به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۳۵۰۶۵۳

درآمدزایی عجیب مخابرات از شماره‌های رند

درآمدزایی عجیب مخابرات از شماره‌های رند
گروه اقتصادی: شماره‌های رند تلفن همراه معمولا با قیمت‌های بسیار بالاتر از حد معمول در مزایده‌ها و در بازار به فروش می‌رسند. حالا به نظر می‌رسد که این داغ بودن بازار شماره‌های رند تلفن همراه، باعث شده که شرکت مخابرات نیز به فکر درآمدزایی از طریق شماره‌های تلفن ثابت بیفتد.

پول رُندی خط را پرداخت کنید!
براساس گزارش‌ یکی از مشترکان مخابرات که دارای شماره تلفن رند است، شرکت مخابرات به تازگی حتی برای نقل و انتقال یک شماره تلفن رند از صاحبان این خط‌ها هزینه‌های چند صد میلیونی دریافت می‌کند.
این مشترک به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برای فروش خط خودم با یک خریدار به مرکز مخابرات مراجعه کردیم. متصدی اعلام کرد که شما پول رندی خط را پرداخت نکردید. باید مبلغ گزافی برای امتیاز خط رند رو پرداخت کنید. تا بتوانید تغییر نام بدهید.»گزارش‌های میدانی از یکی ادارات مخابرات در تهران نیز نشان می‌دهد که شنیده‌ها و شایعات در این خصوص حقیقت دارد. چرا که صاحب شماره رند زمانی که برای واگذاری خطوط به مخابرات مراجعه کرد با پاسخ عجیب متصدی مخابرات مواجه شد.متصدی مخابرات با استعلام شماره رند، اعلام کرد که برای واگذاری، صاحب شماره مبلغی را باید به مخابرات پرداخت کند. رقمی در حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان. البته این رقم براساس بررسی‌های نهایی مخابرات ممکن است کمتر یا حتی بیشتر هم بشود!

پاسخ مخابرات چه بود؟ مخابرات در این باره می‌گوید که «براساس مقررات اجرایی، برای شماره‌های رند و مناسب تلفن ثابت فاقد قرارداد ( شماره‌هایی که بابت رندی هیچ گونه مبلغی پرداخت ننموده‌اند) درصورت وجود تقاضا مبنی بر تغییر نام، مشترک ملزم به پرداخت بهای رندی شماره خود براساس قیمت تعیین شده توسط کمیته نظارتی منطقه خواهد بود. درصورت عدم تمایل به پرداخت بهای رندی ،یک شماره عادی جایگزین و تحویل مشتری میگردد.»این در حالی است که صاحبان شماره‌های رند ادعا می‌کنند که زمانی که این شماره‌ها را خریداری کردند، هزینه متعارف آن زمان را پرداخت کردند. پس چرا مخابرات اکنون هزینه رندی شماره را دوباره دریافت می‌کند؟
دریافت مبلغ‌های کلان شرکت مخابرات از صاحبان شماره‌های رند برای واگذاری خطوطی که سال‌های پیش آن را خریداری کردند، نشان می‌دهد که این شرکت به دنبال درآمدزایی بیشتر است.

شماره‌های رند تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارند
همچنین براساس شواهد، شرکت مخابرات در دسته‌بندی شماره‌های رند و مرتب خود شماره‌های طلایی و الماسی هم دارد. تعداد این شماره‌ها محدود و معدود است و ممکن است آنها را در مزایده و با قیمت‌های چند صد میلیونی بفروشد.

طبق اعلام یکی از کارکنان مخابرات، این شماره‌های طلایی و الماسی که روی دیوارهای اداره مخابرات برای فروش نصب شدند، از ۱۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.با وجود این، به نظر می‌رسد که شرکت مخابرات برای درآمدزایی و نگاه تجاری قصد دارد علاوه بر دریافت ارقام بالا از صاحبان شماره‌های رند، شماره‌های رندی که تاکنون واگذار نشده‌‌اند را با قیمت‌های نجومی به فروش برسان
د.
چرا شماره‌‌های رند را میلیونی می‌فروشند؟
براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هزینه سالانه واگذاری این سرشماره‌ها بر اساس قیمت پایه ضربدر ضریب نوع ارتباط، ضریب کاربری، ضریب رند بودن و ضریب توسعه یافتگی هر استان قیمت‌گذاری می‌شود.
به این معنی که قیمت پایه کدهای چهاررقمی استانی ۱۰ میلیون ریال و چهار رقمی کشوری ۸۰ میلیون ریال است. قیمت پایه کدهای پنج رقمی استانی یک میلیون ریال و پنج رقمی کشوری هشت میلیون ریال در نظر گرفته شده‌است.

این رقم‌ها در ضریب نوع ارتباط خطوط که می‌تواند یک طرفه و دو طرفه باشد، ضریب کاربری که می‌تواند برای بانک‌ها، موسسات اعتباری و مالی، فعالیت‌‌های تجاری، نیروهای انتظامی، نظامی و فعالیت های خدماتی، دولتی تعریف شود، ضرب می‌شود. همچنین در قیمت این شماره‌ها ضریب رندی نیز تاثیرگذار است. شماره‌های طلایی، نقره‌ای، برنزی و معمولی هر یک قیمت خاص خود را دارند.از سوی دیگر تعرفه خدمات مخابراتی به مدت ۱۵ سال افزایش نداشته‌است. به عقیده مسئولان نیز برای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی، افزایش تعرفه‌های خطوط تلفن ثابت لازم است. شاید یکی از دلایلی که مخابرات حتی از صاحبان شماره‌های رند چند صد میلیون دریافت می‌کند، همین باشد.چند وقت اخیر هم خبرهایی مبنی بر ورشکستگی و کاهش تعداد مشترکان شرکت مخابرات به گوش می‌رسید. این احتمال نیز وجود دارد که این شرکت برای جلوگیری از زیان بیشتر، دست به ایجاد قوانین و درآمدزایی عجیب و غریب زده است.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها