کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با علائم و راه‌های انتقال انواع هپاتیت آشنا شوید

روزنامه آرمان ملی , 11 مرداد 1401 ساعت 9:05


گروه علمی:  یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره انواع هپاتیت، روش‌های انتقال و درمان آنها توضیح داد. دکتر مسعود مردانی با بیان اینکه هپاتیت به معنی التهاب در سلول‌های کبدی است، اظهارکرد: عوامل زیادی از جمله: اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری‌ها و هم‌چنین ویروس‌ها موجب بروز انواع مختلفی از هپاتیت می‌شوند. وی با اشاره به اینکه برخی از انواع هپاتیت‌ها مسری و برخی غیرمسری هستند، تصریح کرد: در این بین عوامل ویروسی که منجر به عفونت کبدی (هپاتیت) می‌شوند، شیوع بیشتری دارند و از نظر بیماری‌زایی، قدرت سرایت و نیز کشندگی اهمیت زیادی دارند.

 
درمان به موقع
فلوشیب بیماری‌های عفونی در ادامه به انواع هپاتیت‌های ویروسی مانند A، B، C، E و نیز نشانه‌های عمومی و رایج آنها اشاره و عنوان کرد: علائم اولیه بیماری با بی‌اشتهایی، بدن‌درد، تهوع، استفراغ، ضعف و یرقان عارض می‌شوند و در طول دوره بیماری آنزیم‌های کبدی حتی تا بالای هزار واحد نیز می‌رسند. مردانی با بیان اینکه عمده عفونت‌های ویروسی از جمله هپاتیت‌ها خود به خود بهبود پیدا می‌کنند، یادآورشد: اما در برخی موارد این عفونت‌ها به فرم مزمن بیماری تبدیل می‌شوند که در نهایت این عامل منجر به سرطان و حتی پیوند کبد نیز می‌شود.

واکسیناسیون و اهمیت آن
وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که در حال حرکت به سمت مهار بیماری هپاتیت است، توضیح داد: در ایران به متولدین از سال ۱۳۷۲ به بعد و همچنین مشاغل پر خطر واکسن هپاتیت B تزریق می‌شود که اگر این روال تا ۱۰ الی ۲۰ سال آینده نیز ادامه داشته باشد، می‌توان به ریشه کنی هپاتیت B امیدوار بود. مدیر گروه عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه هپاتیت A واکسن دارد، اما واکسن آن در کشور تزریق نمی‌شود؛ گفت: اکثر افراد تا سن بلوغ یکبار به هپاتیت A مبتلا می‌شوند و از آن به بعد آنتی‌بادی آن را در بدن خود خواهند داشت. لذا واکسیناسیون این نوع هپاتیت در ارجحیت نیست. مردانی با اشاره به اینکه هپاتیت A عارضه چندانی ندارد، مرگ‌ومیر آن زیر یک در هزار است و یک بیماری خوش خیم محسوب می‌شود، یادآورشد: اما برای کسانی‌که نقص سیستم ایمنی یا سرطان دارند، خطرناک است و باید بیشتر مراقب باشند.

وی در ادامه افزود: برای هپاتیت E واکسن قابل‌توجهی در دسترس نیست و همچنین برای هپاتیت C نیز هیچ واکسنی وجود ندارد. این مساله خود نشان‌دهنده اهمیت موضوع و رسیدگی بیشتر به این نوع هپاتیت را می‌رساند. متخصص بیماری‌های عفونی با یادآوری اینکه اگر هر کدام از انواع هپاتیت به فرم مزمن و سرطانی تبدیل شوند، خطرناک هستند، تصریح کرد: هپاتیت نوع B و C بیشتر مزمن می‌شوند، اما به طور کلی ابتلا به هر نوع هپاتیتی در افراد داری نقص سیستم ایمنی خطرناک است. خوشبختانه فرم‌های حاد مانند هپاتیت A و E با درمان بهبودی پیدا می‌کنند و جای نگرانی وجود ندارد. مردانی با بیان اینکه یک و نیم درصد افراد وقتی از مادر متولد می‌شوند به هپاتیت B مبتلا هستند؛ افزود: این افراد می‌توانند در آینده بیماری را به دیگران نیز منتقل کنند. لذا برای کسانی‌که قبل از سال ۱۳۷۲ متولد شده باشند، لازم است تا از طریق آزمایش خون میزان آنتی‌بادی هپاتیت را در خون بررسی کنند تا در صورت لزوم هر چه سریع‌تر اقدام درمانی لازم را انجام دهند.

راه‌های انتقال
وی با اشاره به چگونگی انتقال هپاتیت A و E توضیح داد: این دو نوع از طریق مدفوع و دهان منتقل می‌شوند. در مدفوع مقدار زیادی ویروس دفع می‌شود. اگر فرد بهداشت فردی را رعایت نکند، می‌تواند افراد زیادی را آلوده کند. بر همین اساس توصیه می‌شود کسی‌که مبتلا به هپاتیت A یا E است از سایر افراد جدا نگهداری شود. لوازم بهداشتی مانند حوله، سرویس بهداشتی و... نیز جدا از سایر اعضای خانواده باشد. مردانی با اشاره به اینکه راه انتقال هپاتیت B و C مشابه است، افزود: این دو نوع بیماری به‌دنبال خون و فرآورده‌های خونی، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی، از راه تزریقات غیر ایمن در بیمارستان‌ها منتقل می‌شود. همچنین هپاتیت بی در مایعات بدن مانند اشک چشم، مایعات منی، ترشحات پستان نیز دیده شده است و می‌تواند موجب انتقال بیماری شود. این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به مسافرت‌ها در تابستان گفت: یکی از بیماری‌های در کمین خطر مسافران هپاتیت A است که از خوردن آب آلوده، میوه و سبزی‌هایی که به درستی ضدعفونی نشده باشند، منتقل می‌شود. لذا همه افراد و به‌خصوص مسافران حتما دستان خود را به‌طور مرتب با آب و صابون بشویند. بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند. از آب‌ بطری برای خوردن و آشامیدن استفاده کنند.

داروها
وی با اشاره به اینکه داروی موثر برای درمان هپاتیت B مزمن تولید داخل با قیمت مناسب وجود دارد؛ افزود: برای هپاتیت C هم داروهای خوراکی موثری وجود دارد که برخی داخل کشور و برخی وارداتی هستند. خوشبختانه هپاتیت نوع A درمان خاصی نمی‌خواهد و خود به خود بهبود پیدا می‌کند و برای هپاتیت E هم از درمان علامتی استفاده می‌کنیم. مردانی در خصوص بیمه و خرید داروهای هپاتیت در کشور گفت: عمده داروهای موثر برای هپاتیت تحت پوشش بیمه هستند و به آسانی در دسترس مردم قرار دارند.


کد مطلب: 350470

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350470/علائم-راه-های-انتقال-انواع-هپاتیت-آشنا-شوید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir