به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۳۵۰۵۸۴

ابهام عجیب در سیاست‌های دولت در قبال کالاهای استراتژیک

ابهام عجیب در سیاست‌های دولت در قبال کالاهای استراتژیک
گروه اقتصادی: در حالی که یک سال از عمر دولت سیزدهم سپری شده و حالا حذف ارز 4200تومانی نیز وارد سومین ماه می‌شود هنوز روشن نیست سیاست دولت در قبال جایگزینی یارانه ارز چیست؟در اولین روزهای اعلام تصمیم دولت در خصوص حذف ارز 4200تومانی، خبرها حکایت از پرداخت یارانه نقدی طی سه ماه و سپس توزیع کالابرگ برای چهار تا شش قلم کالا طی ماه‌های بعدی داشت؛ اما حالا با وجود گذشت سه ماه از پرداخت یارانه نقدی، هنوز تکلیف توزیع کالابرگ روشن نشده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر در این خصوص، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مواجهه با این سؤال که تکلیف توزیع کالابرگ به کجا رسید؟ گفته است: مسئله اعطای کالابرگ هنوز در ستاد اقتصادی دولت مطرح نشده است.احسان خاندوزی به سؤالاتی مبنی بر عاقبت اعطای کالابرگ و چرایی تأخیر در اعطا، نیز پاسخی نداد.این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس از توزیع قریب‎الوقوع کالابرگ برای شش کالا خبر می‌دهند. برخی دیگر از نمایندگان نیز شمار کالاهایی که مشمول توزیع کالابرگی قرار خواهند گرفت را چهار قلم اعلام کرده‌اند. با این حال روشن نیست سیاست دولت بر منتفی‌شدن مسئله توزیع کالابرگی استوار است یا مقرر شده کالابرگ در شهریورماه به سرپرستان خانوار تحویل داده شود.گفته می‌شود کسانی می‌توانند کالابرگ دریافت کنند که در حال حاضر در فهرست دریافت یارانه نقدی سیصد و چهارصدهزار تومانی حضور دارند. 

صدور کارت نان در دستورکار دولت نیست
از سوی دیگر ابهامات عجیبی در خصوص مسئله تغییر ساختار پرداخت یارانه نان وجود دارد؛ در حالی که طرح پایلوت فروش نان با کارت بانکی در زنجان آغاز و سپس به استان‌های دیگر تسری یافت، هنوز مکانیزم دقیق صدور کارت نان برای خرید مشخص نیست.

وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به سؤالات متعدد خبرنگاران درباره جزئیات ماجرای نان، با تأکید بر اینکه نان گران نمی‌شود، گفته است: هدف‌گذاری دولت و البته خط قرمز رئیس‌جمهوری عدم افزایش قیمت نان در سال جاری است.به گفته وی، صدور کارت نان در دستورکار دولت نیست. خرید نان با همین کارت‌های بانکی در دست مردم انجام می‌شود و در حال صحبت با بانک مرکزی هستیم که صرفاً برای سرپرست خانوار هم نباشد؛ بلکه با همه کارت‌های افراد خانواده، امکان خرید نان وجود داشته باشد.بر اساس آخرین اعلام صورت‌گرفته بیش از دو ماه از اجرای طرح جدید نان می‌گذرد و در این مدت زمانی بیش از ۶۳ درصد از کل کشور از نظر تجهیز به کارتخوان پوشش داده شده‌اند و از نظر تعداد تراکنش‌های فروش نان نیز بیش از ۸۹ درصد نانوایی‌های کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این طرح مقدمه‌ای برای افزایش قیمت نان در آینده می‌تواند باشد. 

 بنزین امسال گران نمی‌شود 
همان‌گونه که وزیر اقتصاد افزایش قیمت نان در سال جاری را خط قرمز رئیس‌جمهوری اعلام کرده، وعده داده در سال جاری نیز تصمیمی برای افزایش نرخ بنزین نیست.طرح پایلوت تغییر مکانیزم توزیع بنزین در کیش و قشم اجرا شده؛ اما بنا بر اعلام وزیر اقتصاد تصمیم تازه‌ای در این خصوص اتخاذ نشده و گزارش تخصصی بنزین به رئیس‌جمهوری ارائه شده است. بر این اساس مشخص نیست تکلیف آینده بنزین چه خواهد شد.هر چه هست بلاتکلیفی کشداری در این حوزه ایجاد شده و برخی معتقدند این‌گونه اظهارنظر در خصوص تعویق زمان افزایش نه‌تنها انتظارات تورمی را زنده نگه می‌دارد بلکه زمینه را برای افزایش بیشتر تورم در سال آینده مهیا خواهد کرد. 
مرجع : قرن نو
برچسب ها: دولت سیزدهم

۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۲:۱۰
................ دارم مطمئن میشم این آدم در عالم هپرود سیر میکنه کلا این آدم توهم داره همه چیزو ایده آل میبینه خاک بر سر ما که این ؟آ.......... (391644)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها