک به دو ماه از استعفای  حجت عبدالملکی  وزیر کار می گذرد. هرچند عبدالملکی بعد از تعطیلات نیمه خرداد رسما استعفا داده است اما خبر استعفای او، قبل از تعطیلات در رسانه ها منتشر شده بود. رئیس جمهور طبق قانون سه ماه فرصت دارد که وزیر بعدی را به مجلس معرفی کند که تا امروز این اتفاق نیفتاده است. دلیل تاخیر رئیسی مشخص است. اختلاف بین گروه های مختلف بر سر گزینه جانشینی. حالا دیگر ماه عسل گروه های انقلابی تمام شده است.

فعلا زاهدی وفا عضو شناخته شده جبهه پایداری که پیش از این در تیم مذاکرات سعید جلیلی حضور داشت، عهده دار مسئولیت وزارت کار شده است. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و مسئولیت کمیته اقتصادی ستاد سعید جلیلی را برعهده گرفت. او در واقع تدوینگر برنامه‌های اقتصادی سعید جلیلی بود. سال ۹۶ که سعید جلیلی از کاندیداتوری منصرف شده بود، زاهدی وفا در فهرست ۸۰ اقتصاددانی قرار گرفت که از کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی حمایت می‌کردند.

ماجرای فاطمی امین هم به شکل دیگری پیش می رود. مجلس قصد استیضاح او را داشت و ظاهرا رئیسی دو ماه مهلت گرفته که ساختار وزارتخانه را تغییر دهد و با تبدیل آن به دو وزارتخانه، افراد جدیدی را برای ساختار جدید معرفی کند. آن مهلت دو ماهه هم به نیمه رسیده است اما خبری از لاریحه دولت نیست. آنجا هم بوی اختلاف بلند شده است. هر چند اصولگرایان اجازه نمی دهند کسی صدای اختلاف را بشنود.

سهم خواهی در وزارتخانه جدید 
صدیف بدری یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر صمت گفت: امضاکنندگان استیضاح به دلیل نظر رئیس جمهور مبنی بر ارایه لایحه تشکیل دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی و معرفی دو وزیر با پس گرفتن امضا موافقت کردند، تکرار صحبت های سخنگوی دولت درباره طرح مجلس  از نظر ما عجیب است. ما از دولت می‌خواهیم به نظر رئیس جمهور مبنی بر معرفی دو وزیر پایبند باشد. بعید است دولت خلاف نظر رئیس جمهور عمل کند اما برای رفع ابهام دولت نظر صریح اش را بیان کند اگر نمی خواهد لایحه تشکیل دو وزارتخانه را بدهد، ما استیضاح وزیر صمت را دوباره فعال کنیم، خصوصاً که الان بحث گرانی های شدید نیز علاوه بر ناکارآمدی در صنعت خودرو به گونه ای است که حتماً باید ما شاهد تغییر در مدیریت این وزارتخانه باشیم.

البته اختلاف بین مجلس و دولت فقط بر سر این دو وزارتخانه نیست. در این چند هفته هر اتفاقی افتاده برخی نمایندگان پرچم استیضاح را بلند کرده اند. در همین چند روز اخیر نمایندگان مجلس به صراحت هم از استیضاح ضرغامی صحبت کردند و هم از استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفتند. هر کدام به دلیلی.

البته استیضاح کنندگان ضرغامی تمایل ندارند با دولت سرشاخ شوند. عباس مقتدایی در صفحه توییتر خود جملاتی نوشته است که نشان می دهد نه قصد جدا کردن مسیر از دولت دارد و نه حتی برای استیضاح ضرغامی تصمیم جدی گرفته است «آقای رئیس‌جمهور عزیز و پرتحرک، ما برای کمک به شما و اینکه کارنامه بهتری در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیدا کنید استیضاح وزیر محترم را به جریان انداختیم.

حالا وزیرتان بیشتر دل به کار خواهد داد و مردم اخبار بیشتری از تحرک وزیر خواهند شنید این یعنی قدرت تحرک‌آفرینی استیضاح!»بنابر گزارش دیده بان ایران؛ تجربه سیاست در ایران به این صورت است که نمایندگان در حوزه های انتخابیه خود، برای پیروزی در انتخابات، نیاز دارند که تحرکات خود را افزایش دهند و با نزدیک شدن موعد انتخابات مجلس در زمستان سال آینده، این اختلافات هر روز بیشتر و جدی تر شود. به هر حال آنها نیاز به رای از حوزه های انتخابیه خود دارند و دیگر نمی توانند اشکالات را به گردن دولت روحانی بیندازند. لطفی نماینده رزن در مجلس این هفته پشت تریبون گفت سوال از وزرا هم پس از چندین ماه به صحن علنی مجلس ارجاع می شود اما چون ضمانت اجرایی ندارد جز نیشخند وزرا به نمایندگان و هدررفت وقت مجلس خاصیت دیگری ندارد؛ اخطار و تذکر بی فایده است و استیضاح وزرا پس از گردش کار طولانی به تعویق می افتد یا به نفع وزیر مربوطه ختم به خیر می شود و جز هدررفت وقت مجلس نتیجه دیگری عاید ملت و مجلس نمی شود؛ از هیات رئیس و نمایندگان مجلس استدعا دارم که نسبت به اصلاح آیین نامه اقدام و زمان مشخص و ضمانت اجرایی ویژه ای برای ابزارهای نظارتی تصویب کنید تا مجلس جایگاه واقعی نظارتی خود را محکم کند.
مرجع : دیده‌بان ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۶:۲۷
دروغ است برا مردم این خانه ملت (391465)
یاعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۹:۰۲
ای وای جناب ریسی از ما نرنجی وا این کارها برای فریب مردم اجرا می شود خیلی خیلی ممنون ... (391470)
۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۲۰:۰۶
تعریف. انقلابی گری ( البته به جوانانی که خالصانه در مناطق محروم زحمت می کشند ارتباطی ندارند)
این است که هر مسئولی می تواند هر کاری که دلش خواست انجام بده، ولی حتما باید در جملات خودش از، از جمله منویات رهبری، استفاده کنه.
با همین یه جمله، تمام، ماسبق، گذشته، خودش رو پاک می کنه. (391479)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها