به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۳۵۰۵۲۷

راه‌کار‌هایی برای مبارزه با خستگی صبحگاهی

راه‌کار‌هایی برای مبارزه با خستگی صبحگاهی
گروه علمی: همه ما روز‌های متفاوتی داریم یک روز سرحالیم و ممکن است روز دیگر حال خوشی نداشته باشیم و مدام خسته و بی‌حوصله باشیم. این موضوع می‌تواند از هنگام صبح با ما باشد این‌که یک روز‌هایی از سال با خوبی و پرانرژی از خواب برنخیزیم و بی‌حال باشیم را می‌توان طبیعی دانست، اما اگر این فرایند و وضعیت هر روز و همیشه با ماست حتما باید در مورد آن فکر و آن را پیگیری کرد.

همان‌گونه‌که افراد با هم متفاوتند نیازهایشان هم ازجمله نیاز به خواب در آن‌ها از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. برای نمونه یک فرد بزرگ‌سال معمولا و به شکل متوسط به ۸ تا ۷ ساعت خواب شبانه نیاز دارد در حالی که برخی افراد برای اینکه احساس شادابی داشته باشند باید ۱۲ تا ۱۱ ساعت بخوابند.در مورد خواب و نیاز بدن به آن تاکنون پژوهش‌های فراوانی انجام شده است که نشان می‌دهد خواب تا چه اندازه برای بدن و به‌ویژه مغز مفید است.
براساس برخی از این پژوهش‌ها خواب مغز را تصفیه می‌کند و در بروز و جلوگیری از زوال عقل در سنین بالا نقشی اساسی دارد.

 نداشتن خواب کافی در درازای شب سبب می‌شود در روز نتوانیم کارهایمان را به درستی و با تمرکز مناسب انجام دهیم و خشم بیش‌تری را در روز تجربه کنیم.جالب است بدانید مغز انسان در بیدارشدن از خواب بسیار تنبل است و دست‌کم ۵ دقیقه زمان نیاز دارد تا بتواند خود را بازیابی و به بدن فرمان بیدارشدن و حرکت دهد.

نشانه‌های اصلی خستگی صبحگاهی
- درد عضلات
- بی تفاوتی و نداشتن انگیزه
- کمبود ویتامین‌هایی مانند آهن و دی
- خستگی همیشگی
- تمرکز نداشتن
- ناراحتی دستگاه گوارش
- سرگیجه
- سردرد و نداشتن هماهنگی میان حرکات چشم و دست
- عدم توانایی در تصمیم گیری
- زودرنجی و دمدمی مزاجی
- بی اشتهایی
- سیستم ایمنی ضعیف بدن
- اختلال در حافظه
- مشکلات عاطفی
- خواب آلودگی
- فشار خون پایین
- واکنش‌های کند و آرام به محرک
- مشکلات بینایی مانند تاربینی
- مشکلات هورمونی و کم‌کاری تیروئید

نداشتن خواب کافی از جمله مهم‌ترین دلایل خستگی صبح‌گاهی در افراد است، اما اگر این وضعیت دو هفته و با وجود داشتن خواب کافی باز هم وجود داشته باشد فرد باید به دنبال دلیل آن در بدن خود باشد و به پزشک مراجعه کند.

راه‌کار‌هایی برای مبارزه با خستگی صبحگاهی
همان‌گونه‌که اشاره کردیم اگر خستگی صبحگاهی همواره با شماست پس آن را دست‌کم نگیرید و حتما به دنبال پیدا کردن دلیل آن باشید.وضعیت روحی خود را دریابید و در این راه از خانواده و دوستانتان کمک بگیرید. اگر هر روز صبح می‌خواهید هم‌چنان در رختخواب بمانید شاید درحال فرار از دنیای بیرون و رخداد‌های آن هستید بنابراین روی این موضوع تمرکز کنید و دلیل آن را پیدا کنید. تلاش کنید روی نقاط مثبت زندگی و داشته‌هایتان تمرکز کنید و شادی را به خود بازگردانید.رژیم غذایی خود را مدام بررسی کنید. دقت کنید در روز به مقدار کافی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و آب استفاده می‌کنید. اگر رژیم تازه‌ای را شروع کرده‌اید حتما نسبت به درستی روش آن پژوهش و دقت کنید.

برای خوردن صبحانه وقت بگذارید. اگر لازم است کمی زودتر از خواب بیدار شوید و یا از شب پیش بخشی از آن را آماده کنید تا آن را به بهانه نداشتن وقت حذف نکنید. خوردن صبحانه می‌تواند انرژی روزانه شما را تامین کند و اعصابتان را متعادل نگه دارد و خلق‌وخو و اخلاق شما را بهتر کند. در این وعده مهم از میوه و منابع با فیبر بالا بهره ببرید موادی مانند توانید جو دوسر، سیب، توت فرنگی، بلوبری، موز و مغزها.

به گزارش جامعه ۲۴، پژوهش‌ها نشان می‌دهد نوشیدن دم‌نوش‌هایی مانند زنجبیل، جینسینگ، یا ماکا سه بار در روز و همراه با صبحانه می‌تواند در بالابردن سطح انرژی و به‌وجودآمدن نشاط در فرد موثر باشد. پس از این نوشیدنی‌ها غافل نشوید.یک برنامه منظم را دنبال کنید. در ساعاتی معین غذا میل کنید و دست‌کم در روز نیم‌ساعت پیاده‌روی کنید و درمعرض نور خورشید قرار بگیرید.
برچسب ها: خستگی صبحگاهی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها