کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برخورد با زنان پشتوانه قانونی و فقهی ندارد

10 مرداد 1401 ساعت 16:59


گروه سیاسی: همه چیز از دعوای دو زن در یک اتوبوس شروع شد. دعوایی معمولی که به جای خاتمه یافتن با یک صلوات و یا حل کدخدامنشانه اش، تبدیل به پرونده‌ای قضایی شد (!). هرچند گفته شد زن تذکر گیرنده در اتوبوس توسط پلیس بازداشت شده است، اما به نظر می‌رسد که پیرو این اقدام، شرایط تازه‌ای رقم خورده که اغلب حقوقدانان و کارشناسان، آن را خلاف قوانین موضوعه کشور می‌دانند.
به گزارش جماران، همچنین به باور جمع قابل توجهی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، انتشار فیلم اعتراف و مصاحبه تلویزیونی «سپیده رشنو» که در جریان یک دعوای اتوبوسی توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شده است، ابعاد تازه‌ای از رویه‌های خلاف قانون را به نمایش کشیده است.
در همین رابطه،یك حقوقدان گفت: با اینکه ما در جریان پشت پرده تصاویری که از خانم رشنو منتشر شده نیستیم، ولی به نظر نمی‌رسد که این مصاحبه با اراده آزاد ایشان انجام شده باشد. به طور حتم هر گونه الزام و اجباری که در جریان این نوع اعتراف گیری‌ها صورت بگیرد، خلاف حقوق اساسی افراد است.
 کامبیز نوروزی، افزود: از نظر حقوقی، افراد نباید برای این نوع مصاحبه‌ها تحت اجبار قرار گیرند. ضمن اینکه ذکر این نکته ضروری است که این قبیل مصاحبه‌ها تاثیر خود را نسبت به سابق از دست داده‌اند و پیداست که با چه اهدافی صورت می‌گیرند؛ بنابراین می‌توان قاطعانه گفت که این شکل از اعتراف و مصاحبه، اثر خود را به طور کلی از دست داده است.
بسیاری از شیوه‌های برخوردی که با حجاب زنان می‌شود، پشتوانه قانونی و فقهی ندارد
وی ادامه داد: این مصاحبه همچنین پیام غیرمستقیمی در بردارد و آن ایجاد ارعاب و نشان دادن نتیجه یا تاوان انتقاد از شیوه‌های خشن مقابله با بدحجابی است. در واقع این کار‌ها را می‌کنند تا کسی جرأت نکند درباره سیاست حجاب حرفی بزند، خصوصا اینکه بسیاری از شیوه‌های برخوردی که با حجاب زنان می‌شود، پشتوانه قانونی و فقهی ندارد و بر اساس اعمال سلیقه‌هایی خارج از حدود قانون است.

 


کد مطلب: 350393

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350393/برخورد-زنان-پشتوانه-قانونی-فقهی-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir