به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۰۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۵۰۵۰۴

تفسیر آزمایش ALT و تشخیص کبد چرب

گروه دانش: کبد چرب چگونه تشخیص داده می‌شود و چه علائمی دارد؟
تفسیر آزمایش ALT و تشخیص کبد چرب
آیا می‌دانید که علائم بیماری‌های کبدی در بیشتر موارد خاموش هستند و فرد مبتلا خیلی دیر متوجه ابتلا به بیماری کبدی می‌شود؟ آزمایش به موقع جهت بررسی سلامت و کارکرد کبد بهترین راه برای پی بردن مشکلات احتمالی کبد است. تفسیر آزمایش SGPT و ALT به متخصصین در تشخیص بیماری‌های کبدی کمک می‌کند. اگر قصد دارید تا در ارتباط با این آزمایش و تفسیر آن اطلاعات کاملی را کسب کنید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

alt در آزمایش خون

ALT در آزمایش خون چیست؟
ممکن است این سوال مطرح شود که منظور از SGPT در آزمایش خون چیست و آزمایش ALT در آزمایش خون چه چیزی را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ منظور از ALT در آزمایش خون آنزیمی است که در کبد و توسط سلول‌های کبدی تولید می‌شود. ALT مخفف آلانین آمینوترانسفراز است. هدف از بررسی سطح SGPT در آزمایش خون اندازه‌گیری حجم این آنزیم در جریان خون است.

میزان نرمال ALT در آزمایش خون
در تفسیر آزمایش SGPT و ALT، مقدار نرمال برای آنزیم ALT باید کمتر از 41 باشد. این عدد بین 41 تا 50 نیز خطرناک نیست و موضوع چندان جدی تلقی نمی‌شود. اما اگر عدد آنزیم ALT بالای 50 باشد، شرایط بحرانی است و لازم است دلیل افزایش آنزیم ALT تشخیص داده شود.
•    میزان ALT نرمال در مردان: بین 29-33 واحد در لیتر.
•    میزان ALT نرمال در زنان: بین 19-25 واحد در لیتر.

دلایل ALT بالا در آزمایش خون
معمولاً متخصصین برای بررسی عملکرد کبد و تشخیص بیماری کبدی همزمان دو آنزیم AST و ALT را مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهند. بنابراین در تفسیر آزمایش SGPT و ALT سطح بالای هر یک از این دو آنزیم می‌تواند خبر از بروز مشکل در کبد بدهند.
سطح بالای آنزیم SGPT در آزمایش ALT معمولاً بیانگر یکی از وضعیت‌های پزشکی زیر است:
•    بیمار مبتلا به هپاتیت ویروسی و الکلی است.
•    بیمار مبتلا به یرقان انسدادی است.
•    بیمار از سیروز کبدی رنج می‌برد.
•    فرد دچار ترومای عضلانی قلب و اسکلتی شده است.
•    بیمار از نارسایی قلبی رنج میبرد.
•    بیمار از عارضه مونونوکلئوز عفونی رنج می‌برد.

دلایل ALT پایین در آزمایش خون
گاهی نیز پزشک با بررسی تفسیر آزمایش SGPT و ALT از سطح پایین آنزیم ALT باخبر می‌شود. پایین بودن آنزیم ALT در حد بحرانی می‌تواند نشانه ابتلا و بروز یکی از شرایط پزشکی زیر باشد:
•    ابتلا به بیماری مزمن کبدی همچون سیروز
•    رسوب کردن چربی در کبد

برای کنترل سطح آنزیم ALT چکار کنیم؟
در صورتی که سطح ALT بالا باشد، پزشک بلافاصله اقدامات لازم را انجام می‌دهد، تا متوجه شود که چرا در بدن بیمار چنین واکنشی رخ داده است. اما در کنار تشخیص و درمان پزشکی شما نیز می‌توانید در منزل و برای کاهش سطح بحرانی ALT و برگرداندن آن به حالت نرمال از روش‌های بی‌خطر کمک بگیرید.
 از جمله روش‌های خانگی برای کنترل سطح آنزیم ALT می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

•    مصرف اسید فولیک و فولات
یکی از روش‌های کنترل سطح آنزیم‌های کبدی مصرف آهن و فولات است. برای اینکه سطح ALT را کاهش دهید، بهتر است مکمل اسید فولیک را به مواد غذایی که مصرف می‌کنید اضافه کنید. همچنین غذاهایی مصرف کنید که سرشار از فولات هستند. از جمله منابع غنی از فولات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
برای اینکه از کبد مراقبت کنید و سطح آنزیم‌های کبدی که افزایش یافته‌اند را پایین بیاورید، می‌توانید از قهوه کمک بگیرید. بررسی‌ها نشان داده‌اند که نوشیدن مقدار کافی قهوه در طول روز می تواند به کنترل سطح آنزیم ALT در آزمایش خون کمک کند.

•    رژیم غذایی را تغییر دهید
همواره متخصصین توصیه می‌کنند، که برای حفظ سلامت کبد و دور ماندن از بیماری‌های مزمن کبدی از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. تغییر سبک زندگی و مصرف مواد غذایی سلامت راحتترین، موثرترین و ارزان‌ترین روش مقابله و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی است. برای داشتن یک رژیم غذایی سلامت موارد زیر را مدنظر قرار دهید:
•    غلاتی مصرف کنید که بیشترین فیبر را دارند.
•    در طول هفته حداقل 2 تا 3 بار ماهی میل کنید.
•    بهتر این است که کاملاً مصرف غذاهای سرخ شده را متوقف کنید و یا اینکه مصرفشان را به حداقل برسانید.
•    چربی‌های غیراشباع مصرف کنید و در مقابل چربی‌های اشباع شده و ترانس را از برنامه غذاییتان حذف کنید.
•    اگر علاقمند به مصرف پروتئین‌ها هستید، انواع سالم آن‌ها انتخاب کنید. مثلاً گوشت بدون چربی و گوشت مرغ مصرف کنید.

تشخیص چه بیماری‌هایی با آزمایش ALT امکان پذیر است؟
SGPT در آزمایش خون می‌تواند به شناسایی و تشخیص شدت بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات احتمالی بخصوص بیماری‌های کبدی کمک کند. متخصصین با استفاده از نتایج آزمایش ALT و بررسی تفسیر آزمایش ALT، می‌توانند بیماری‌های سندرم متابولیک، بیماری هپاتیت، آسیب کبدی، ابتلا به دیابت سلیاک را به راحتی تشخیص دهند.
آزمایش ALT را در منزل نیز می‌توانید انجام دهید!
 در صورتی که شما نیاز به انجام آزمایش ALT دارید، اما شرایط یا فرصت خروج از منزل و حضور در آزمایشگاه را ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید برای دریافت خدمات آزمایش در منزل با هومکا تماس بگیرید. هومکا علاوه‌بر تهران، در سایر شهرهای بزرگ ایران همچون اصفهان، کرج، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز، قزوین و رشت نیز فعالیت دارد. شما به راحتی می‌توانید برای استفاده از خدمات آزمایش در منزل تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه فرمایید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها