کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۶ فیلم اکشن هیجان‌انگیز از سینمای کُره‌

11 مرداد 1401 ساعت 9:41


گروه فرهنگی: اگر به دنبال یک فیلم اکشن هیجان‌انگیز با خطوط داستانی پیچیده باشید، سینمای کره‌ی جنوبی بهترین انتخاب است. سطح کیفی بسیاری از تولیدات این کشور گاهی به اندازه‌ای بالا است که همتایان‌هالیوودی‌اش را به سادگی پشت سر می‌گذارد. «انگل» (Parasite) فیلم برنده‌ی اسکار بونگ جون-هو یکی از نمونه‌هایی است که عظمت سینمای کره‌ی جنوبی را به دنیا نشان داد. هرچند این اثر تماشایی را نمی‌توان در ژانر اکشن طبقه‌بندی کرد اما توجه به کیفیت آن امکان درک جایگاه سینمای کره را فراهم می‌کند.

فیلم‌های اکشن کره‌ای بسیاری وجود دارند که شاید به اندازه‌ی «انگل» در دنیا معروف نباشند اما بدون شک جواهرهای ناشناخته‌ای‌اند که طرفداران این ژانر را حسابی هیجان‌زده می‌کنند. در این فهرست شش مورد از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های اکشن کره‌ای را بررسی می‌کنیم.

۶- قطار بوسان (Train to Busan)
سال انتشار: ۲۰۱۶
کارگردان: یان سنگ- هو
بازیگران: گونگ یو، ما دونگ- سیوک، جیونگ یو- می، کیم سو- آن، چوی وو- شیک
 امتیاز IMDb فیلم: ۷.۶ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۴ از ۱۰۰
«قطار بوسان» یکی از واقع‌گرایانه و اشک‌آورترین فیلم‌های زامبی محوری است که تاکنون ساخته شده. ماجرا درباره‌ی شیوع نوعی ویروس کشنده در کره‌ی جنوبی است که مبتلایان را به زامبی تبدیل می‌کند. در این میان معدود افرادی که به این ویروس مبتلا نشدند باید با استفاده از قطاری از سئول به بوسان برسانند که تنها شهری است که پاک‌سازی شده است. همه‌ی بازیگران در تاثیرگذاری این فیلم آخرالزمانی نقش بسزایی دارند و باعث می‌شوند مخاطب حس کند با مردم عادی طرف است که برای بقا در شرایط خطرناک می‌جنگند.گونگ یو ایفاگر نقش شخصیتی به نام سوک وو است که به عنوان یک پدر قهرمان همدلی برانگیزترین شخصیت این فیلم اکشن هیجان‌انگیز است. او با تحول از مرد پرمشغله‌ای که وقت زیادی برای دخترش ندارد تا پدری که برای نجات زندگی فرزندش خودش را به هر آب و آتشی می‌زند، لحظات درخشان و به یادماندنی «قطار بوسان» را ز آن خود می‌کند.

«قطار بوسان» را می‌توان یک پدیده‌ی سینمایی دانست که در آن زوایای دوربین به گونه‌ای تنظیم شده که کوچک‌ترین واکنش‌های زامبی‌ها مقابل انسان‌ها را پوشش می‌دهد. این فیلم اکشن به دلیل خط روایی ساده و در عین حال بی‌نقصش در سراسر جهان با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شد و بینندگان زیادی را میخکوب کرد.
اگر «قطار بوسان» را تماشا کرده باشید، نمی‌توانید پایان تلخ و در عین حال شیرین آن را به راحتی فراموش کنید. فیلم به اندازه‌ای عالی عمل می‌کند که می‌تواند هر کسی را به راحتی وحشت‌زده کند، به گریه بیندازد و در نهایت در فهرست محبوب‌ترین فیلم‌های زندگی‌اش قرار بگیرد.

۵- قانون‌شکنان (The Outlaws)
سال انتشار: ۲۰۱۷
 کارگردان: کانگ یون سونگ
بازیگران: ما دونگ- سئوک، یون که- سانگ، کیم سونگ-کیون
امتیاز IMDb فیلم: ۷.۲ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
«قانون‌شکنان» به کارگردانی کانگ یون سونگ از یک رویداد واقعی که سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد، الهام گرفته شده و ماجرای یک جنگ خیابانی که بین باندهای خلاف‌کار کره‌ای و چینی به وقوع پیوست، را بررسی می‌کند. فیلم یک کارآگاه اهل سئول به نام ما سئوک- دو (ما دونگ- سئوک) را دنبال می‌کند که سعی دارد در این منطقه‌ی پرآشوب صلح برقرار کند.این فیلم اکشن هیجان‌انگیز با مضمون «پلیس مقابل گانگستر» به دلیل فیلم‌نامه‌ی منسجم و صحنه‌های اکشن خوب و باکیفیت، بسیار تماشایی از آب درآمده است. ما دونگ-سئوک  در این فیلم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و تصویر واقع‌گرایانه‌ای را از کارآگاهی وظیفه‌شناس ارائه می‌دهد.

اگرچه فیلم‌های این ژانر سرعت نسبتا پایینی دارند اما «قانون‌شکنان» از این قاعده مستثنا است و ریتم بسیار تندی دارد و به همین دلیل هم است که مخاطبان از تماشای آن خسته نمی‌شوند. در نهایت اگر به دنبال یک فیلم اکشن با چاشنی طنز و لحظات به یادماندنی هستید، «قانون‌شکنان» انتخاب مناسبی برای شما است.

۴- من شیطان را دیدم (I Saw the Devil)
سال انتشار: ۲۰۱۰
 کارگردان: کیم جی- وون
 بازیگران: لی بیونگ- هان، چویی مین- سیک، اوه سآن‌هان، چون هو-جین
امتیاز IMDb فیلم: ۷.۸ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۱ از ۱۰۰

این فیلم اکشن مهیج داستان یک مامور مخفی به نام کیم سو هیون (لی بیونگ- هون) را روایت می‌کند که پس از تکه تکه شدن همسر باردارش توسط یک قاتل روانی بی‌رحم به نام جانگ کیونگ چول (چویی مین سیک) تصمیم می‌گیرد خودش وارد عمل شود و با طراحی نقشه‌ای از او انتقام بگیرد.«من شیطان را دیدم» به صورت جزئی به صحنه‌های خشونت‌آمیز می‌پردازد و به همین دلیل هم اگر آستانه‌ی تحملتان برای دیدن خون و خشونت خیلی بالا نیست، قید تماشای این فیلم اکشن را بزنید. فیلم به دلیل محیط ترسناک، دلهره‌آور و توطئه آمیزش موفق می‌شود مخاطب را تا لحظه‌ی آخر سردرگم نگه دارد.

بازی چوی مین سیک در نقش قاتل روانی یکی از نقاط قوت «من شیطان را دیدم» است که به این شخصیت ابعاد واقعی می‌دهد و همین مورد هم آن را ترسناک‌تر می‌کند. صحنه‌های گرافیکی شکنجه و سایر موارد در این فیلم به شدت خشونت‌آمیز و آزاردهنده به نظر می‌رسند اما کاملا در راستای هدف کلی فیلم قرار دارند و وجودشان ضروری است، به طوری که در پایان از خودتان نمی‌پرسید این حجم از خون‌ریزی چه لزومی داشت.در کل می‌توان گفت این تجربه‌ی بی‌رحمانه با سخاوت بالا در نمایش عریان خشونت فقط برای کسانی مناسب است که جسارتی از جنس فولاد دارند و مجذوب فیلم‌هایی از این دست می‌شوند.

۳- زندگی تلخ و شیرین (A Bittersweet Life)
 سال انتشار: ۲۰۰۵
کارگردان: کیم جی- وون
بازیگران: لی بیونگ- شین مین- آ، هوانگ جونگ- مینگ، کیم یونگ- چول
 امتیاز IMDb فیلم: ۷.۵ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰
وقتی یک مافیای عالی رتبه به نام وو (لی بیونگ- هو) از اجرا کردن مو به موی دستورات رئیسش سر باز می‌زند، اوضاع برایش بد پیش می‌رود و با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود. «زندگی تلخ و شیرین» یک فیلم اکشن تماشایی دیگر از کیم جی- وون است که پیش از «من شیطان را دیدم» ساخته شده.این فیلم به دلیل حرکات دوربین و زوایای هوشمندانه‌ی صحنه‌های مبارزه یکی از بهترین آثار اکشن کره‌ای است که تا به حال ساخته شده است. این باعث می‌شود هنرهای رزمی و نبردهای دشواری که تا اندازه‌ای مخاطب را به یاد «صورت زخمی» (Scarface) می‌اندازد، بسیار واقع‌گرایانه به نظر برسد که مهارت کارگردانی کیم جی- وون را نشان می‌دهد.

«زندگی تلخ و شیرین» به بازی با احساسات مخاطب شهره است و همدلی با آدم بدهای داستان که از قضا قاتلان بی‌رحمی هستند را هم برمی‌انگیزد و از پس خلق صحنه‌های تنش‌زا با چاشنی طنز به خوبی برمی‌آید. این فیلم خالص، آغشته به غم و اندوه و البته مقادیر زیادی خون است و تماشای آن به دوستداران سینمای اکشن مدرن به شدت توصیه می‌شود.

۲- مردی از ناکجا (The Man from Nowhere)
سال انتشار: ۲۰۱۰
 کارگردان: لی جانگ- بام
 بازیگران: وون بین، کیم سه- رون، کیم هی- وان، کیم سانگ- او، کیم تهون، جو چه- یون
 امتیاز IMDb فیلم: ۷.۷ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰
«مردی از ناکجا» به کارگردانی لی جانگ- بام روایتگر داستان مرد آرامی است که یک مغازه‌ی عتیقه فروشی را اداره می‌کند اما در ماجرای خطرناکی گیر می‌افتد که مجبور است برای نجات دختر بچه‌ای که به نوعی تنها دوست او به حساب می‌آید وارد یک باند قاچاق اعضای بدن شود.وون بین در نقش چا تائه سیک مالک مغازه‌ی عتیقه فروشی و کیم سائه ‌روم در نقش جئونگ سو-می رابطه‌ی صمیمانه و باورپذیری را به تصویر می‌کشند که به شدت جذاب و همدلی برانگیز است. این پیوند باورپذیر خیلی زود مخاطب را به سمت عشق ورزیدن به شخصیت‌های اصلی و مراقبت از دختر بچه سوق می‌دهد.

وون ین تمام بدلکاری‌های «مردی از ناکجا» را شخصا انجام داده و این مورد یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت فیلم است. اجزای این طراح ساده به طرز استثنایی با صحنه‌های اکشن گرافیکی و ترسناک ‌ترکیب شدند. کارگردان با استفاده از رنگ‌های مایل به آبی محیط تاریک و پرتنشی ایجاد که لحظه به لحظه بیش‌تر مخاطب را مجذوب می‌کند.

۱- کهنه‌سرباز (Veteran)
 سال انتشار: ۲۰۱۵
کارگردان: ریو سونگ- وان
بازیگران: هوانگ جونگ- مین، یو آه- این
امتیاز IMDb فیلم: ۷ از ۱۰
 امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۰ از ۱۰۰
«کهنه سرباز» به کارگردانی ریو سونگ- وان روایتگر داستان یک افسر پلیس مصمم به نام سئو دو چئول (هوانگ جونگ مین) است که تلاش می‌کند جلوی یک پسر ثروتمند خلاف‌کار که در انجام انواع و اقسام جنایت‌ها تبحر ویژه‌ای دارد، بایستد. این فیلم به طرز شگفت‌انگیزی یک کمدی اکشن آزاردهنده و تا اندازه‌ای تلخ است و هر چه داستان جلوتر می‌رود به بازی شطرنج وحشیانه‌ای میان یک پلیس و یک گانگستر تبدیل می‌شود.

کارگردان در خلق شخصیت‌هایی که مخاطب می‌تواند در صدم ثانیه همه‌ی پیش‌فرض‌هایش را در مورد آن‌ها تغییر دهد، بسیار موفق عمل کرده است؛ به طوری که مخاطب یک لحظه عاشق ضدقهرمان است و در لحظه‌ی دیگر با تحقیر همه‌ی اقداماتش را زیر سوال می‌برد. این شیوه‌ی روایت مهارت بازیگران را هم به رخ می‌کشد و بدون شک در واقع‌گرایی فیلم تاثیر بسزایی دارد.این فیلم اکشن و کمدی با نمایش مهیج هنرهای رزمی و اشاره به مضامین فساد و اختلاف طبقاتی به اثری تبدیل می‌شود که چه طرفدار سینمای کره‌ی جنوبی باشید و چه نه، حتما باید آن را تماشا کنید.


کد مطلب: 350487

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350487/۶-فیلم-اکشن-هیجان-انگیز-سینمای-ک-ره

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir