به روز شده در ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ - ۱۲:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۳۵۰۴۹۴

آیا نوشیدن قهوه باعث التهاب می‌شود؟

آیا نوشیدن قهوه باعث التهاب می‌شود؟
گروه سلامت: بعضی از دوستداران قهوه تصور می‌کنند که این علاقه خاص شان واقعا چیز خوبی نیست. به نظر بعضی از آنها حتی مصرف قهوه هیچ ضرورتی ندارد اما نمی‌توانند تمایل خودشان به نوشیدن قهوه را کنترل کنند. اما این احساس گناه و ناراحتی از کجا می‌آید؟یکی از دلایلی که چنین تصورات یا احساساتی را به‌وجود می‌آورد، این است که این افراد فکر می‌کنند نوشیدن قهوه باعث التهاب می‌شود یا اینکه می‌تواند علائم مشکلات التهابی مانند درد مفاصل و مشکلات گوارشی را تشدید کند. اما آیا واقعا قهوه باعث التهاب می‌شود؟ 
 
ارتباط بین قهوه و التهاب 
خوش‌بختانه باید بگوییم که براساس تحقیقات علمی انجام‌شده، نوشیدن قهوه توسط بیشتر افراد باعث التهاب نمی‌شود، حتی اگر روزانه بیش از 2 فنجان قهوه کافئین‌دار مصرف کنید. درواقع، اثرگذاری قهوه بر التهاب، حالت معکوس دارد. یعنی قهوه می‌تواند اثرات ضدالتهابی در بدن داشته باشد. به همین دلیل هم تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که مصرف منظم قهوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات التهابی مانند آلزایمر، پارکینسون، دیابت نوع 2، نقرس، بیماری‌های قلبی و بعضی از سرطان‌ها ارتباط دارد. 

فواید ضدالتهابی قهوه به وجود بیش از 1 هزار ترکیب زیست‌فعال در آن برمی‌گردد. دم کردن قهوه به انتشار ترکیبات ویژه‌ای در نوشیدنی قهوه منتهی می‌شود که پلی‌فنول‌ها نام دارند و از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی برخوردارند. پلی‌فنول‌های موجود در قهوه مانند اسید کلروژنیک، دیترپن‌ها و تریگونلین‌، صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد را متوقف می‌کنند و درنتیجه مانع از شکل‌گیری التهاب می‌شوند. بعضی از این ترکیبات قهوه حتی از راه سرکوب فعالیت بعضی ژن‌ها و آنزیم‌های مرتبط با آنها، مانع از به‌وجود آمدن ترکیبات التهاب‌زا در بدن می‌شوند. 
مطالعات مختلفی تا به امروز نشان داده‌اند که مصرف منظم قهوه می‌تواند یک تا چند مورد از نشانگرهای التهابی را کاهش دهد. چند مطالعه بزرگ هم نکاتی را درباره رابطه بین مصرف قهوه و افزایش محدود یک نشانگر التهابی نشان داده‌اند، اما بعدها در مطالعات وسیع‌تر مشخص شد که قهوه به‌طور کلی باعث افزایش نشانگرهای التهابی نمی‌شود. به نظر دانشمندان، عواملی مانند سیگار کشیدن و شاخص توده بدن (BMI) هستند که می‌توانند این نتایج را تغییر بدهند. 

اما شکر، خامه و قهوه بدون کافئین چطور؟ 
بسیاری از افراد عادت دارند که قهوه را همراه با قند، شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف کنند، درحالی که همه این ترکیبات باعث شکل‌گیری التهاب در بدن می‌شوند. توجه داشته باشید که وقتی محققان از نقش مثبت قهوه در کاهش التهاب صحبت می‌کنند، منظورشان همیشه قهوه تلخ کافئین‌داری است که هیچ نوع افزودنی و شیرین‌کننده‌ای نداشته باشد. افزودن قند، شکر، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، انواع خامه و... به قهوه درنهایت ترکیبات شیمیایی و چربی‌های اشباعی را وارد قهوه می‌کند که التهاب‌زا هستند، مخصوصا اگر به‌طور منظم و در مقادیر زیاد مصرف شوند. 

در مورد قهوه بدون کافئین هم محققان می‌گویند که اثرات ضدالتهابی این قهوه‌ها نسبت به قهوه کافئین‌دار نسبتا کمتر است. اما محققان و دانشمندان با اجماع کلی می‌گویند که کافئین نقش اساسی و عمده‌ای در اثرات ضدالتهابی قهوه بر عهده ندارد بلکه این پلی‌فنول‌ها هستند که اثرات ضدالتهابی را در قهوه‌های کافئین‌دار و بدون کافئین به‌وجود می‌آورند.
برچسب ها: قهوه