به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۳۵۰۶۳۰

آیا تغییرات آب و هوایی می‌تواند باعث انقراض بشر شود؟

آیا تغییرات آب و هوایی می‌تواند باعث انقراض بشر شود؟
گروه علمی: محققان دانشگاه "کمبریج" در آخرین یافته‌های خود اظهار کرده‌اند تغییرات آب و هوایی(climate change) می‌تواند به انقراض بشر بیانجامد.به گزارش ایسنا، براساس یافته‌های یک مطالعه تکان دهنده جدید، جهان باید برای انقراض بشر به دلیل تغییرات آب و هوایی آماده شود.

دانشمندان می‌گویند، اگر دما حتی بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شود افزایش یابد یا اگر افزایش دما، زنجیره‌ای غیرقابل پیش‌بینی از حوادث را در طبیعت رقم بزند، گرمایش جهانی می‌تواند برای بشریت پدیده‌ای فاجعه بار باشد.
در این مطالعه که به رهبری محققان دانشگاه کمبریج انجام شد محققان گفتند افراد باید برای سناریوهای وحشتناک مانند از دست دادن ۱۰ درصد از جمعیت جهان تا پایان زندگی انسان روی زمین، آماده شوند.

محققان می‌گویند پیامدهای بیش از ۵.۴ درجه فارنهایت گرم شدن کره زمین در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن، در مطالعات قبلی به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. گزارش سال گذشته هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم نشان داد که اگر دی‌اکسید کربن اتمسفر نسبت به سطوح قبل از صنعتی شدن دو برابر شود(چیزی که سیاره ما در حال نزدیک شدن به آن است) در این صورت احتمال ۱۸ درصدی افزایش دما به حدود ۸.۱ درجه فارنهایت وجود خواهد داشت.بر اساس گزارش Climate Action Tracker، اگر سیاست‌های موجود دولت‌ها(برخلاف تعهداتی که داده‌اند) بدون تغییر ادامه یابد، جهان تا سال ۲۱۰۰ در مسیر تا ۵.۲ درجه فارنهایت گرم‌تر شدن قرار دارد. دانشمندان می گویند ۲.۷ درجه فارنهایت سطح ایمن گرمایش است.

چهار عامل تغییرات آب و هوایی
محققان خواستار تمرکز تحقیقات جدید بر "چهار عامل" تغییرات آب و هوایی شامل قحطی و سوء تغذیه، آب و هوای غیرعادی، درگیری و بیماری‌های ناقل هستند.افزایش دما خطر شکست محصول دهی در حاصل‌خیزترین مناطق کشاورزی جهان را نیز افزایش می‌دهد. در همین حال، هوای گرم‌تر می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های مرگبار جدید شود، زیرا زیستگاه‌های انسان و حیوانات تغییر کرده و کوچک می‌شوند.

محققان می‌گویند که گرمایش فاجعه بار زمین دیگر تهدیدات موجود از جمله افزایش نابرابری، اطلاعات نادرست، فروپاشی دموکراسی‌ها و حتی اشکال جدید تسلیحات مخرب هوش مصنوعی را بدتر خواهد کرد.آن‌ها افزودند که ابرقدرت‌های پیشرفته ممکن است در جنگ‌های گرم با یکدیگر بجنگند و آن نیز زمانی است که آنها بر سر کاهش فضای کربن می‌جنگند و حتی برای آزمایش‌های گران‌قیمت برای منحرف کردن نور خورشید و کاهش دمای جهانی هزینه می‌کنند.

محققان می‌گویند، آنها باید نقاط اوجی را که می‌تواند جرقه فجایعی مانند ذوب شدن خاک دائمی که متان آزاد می‌کند، از بین رفتن جنگل‌هایی که کربن ذخیره می‌کنند و حتی پوشش ابرها منجر می‌شود را بهتر درک کنند. به زمین دائم یخ‌بسته و لایه همیشه‌ منجمد خاک که معمولاً در نواحی قطبی و نیمه‌قطبی یافت می‌شود، خاک مُنجَمد (Permafrost) گفته می‌شود.آنها از هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم(IPCC) می‌خواهند تا گزارشی در مورد تغییرات فاجعه بار آب و هوا در تلاش برای تقویت تحقیقات و اطلاع رسانی بهتر به مردم تهیه کند.

دکتر "لوک کمپ"(Luke Kemp) نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه کمبریج گفت: دلایل زیادی برای این باور وجود دارد که تغییرات آب و هوایی حتی در سطوح متوسط گرمایش نیز می‌تواند فاجعه‌بار شود. تغییرات آب و هوایی در هر رویداد انقراض دسته‌جمعی نقش داشته است. به نظر می‌رسد حتی دنیای مدرن نیز با شرایط آب و هوایی خاص سازگار شده است.دکتر کمپ در ادامه افزود که اثرات ثانویه مانند بحران‌های مالی، درگیری‌ها و شیوع بیماری‌های جدید می‌تواند باعث بروز بلایای دیگر شود و مانع بهبودی از بلایای احتمالی مانند جنگ هسته‌ای شود.

محققان دانشگاه کمبریج ادعا می‌کنند که گرمایش جهانی می‌تواند باعث جنگ هسته‌ای، بحران مالی یا یک بیماری همه‌گیر در سطح انقراضی در سال ۲۰۷۰ شود. مناطق آسیب‌دیده نه تنها برخی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان هستند، بلکه از نظر سیاسی نیز شکننده‌ترین مناطق جهان هستند.

تحقیقات قبلی که گزارش‌های هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم را با هم مقایسه و تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که دانشمندان از تمرکز بر گرمایش زیاد دور شده‌اند و به طور فزاینده‌ای برموضوع افزایش دمای پایین‌تر تمرکز کرده‌اند.
پروفسور "یوهان راکستروم"(Johan Rockström) مدیر موسسه پوتسدام برای تحقیقات تأثیر آب و هوا(Potsdam Institute for Climate Impact Research) گفت: ما کمترین اطلاعات را در مورد سناریوهایی که بیشترین اهمیت را دارند، داریم. هرچه بیشتر در مورد نحوه عملکرد سیاره خود بیاموزیم، نگرانی ما بیشتر می‌شود. ما درک می‌کنیم که سیاره ما موجودی پیچیده‌تر و شکننده‌تر شده است. ما باید فاجعه را محاسبه کنیم تا از آن اجتناب کنیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها