به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ساعت ۲۰:۳۶
کد مطلب : ۳۵۰۴۴۹

ممنوعیت تحصیل زنان افغان در دانشگاه

ممنوعیت تحصیل زنان افغان در دانشگاه
گروه بین الملل: مقامات دانشگاهی افغانستان و یکی از سخنگویان طالبان می‌گویند، ممنوعیت تحصیل دختران در مقطع دبیرستان، به معنای ممنوعیت تحصیل زنان افغان در دانشگاه خواهد بود.
 دختران افغان که تقریبا یک سال حق تحصیل در مقطع دبیرستان را نداشته‌اند، دیگر مدارک لازم برای ثبت نام در تحصیلات عالی و همچنین توانایی و دانش کافی برای شرکت در کلاس‌های دانشگاه را نخواهند داشت.
مولوی احمد تقی، یکی از سخنگویان وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفت: اگر دختران افغان از دبیرستان فارغ‌التحصیل نشوند، به صورت طبیعی دیگر دانشجوی دختر جدیدی در دانشگاه‌ها نخواهیم داشت. اما امیدوارم وزارت آموزش و پرورش سیاست مناسبی اتخاذ کرده و مدارس را بازگشایی کند؛ زیرا ما دریافته‌ایم که این مسئله‌ مهمی بوده و ممنوعیت تحصیل دختران موقتی است.
اما یک منبع که با رهبران طالبان ارتباط دارد، گفت حتی اگر موانع بر سر راه دختران برای تحصیل در مقاطع بالا برداشته شود، مقامات طالبان در این فکر هستند که رشته‌های تحصیلی مجاز برای دختران را به رشته‌های بهداشتی و آموزشی محدود کنند.طبیعی است که اگر دختران افغان از دبیرستان فارغ‌التحصیل نشوند، نمی‌توانند در کنکور افغانستان شرکت کنند و در نتیجه، از تحصیل در دانشگاه نیز محروم خواهند بود.سال گذشته طالبان تمامی دختران کلاس دوازدهم افغانستان را بدون نیاز به حضور در کلاس‌ها، فارغ‌التحصیل کرد تا اگر روزی مجددا در این کشور کنکور برگزار شد، آن‌ها بتوانند در این آزمون شرکت کنند.
اما طالبان از زمانی که روی کار آمده، هنوز تاریخی برای برگزاری آزمون ورودی دانشگاه اعلام نکرده است.
در پایان سال تحصیلی ۲۰۲۲، پسران افغان که از کلاس‌های آموزشی بهره‌مند بوده‌اند، بار دیگر در آزمون فارغ‌التحصیلی کلاس دوازدهم شرکت خواهند کرد. اما سرنوشت دختران هنوز مشخص نیست. برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که طالبان مانند سال گذشته، همه دختران را بدون نیاز به شرکت در آزمون‌های پایان ترم، فارغ‌التحصیل کند. اما حتی اگر این اتفاق بیافتد، باز هم دختران افغانستان مسیر سخت‌تری برای ورود به دانشگاه‌ها خواهند داشت، زیرا از کلاس‌ها دور بوده و دانش کافی برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه را ندارند.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها