کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طالبان کنکور را هم به تعویق انداخت

10 مرداد 1401 ساعت 16:30


گروه بین الملل: وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرد امتحان کنکور که همه ساله در ماه شهریور در افغانستان برگزار می‌شد، امسال به تاخیر افتاده است.

احمد تقی سخنگوی وزارت تحصیلات طالبان گفت: «به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحولات سیاسی امنیتی دیگر، دانشجوهای سال آخر دانشگاه‌ها هنوز درس خود را تکمیل نکرده‌اند و جایی به دانش آموزان جدید نیست.»
مقام‌های طالبان تاریخ برگزاری امتحان کنکور را مشخص نکرده‌اند. علاوه بر این، سیاست طالبان در ارتباط با دخترانی هم که آماده آزمون کنکور هستند، روشن نیست.
در یک سال گذشته طالبان در بخش بزرگ افغانستان از جمله کابل، به دختران بالاتر از کلاس هفت اجازه رفتن به مکتب ندادند اما دختران دانشجو توانستند به دانشگاه‌ها بروند.
کنکور در سال ۱۳۹۹ هم که شیوع کرونا فعالیت‌های آموزشی را مختل کرد، با تاخیر برگزار شد. در آن سال دختری به اسم شمسیه از ولایت کابل از مدرسه محمد آصف با بیش از ۳۵۳ نمره بعنوان نفر اول به دانشکده پزشکی کابل راه یافت.
در سال‌های گذشته حدود ۲۰۰ هزار دانش آموز برای امتحان ورودی دانشگاه ثبت نام می‌کردند و نزدیک به ۴۷ هزار نفر جذب نهادهای تحصیلی عالی و نیمه‌عالی دولتی و خصوصی می‌شدند.
به گفته عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی طالبان، با وصف مشکلات اقتصادی حکومت طالبان توانسته است همه نهادهای تحصیلی را باز نگهدارد که «باید از آن قدردانی شود».


کد مطلب: 350389

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350389/طالبان-کنکور-هم-تعویق-انداخت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir