کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیام ناامیدکننده فوتبال ایران برای المپیک

روزنامه فرهیختگان , 11 مرداد 1401 ساعت 10:21


گروه ورزشی: در دهه‌های اخیر سلسله بی‌کفایتی‌های متوالی مسئولان فدراسیون تنها دامن‌گیر تیم‌ملی بزرگسالان فوتبال ایران نبوده و اگر اعلام کنیم عدم توانایی افراد تصمیم‌گیر در رشته فوتبال و ورزش ایران بیش از همه به تیم‌ملی امید آسیب زده است به هیچ‌وجه با بزرگ‌نمایی شرایط سال‌های اخیر تیم زیر ۲۳ سال را ترسیم نکرده‌ایم. طبق شواهد و قرائن قرار است سرنوشت تیم تحت هدایت مهدی مهدوی‌کیا که برای شکستن طلسم حضور در المپیک تلاش می‌کند همچون ادوار قبلی ناکامی و شکست باشد که البته مسئولان فدراسیون برای تلخ نشدن کام فوتبال‌دوستان طبق روال گذشته با استفاده از شعار بهترین تیم قاره آسیا شرایط را مطلوب جلوه خواهند داد.

 
 استراتژی نامدیران
در سال‌های اخیر یکی از حربه‌های مدیران غیرمحبوب فوتبال ایران به انتخاب افراد محبوب خلاصه می‌شود؛ دستاویزی که در شهریور 1400 عزیزی‌خادم با سپردن هدایت تیم‌ملی امید به مهدوی‌کیا از آن سود برد. سرمربی تیم زیر 23 سال در حالی عهده‌دار این جایگاه شد که سابقه چندان قابل‌دفاعی در کارنامه مربیگری‌اش نمی‌دید تا حضورش باعث تداوم حضور افراد کم‌تجربه در تیم‌های ملی پایه باشد. اسطوره فوتبال ایران در این مدت موفق شد با استفاده از دستیاران خارجی بعد از پیروزی برابر نپال، لبنان و تاجیکستان جواز حضور در مسابقات زیر 23 سال آسیا 2022 را کسب کند اما حضور در کشور ازبکستان باب‌میل تیم امید رقم نخورد و بازیکنانی که با هوشمندی و تصمیم صحیح مهدوی‌کیا از بین بازیکنان زیر 21 سال انتخاب شده بودند تا توانایی بازی در مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس را داشته باشند با عملکردی مایوس‌کننده برابر قطر، ترکمنستان و ازبکستان موجبات نگرانی و ناراحتی جامعه فوتبال‌دوست ایران را فراهم کردند.

 نگاهی که صورت نمی‌گیرد
با بررسی اتفاقاتی که تیم‌های پایه ملی فوتبال ایران در سالیان گذشته آن را تجربه کرده‌اند متوجه خواهیم شد این رده‌های سنی در حد اسم زیرنظر فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کنند و مدیران ساختمان شیخ بهایی با بی‌توجهی در برگزاری اردوهای دوستانه و دیدارهای تدارکاتی باعث نارضایتی مهدوی‌کیا شده‌اند که به‌طور کلی شخصیتی آرام دارد و خیلی کم نارضایتی‌ها را بازگو می‌کند. فدراسیون با عدم پایبندی به تعهداتش باعث جدایی جان لامرز و شکایت این مربی به فیفا شد تا نتوان برای سوء‌مدیریت افراد تصمیم فوتبال ایران سقف و حد معینی مشخص کرد. البته به نظر می‌رسد توانایی مدیران ورزش ایران در کارنابلدی زمانی اثبات می‌شد که در صورت اعزام ملی‌پوشان به قونیه آنها ناچار بودند بدون پزشک و ماساژور به دیدار تیم‌های مراکش، عربستان و آذربایجان بروند.

 حرف و عمل ناهمگون مربیان
یکی از دلایل اصلی انصراف تیم‌ملی امید برای حضور در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی به عدم‌همکاری سرمربیان تیم‌ملی بر‌می‌گردد. طبق اعلام مدیر رسانه‌ای تیم‌ملی امید بعد از تقابل دوستانه برابر پرسپولیس، باشگاه‌های تراکتور، پرسپولیس، سپاهان و استقلال با عدم همکاری با تیم‌ملی امید از در اختیار دادن مهدی هاشم‌نژاد، یاسین سلمانی، محمدمهدی احمدی و امیرعلی صادقی اجتناب کردند تا یکی از بانیان اصلی عدم اعزام تیم‌ملی امید به قونیه باشند. بررسی اتفاقات و ماجراهای فوتبال ایران بارها به فوتبال‌دوستان اثبات کرده است که حرف و عمل افراد حاضر در بطن این رشته جذاب با یکدیگر مغایرت دارد. شخصی مثل یحیی گل‌محمدی که در روزهای اخیر بازیکن 21 ساله خود را در اختیار تیم‌ملی امید قرار نداد همان شخصی است که در زمان اوج گرفتن شایعات در مورد سرمربیگری‌اش در تیم زیر 23 سال از کمک به تیم‌ملی امید و وظیفه باشگاه‌ها برای در اختیار قرار دادن بازیکنان صحبت می‌کرد اما برخلاف گفته‌هایش در عمل بارها با تصمیماتش مانع حضور شاگردانش در اردوی تیم‌ملی امید شده است. همچنین ریکاردو ساپینتو که در زمان حضورش در مستطیل سبز زیرنظر نلو وینگادا بازی در تیم‌های ملی پایه پرتغال را تجربه کرده است با ایجاد مانع قصد دارد روند سرمربی گذشته استقلال فرهاد مجیدی را طی کند.

 تیمی که امید نیست
در این روزها برای درک شرایط تیم‌های فوتبال نکات آماری و تحلیلی بسیار به علاقه‌مندان و کارشناسان کمک می‌کند که همین موضوع باعث می‌شود فوتبال‌دوستان ایرانی بسیار راحت بتوانند با تشخیص درست تیم تحت هدایت مهدوی‌کیا را در زمره تیم‌های کم‌ستاره ادوار مختلف زیر 23 سال قرار دهند؛ تیمی که بازیکنانش به جز عده‌ای معدود دستاوردشان در طول فصل نشستن روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری و دنبال کردن بازی‌های تیم‌شان از روی سکوهای ورزشگاه مختلف است. معضلی که به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد ضعیف سرمربیان تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان و جسارت کم سرمربیان تیم‌های لیگ برتری برای فرصت دادن به این بازیکنان به سرمربی فعلی تیم ملی امید ارث رسیده است تا سلسله مشکلات تیم زیر 23 سال باعث شود فوتبال‌دوستان با اطمینان نسبی از عدم صعود به المپیک پاریس صحبت و بابت عدم حل مشکلات برای صعود به المپیک 2028 ابراز نگرانی کنند.


کد مطلب: 350501

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350501/پیام-ناامیدکننده-فوتبال-ایران-المپیک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir