به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۳۵۰۶۱۷

رکورددار مدت‌ نخست‌وزیری در هلند

رکورددار مدت‌ نخست‌وزیری در هلند
گروه بین الملل:مارک روته رکورددار طولانی‌ترین مدت‌ نخست‌وزیری در هلند شد. او ۱۲ سال است که سکان هدایت دولت این کشور را در دست دارد.
 مارک روته در یک نشست خبری در ۱۵ ژوئیه سال جاری میلادی و پیش از آغاز تعطیلات تابستانی گفته بود: احساس می‌کنم دارم به نیمه راه می‌رسم.روته ۵۵ ساله و محافظه‌کار کهنه‌کار در عرصه سیاست اروپا، در داخل هلند با مشکلات متعددی روبرو بوده است. بسیاری از رای‌دهندگان هلندی می‌گویند که بابت رهبری او در کشور خسته و آزرده هستند اما فعلا جایگزینی برای او وجود ندارد."ماریکن فون در فلدن"، استادیار ارتباطات سیاسی در دانشگاه آزاد آمستردام گفت: این اتفاقات پشت سر هم بوده و مردم خسته هستند.
مشکلات اخیر شامل رسوایی در مورد یارانه‌های مراقبت از کودکان است که دولت قبلی روته را سرنگون کرد؛ رویدادی که در آن او ادعا کرد که از اظهارات قبلی خود اطلاعی ندارد و در یکی دیگر از موارد هم اذعان داشت که پیام‌های متنی تلفن خود را پاک کرده است.
امروز او چهار هزار و سیصد و دهمین روز فعالیتش در سمت نخست وزیری هلند را آغاز کرد که یک روز بیشتر از "رود لوبرز" نخست‌وزیر دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی هلند است.
روته نخستین ائتلاف خود را در ۲۰۱۰ تشکیل داد و چهارمین ائتلافش در اکتبر سال گذشته میلادی بود و در پی انتخاباتی تشکیل شد که بیشتر یک رفراندوم درباره نحوه رسیدگی او به پاندمی کرونا می‌نمود.این استادیار دانشگاه آمستردام همچنین گفت، روته مهارتی برای گذار از این لحظه‌های سخت دارد. استراتژی‌های اصلی او شامل اینها می‌شوند؛ برای زمان بازی کنید، به دیگران اجازه دهید سرزنش کنند و منتظر بمانید تا نظرات عمومی حول راه‌حل‌ها تثبیت شود، پیش از اینکه خودش از آنها حمایت کند.
وی ادامه داد، مارک روته چالش‌های رقبای راست افراطی از جمله "گیرت ویلدرز"، قانونگذار ضد اسلامی را با پذیرش برخی از مواضع آنها به وسیله زبانی کمتر تحریک‌آمیز که بخشی از یک جایگاه قابل قبول پوپولیستی محسوب می‌شود، برطرف کرده است.میزان حمایت روته در خارج از حزبش ضعیف است به طوریکه بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط شبکه خبری EenVandaag، ۸۲ درصد با این جمله موافقند که "تاریخ انقضای نخست وزیر هلند به پایان رسیده است".
همچنین کمتر از ۲۵ درصد نیز گفتند که روته پس از بیش از یک دهه فعالیت در سمت نخست وزیری آماده رسیدگی به مسائل مهم پیش روی کشور از جمله بحران انرژی و مسکن است. یکی از سخنگوهای دفتر نخست وزیر هلند نیز گفته که انتظار نمی‌رود او درباره این نقطه عطف در فعالیتش بیانیه‌ای صادر کند.
در میان رهبران کنونی اروپایی تنها ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان است که بیشترین مدت زمامداری در این کشور را بر عهده دارد.

 
برچسب ها: هلند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها