کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد

دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ جدید صادر شد

11 مرداد 1401 ساعت 14:09


گروه سیاسی: سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای از صدور دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته خبر داد.
بهروز کمالوندی تصریح کرد:‌ دستور راه اندازی صدها ماشین جدید سانترفیوژ عصر امروز داده شد که متشکل از انواع ماشین پیشرفته IR۶ و IR۱ است.وی افزود: این اقدام را در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو انجام شده که کف نیاز کشور است. در این رابطه با آژانس بین المللی انرژی هسته ای اطلاع رسانی شده است.
کمالوندی خاطرنشان کرد: این ماشین‌ها را نصب کرده بودیم و شروع عملیات بهره برداری از ۵۰۰ ماشین IR۶ پروسه‌ای ۱۰ تا ۱۵ روزه دارد. ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌باره اطلاع داده است.
به گفته  کمالوندی این تصمیم در راستای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اتخاذ شده است.
خبر تزریق گاز به سانتریفوژهای جدید در ایران در حالی اعلام شده است که به رغم بن بست ایجاد شده در مذاکرات احیای برجام، دیپلمات‌ها از ابتکارعمل جدید اتحادیه اروپا برای افزایش احتمال موفقیت گفت‌وگوها خبر داده‌اند.هم‌زمان آمریکا، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای بار دیگر از ایران خواسته‌اند به توافق هسته‌ای و قطعنامه مربوط به آن برگردد.
این کشورها در این بیانیه که در آغاز دهمین کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی صادر شد، ابراز تاسف کرده‌اند که «با وجود تلاش‌های فشرده دیپلماتیک، ایران هنوز از موقعیتی که برای از سرگیری اجرای کامل برجام ایجاد شده، استفاده نکرده است.»
آمریکا، بریتانیا و فرانسه همچنین از ایران خواستند که «فورا به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده احتمالی در چارچوب توافق ان‌پی‌تی پاسخ دهد».آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم در سخنانی جداگانه هشدار داد که «ایران همچنان در مسیر تشدید تنش‌های هسته‌ای قرار دارد.»
به گفته  بلینکن، به رغم ابراز تمایل ایران برای احیای برجام، این کشور از پذیرش توافقی که به بازگشت دوجانبه واشنگتن و تهران به توافق هسته‌ای منجر شود، خودداری می‌کند.
 بلینکن گفت: «ایران از ماه مارس از پذیرش توافقی که دقیقا منجر به دستیابی به این هدف (احیای برجام)‌ باشد، خودداری کرده یا قادر به پذیرش آن نبوده است.»
به گفته  بلینکن، بازگشت به برجام بهترین گزینه برای آمریکا، ایران و جهان است.


نگرانی آژانس اتمی از پیشرفت برنامه غنی‌سازی ایران
 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک هفته پیش در روز ۲۲ ژوئیه گفته بود که در ۵ هفته اخیر، در حالی‌که نظارت آژانس محدود بوده، برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت بوده؛ موضوعی که نگران کننده خواند.
رافائل گروسی گفت که هفته‌هاست که آژانس تحت نظر او نظارت کاملی بر عملکرد ایران ندارد و از این بابت «نگران است.»او افزود: «آژانس بین‌المللی نیاز به اطلاعات دارد، بدون اطلاعات هر نوع توافقی در سطحی شکننده خواهد بود، چون اگر ما وضعیت برنامه هسته ای ایران را ندانیم چطور می‌توانیم تعیین کنیم که چه مقدار مواد باید صادر شود یا چند تا سانتریفیوژ باید فعالیتش متوقف شود؟»
ایران در ماه ژوئن در واکنش به یک قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بخشی از دوربین‌های نظارتی آژانس که بر اساس توافق اتمی، برجام، بر فعالیت‌های اتمی ایران نظارت می کرد را جمع کرد. گروسی پیشتر تایید کرده بود که ۲۷ دوربین آژانس در ایران خاموش شده‌اند.

اهمیت تعداد و کیفیت سانتریفیوژها برای برنامه اتمی
سانتریفیوژها ماشین‌هایی برای غنی‌سازی اورانیوم است. هر چه تعداد این دستگاه ها بیشتر باشد سرعت غنی‌سازی اورانیوم بالاتر می رود اما ایران دست به تولید سانتریفیوژهایی با کیفیت بهتر از نسل اول این ماشین‌ها زده که کیفیت غنی‌سازی را هم بهبود می‌بخشد. بنابراین با بالارفتن تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته، ایران می‌تواند سرعت و کیفیت غنی سازی اورانیوم را بالاتر ببرد و به میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود بیفزاید.هرچقدر میزان این ذخایر بیشتر و خلوص اورانیوم غنی شده بالاتر شد، امکان بالقوه ساخت سلاح اتمی هم بیشتر خواهد بود اما ایران می گوید چنین قصدی ندارد و هدف از این کار صرفا برای امور صلح آمیز مثل مصارف پزشکی، کشاورزی و تولید برق است.
ایران در حال حاضر اورانیوم را با خلوص کمتر از ۵، ۲۰ و ۶۰ درصد غنی می کند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس،گفته است که غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصدی فقط در کشورهایی انجام می شود که سلاح اتمی می سازند اما ایران می‌گوید هدفی جز مصرف صلح‌آمیز ندارد.
با وجود اعلام سیاست رسمی در خودداری از تولید سلاح اتمی، برخی از مقام‌های دولتی از جمله محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران از ضرورت توانایی در ساخت سلاح اتمی هم دفاع کرده اند.

 


کد مطلب: 350583

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350583/دستور-راه-اندازی-تزریق-گاز-صدها-سانتریفیوژ-جدید-صادر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir