به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۳۵۰۷۰۱

برنامه اتمی ایران بسیار بسیار سریع پیش‌ می‌رود

برنامه اتمی ایران بسیار بسیار سریع پیش‌ می‌رود
گروه سیاسی: به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ برنامه هسته‌ای ایران هم از نظر بلندپروازی و هم به لحاظ ظرفیت آن، در حال گسترش است.
رافائل گروسی گفت: این برنامه با سرعت بسیار زیاد در حال پیش‌ رفتن است.
اظهارات گروسی در شرایطی مطرح می‌شود که ایران در روزهای گذشته اعلام کرده که از نظر فنی، قادر به ساخت بمب اتمی است ولی بنا به اظهارات روز دوشنبه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، قصد ساخت آن را ندارد.دولت‌های غربی سال‌هاست تلاش می‌کنند، توافقنامه برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا شد و با خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ رفته رفته از میان رفت را احیا کنند.  ایران پس از خروج ایالات متحده از برجام، اقدامات مقابله‌جویانه را آغاز کرد.هدف از برجام، بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای بود. ایران نیت خود برای ساخت چنین سلاحی را همواره تکذیب کرده است.
سخنان گروسی کمی پس از آن بیان می‌شود که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها دستگاه سانتریفیوژ، از جمله دستگاه‌های پیشرفته به منظور دستیابی به غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو (SWU) در نطنز خبر داد.
کمالوندی شامگاه دوشنبه ضمن اعلام خبر تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به ۵۰۰ سانتریفوژ پیشرفته از نوع آی‌آر ۶ اظهار داشت، این کار در راستای دستیابی به "کف نیاز کشور است".
او در این گفت‌وگو افزود، در این باره به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اطلاع‌رسانی شده و دستگاه‌های دیگر هم "در دست اقدام" قرار دارند که درباره آنها نیز به گفته او، اطلاعات لازم به آژانس داده شده است.وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه همزمان  در بیانیه‌ای اعلام کردند که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.
وزرای خارجه این سه کشور در این بیانیه که در جریان دهمین کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای منتشر شد، از این موضوع ابراز تاسف کردند که ایران به رغم تلاش‌های فشرده دیپلماتیک، هنوز از این فرصت برای اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب برجام استفاده نکرده است.

 
برچسب ها: رافائل گروسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها