کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چینی‌ها تهدید کرده بودند که آمریکا «بهای سنگینی» پرداخت خواهد کرد

با وجود تهدیدات چین، نانسی پلوسی وارد تایوان شد

11 مرداد 1401 ساعت 19:52

گروه بین‌الملل: با وجود هشدارهای شدیداللحن چین، امروز سه‌شنبه ۱۱ مرداد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در ادامه سفر خود به خاور دور، وارد تایوان شد.


رئیس کنگره آمریکا قبل از ورود به تایپه، در توییتی نوشت: دیدار هیئت ما از تایوان در احترام به تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا به حمایت از دموکراسی جذاب تایوان است. مذاکره ما با رهبری تایوان تایید مجددی است بر حمایت ما از شریکمان و ارتقای منافع مشترکمان از جمله گسترش منطقه آزاد ایندو پاسیفیک.
پلوسی بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند. بنابر گزارش‌ها، وزارت خارجه تایوان از اظهار نظر در مورد این دیدار خودداری کرد، اما با فرا رسیدن شب در تایپه، بلندترین ساختمان تایوان موسوم به «تایپه ۱۰۱»، با پیام‌هایی حاکی از خوش‌آمدگویی به نانسی پلوسی چراغانی شد. این سفر در حالی انجام می‌شود که چین از ماه گذشته که احتمال سفر خانم پلوسی به تایوان در جریان سفر او به شرق آسیا منتشر شد، پیاپی هشدارهای تندی صادر کرده و گفته بود که آمریکا «بهای سنگینی» پرداخت خواهد کرد. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، پنج‌شنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود، هشدار داده بود که آمریکا دارد «با آتش بازی می‌کند». اما جو بایدن نیز به نوبه خود به  شی هشدار داده بود.
یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت: چند هواپیمای جنگی چین در همین زمینه بامداد سه‌شنبه نزدیک به خط میانی تقسیم‌کننده تنگه تایوان پرواز کردند. این منبع افزود ناوهای جنگی چین با پشتیبانی هواپیماهای این کشور در امتداد این خط در تنگه تایوان «ترافیک ایجاد کرده و حرکات تاکتیکی بسیار تحریک‌آمیزی انجام دادند». در همین حال، چهار ناو جنگی ایالات متحده، از جمله یک ناو هواپیمابر، نیز در آب‌های شرق تایوان مستقر شده‌اند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، مقامات دولت بایدن به چین هشدار داده‌اند که در بحبوحه سفر نانسی پلوسی به تایوان اقدامات تنش‌آفرین انجام ندهد و تأکید دارند که این سفر به معنای تغییر در سیاست خارجی آمریکا نخواهد بود.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در این رابطه گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که پکن یک سفر بالقوه مطابق با سیاست دیرینه آمریکا را به نوعی بحران یا درگیری تبدیل کند یا از آن به عنوان بهانه‌ای برای افزایش فعالیت‌های نظامی تهاجمی در داخل یا اطراف تنگه تایوان استفاده کند». چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود و یک استان این کشور تلقی می‌کند و صراحتا گفته است که حضور مقام ارشد آمریکایی در این جزیره را یک تحریک جدی می‌داند، اما آمریکا تایوان را یک کشور مستقل و متحد خود می‌داند. نانسی پلوسی روز سه‌شنبه پس از اقامت در کوآلالامپور و ملاقات با اسماعیل صبری، نخست‌وزیر مالزی، این کشور را ترک کرد.
پیشتر اعلام شده بود که او پس از مالزی به کره جنوبی سفر خواهد کرد اما بعد احتمال پرواز او به سوی تایوان قوت گرفت. نخست‌وزیر تایوان تا ظهر سه‌شنبه آمدن خانم پلوسی را تایید نکرد، اما قدردانی خود را از حمایت آمریکا بیان داشت. ارتش تایوان نیز اعلام کرده که برای تحرکات احتمالی نظامی چین آماده شده است. تا پیش از این، اکثر دیدارهای مقامات آمریکایی از تایوان به صورت محرمانه یا به‌دور از جنجال رسانه‌ای صورت گرفته بود. 


کد مطلب: 350664

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350664/وجود-تهدیدات-چین-نانسی-پلوسی-وارد-تایوان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir