به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۳۵۰۳۳۱

۳ تا ۵ هزار تن ماهی در سیل اخیر تلف شد

۳ تا ۵ هزار تن ماهی در سیل اخیر تلف شد
گروه اقتصادی: مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی خاطر نشان کرد: ماهی پایین‌تر از قیمت تمام شده در بازار عرضه می‌شد. تولیدکنندگان نیز از فروش آن اجتناب کردند از این‌رو دپو ماهی در مزارع افزایش پیدا کرد و سیل، گل‌آلودگی آب و تراکم ماهی در مزارع میزان تلفات ماهیان در سیل اخیر را تشدید کرد.

به گزارش ایلنا، آرش نبی‌زاده  با اشاره به خسارت‌های ناشی از سیل به مزارع پرورش ماهیان قزل‌آلا، گفت: گل‌آلودگی و رانش زمین خسارت‌ و تلفات زیادی به پرورش‌دهندگان ماهی در مناطق هزار، فیروزکوه، تنکابن، یاسوج، لرستان و تهران وارد کرد.

وی با بیان اینکه حدود 3 تا 5 هزار تن ماهی پرورشی در این سیل اخیر تلف شدند، تصریح کرد: سیل به 2 شکل متفاوت می‌تواند به مزارع پرورش ماهی آسیب وارد می‌کند؛ نخست، سیل مزارع را کاملا تخریب و از بین می‌برد و دوم، سیل باعث گل‌آلود کردن آب مزارع می‌شود.نبی‌زاده ادامه داد: در سیل اخیر ماهیان به دلیل بالا بودن حجم گل‌آلودگی آب خفه شدند و باید آن‌ها را دفن کرد و این سخن به این معناست که هزینه و بار جدیدی به تولیدکنندگان برای دفن ماهیان تحمیل می‌شود.

به گفته وی؛ گل و لای پوست ماهی را از بین می‌برد و روی آب‌شش‌ها می‌نشیند و در یک بازه زمانی کوتاه رنگ ماهی سفید می‌شود و چون در شرایط استرس می‌میرد فرآیند فاسدشدن لاشه‌ آن زودتر اتفاق می‌افتد از این‌رو قابلیت خوراک ندارد مگر اینکه تبدیل به پودر ماهی شود.مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی شرایط تولیدکنندگان ماهی بعد از سیل را ناراحت‌کننده توصیف کرد و افزود: برخی از مزارع پرورش ماهی مجهز به سیستم‌های مکانیزه هستند و در مواردی که آب گل‌آلود می‌شود ورودی آب مزارع را قطع و از آب‌های چشمه که به آن دسترسی دارند استفاده می‌کنند؛ اما فرآیند گل‌آلودی آب در سیل اخیر آنقدر سریع اتفاق افتاد که تولیدکنندگان نتوانستند از این فناوری استفاده کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به بالا بودن حجم دپو ماهی قزل‌آلا در مزارع، تصریح کرد: قیمت تمام شده ماهی کیلویی 90 هزار تومان برای تولیدکنندگان تمام می‌شود این در حالیست که ماهی کیلویی 58 هزار تومان بفروش می‌رسد از این‌رو تولیدکنندگان برای اینکه کمتر متحمل ضرر شوند از فروش آن اجتناب می‌کردند.وی ادامه داد: تراکم بالا در مزارع عامل دیگر مرگ و میر ماهیان را فراهم کرد؛ به عبارت دیگر تراکم و گل‌آلوده شدن آب روند از بین رفتن ماهیان را تشدید کرد.

نبی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کشاورزی تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگانی که در سیل اخیر متضرر شده‌اند قرار می‌دهد؟ گفت: سازمان شیلات توان مالی ندارد که بخواهد در این زمینه کمک کند از سوی دیگر وزیر کشاورزی درگیر حل و فصل مسائل پیرامون تولیدکنندگان گوشت و مرغ است و چندان به مسائل آبزیان توجه ندارد و امیدواریم که مجلس و معاون اول رئیس جمهور در این زمینه با تولیدکنندگان همراهی کنند.
برچسب ها: آلودگی آب ماهی سیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها